d = خطای احتمالی که در حد ۰۵. در نظر گرفته شده است.
با توجه به فرمول فوق، حجم نمونه دراین پژوهش ۳۶۰ نفر خواهد بود.

شیوه نمونه‌گیری
برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می کنیم ابتدا لیست حامیان ثبت شده در کمیته امداد تهیه می کنیم سپس بر اساس فاصله دامنه که برابر با۱۳۰ است ابتدا از لیست نفر انتخاب کرده سپس ۱۳۰ تا ۱۳۰ تا انتهای لیست انتخاب می کنیم و با ۳۶۰ نفر آنها محاسبه می کنیم و پرسشنامه پرمی کنیم .

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ابزار گرد آوری
پرسشنامه متداولترین و مؤثرترین روش گردآوری داده‌ها به ویژه در تحقیقات پیمایشی می باشد.در این تحقیق از پرسشنامه استفاده گردیده و داده های بدست آمده از آن در جداول منعکس و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است جهت سنجش متغیر وابسته پرسشنامه‌ای متشکل از۳۰ سؤال تنظیم گردید. پرسشنامه مذکور حاوی سئوالهای بسته است که غالباً از طریق طیف ۵ قسمتی لیکرت در سطح سنجش ترتیبی طراحی شده است. برای سنجش دقیق متغیرها از گزینه اصلاً نیز استفاده شده است. سنجش متغیرهای مستقل و وابسته از طریق معرف سازی و سپس طرح سؤالات چند گزینه‌ای برمبنای طیف لیکرت انجام گرفته است.
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل داده ها
تحلیل و پردازش یافته های کمی با بهره گرفتن از نرم افزارspss انجام شد.پس از جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه،ابتدا کد گذاری برای تک تک سؤالات پرسشنامه صورت گرفت و سپس بر اساس کدهای داده شده ورود داده ها به کامپیوتر انجام شد.در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی و نمودار و در بخش آمار استنباطی برای آن که وجود یا عدم وجود ارتباط بین متغیر مستقل و وابسته را نشان دهیم از جداول دو بعدی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل واریانس، و در انتها از تحلیل مسیر جهت نشان دادن میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل و واقعی بودن یا نبودن تاثیر آنها بر میزان آگاهی استفاده شده است.
۳-۸- اعتبار[۸۶] و روایی[۸۷] ابزار گردآوری
در خصوص اعتبار و روایی سوالات مربوط به متغبرهای مستقل پرسشنامه (محقق ساخته) از اعتبار صوری استفاده شده است. بدین منظور پس از طراحی اولیه پرسشنامه در اختیار اساتید صاحبنظر در این زمینه قرار گرفته و نقطه نظرات آنان در پرسشنامه نهایی لحاظ گردیده است. علاوه برآن برای این منظور از تعداد حدود ۳۰ نفر پرسشنامه مقدماتی تکمیل و تست مقدماتی انجام شده است و لذا بر اساس نظرات متخصصین و مرحله تست مقدماتی ، سؤالات مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است. همچنین برای سنجش پایایی این بخش از پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. مقادیر بدست آمده برای آلفای کرونباخ به تفکیک برای همه متغیر های تحقیق در جدول ذیل ارائه گردیده و از آنجا که مقدار آلفای محاسبه شده در همه موارد ۷۰ و به بالا می باشد، لذا بر این اساس می توان گفت که ابزار گردآوری داده‌ها(پرسشنامه) از پایایایی قابل قبولی برخوردار می باشد. مقدار آلفای بدست آمده برای متغیرهای مورد بررسی به شرح جدول ذیل می باشد :
جدول ۳-۱- مقادیر آلفای کرونباخ

متغیر
ضریب آلفا
مشارکت مردمی

۷۵/۰

اعتماد به رسانه

۷۸/.۰

نوع برنامه های پخش شده از رسانه

۷۷/۰

زمان پخش برنامه ها

۷۰/۰

۳-۹- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش
تعاریف مفهومی
مشارکت در واقع نوعی رفتار اجتماعی ، مبتنی بر اعتقاد و منافع شخصی یا گروهی است. مشارکت عبارت است از میزان دخالت اعضای نظام در فرایند تصمیم گیری. در حقیقت جوهر مشارکت ، منابع مشترک گروه در جامعه و منافع مشترک فرد در گروه است.(لهسایی زاده ،۲۸:۱۳۷۹).
مشارکت: سهمی در چیزی یافتن و از آن سود بردن و یا در برنامه یا گروهی فعالانه شرکت جستن است ( بیرو، ۱۳۷۰: ۴۳۱) شرکت فعالانه انسانها در حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به طور کلی تمامی ابعاد زندگی خودشان است. (ساروخانی، ۱۳۷۰: ۵۲۱) تعریف مفهومی : مشارکت عبارت است از ایجاد نوعی احساس همبستگی و تعلق و تلاش جمعی میان افراد یک جامعه به منظور نیل به یک نظام عادلانه اجتماعی یا متشکل ساختن گروه های محروم از مزایای اجتماعی به منظور تامین برخی نیازهای ضروری آن ها ( که دولت آن را تامین نمی کند یا خارج از توانایی مالی او می باشد ) از طریق خود یاری ( سپهری ،۱۳۷۳ ، به نقل از نعمت اله متین ، ۲۱۴:۱۳۸۰).
تعریف عملیاتی مشارکت : در این تحقیق میزان مشارکت از طریق مشارکت مالی ، یدی و فکری و نحوه مشارکت دراین فعالیت ها سنجیده می شود که ابعاد مشارکت در زیل مطرح شده است .
مشارکت تک بعدی : در این نوع مشارکت تنها یک بعد از مشارکت مطرح است ، مانند کمک های مالی مشارکت کننده وقتی کمک مالی انجام گرفت ، از نظر مشارکت جو، کار تمام شده تلقی می شود.
مشارکت چند بعدی : در این ابعاد گوناگون وجلوه های متعددی از مشارکت فعال می شود مانند : مشارکت مالی ، مشورتی و فکری و یا مشارکت بدنی در قالب استفاده از نیروی انسانی . نحوه مشارکت در طرح اکرام : برای مشارکت درطرح اکرام می توان در هریک از حوزه های زیر فعالیت کرد.
درمان (مساعدت نقدی ، لوازم پزشکی، خدمات پزشکی، وام قرض الحسنه، دارو و هزینه های بیمارستان)، مسکن (ودیعه مسکن ،اهداء مسکن ، پرداخت وام قرض الحسنه ، پرداخت اجور ماهیانه اهداء خدمات و مصالح عمرانی ؛ اعطای سرمایه های قابل بازگشت، خرید مسکن)،
کارآفرینی یا اشتغال کوچک و زود بازده (آموزش مهارتهای شغلی ،دعوت به اشتغال ، اهدا‌ء سرمایه در قالب بلاعوض یا وام )،
خدمات فرهنگی و آموزشی (تحصیلی) ،(کمک هزینه ی تحصیلی، اهداء ابزار کمک آموزشی،تدریس ، برگزاری کارگاه آموزشی،هدایت و مشاوره ی تحصیلی)
اوقات فراغت (برگزاری کلاسهای آموزشی ،معرفی اماکن فرهنگی ،آموزش و تفریحی ، اهداء مساعدت های نقدی ، برقراری تعامل با امکانات موجود دولتی و خصوصی ، تأمین امکانات رفاهی ) .
اعتماد به رسانه :
ملینجر» اعتماد را مفهومی دو بعدی می داند که شامل: اطمینان نسبت به مقاصد و انگیزه های طرف مقابل و یکرنگی و صمیمیت در اعمال و گفتار طرف مقابل می باشد.«مرتن دوچ» نیز اعتماد را چنین تعریف می کند:«اعتماد عبارتست از انتظار وقوع یک رویداد به طوری که این انتظار منجر به رفتار می گردد که در صورت برآورده شدن انتظارات فرد، پیامدهای انگیزش مثبت در وی ایجاد کند و در غیر این صورت پیامدهای انگیزشی منفی در پی دارد.»
اعتماد به رسانه از طریق درستی خبر، سرعت اطلاع رسانی و واقعی بودن خبر، پاسخ گویی به موقع به نیاز مخاطب سنجیده می شود .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...