۱۱-۷

جذب

۶

۱۷-۱۲

شایستگی رهبر

درستی

۶

۲۳-۱۸

تفکر استراتژیک

۵

۲۸-۲۴

توسعه سازمان

۴

۳۲-۲۹

همکاری

۴

۳۶-۳۳

خودآگاهی

۶

۴۲-۳۷

برای سنجش شایستگی رهبر از۲۵ سوال استفاده شده است(stroud, 2009) و برای سنجش مشارکت کار کنان نیز ۱۷ سوال مورد استفاده قرار گرفته است (schaufeli et al., 2006).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳- ۷) روائی ابزار سنجش
مقصود از روائی آن است که ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری هایی نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. روا ئی با این سوال در ارتباط است که آیا ما همان چیزی را که در نظر داریم، اندازه گیری میکنیم ؟ (خاکی،۱۳۸۶ ، ص۲۴۴). به دلیل ترجمه پرسشنامه و بومی نبودن آنها از نظر اساتید برای اندازه گیری روایی (روایی محتوا )استفاده شده است. روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش در بر دارد( سکاران ، ۱۳۸۶ ، ص ۲۲۳). در نهایت پرسشنامه به کمک اساتید راهنما و مشاور و نظر متخصصین، تدوین گردید.
۳- ۸ ) پایائی ابزار سنجش
مقصود از پایایی آن است که اگر ابزار اندازه‌گیری در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار به گروه واحدی از افراد داده شود نتایج حاصل نزدیک به هم باشد (خاکی، ۱۳۸۶، ص ۲۴۵). اما آنچه در این تحقیق جهت محاسبه ضریب پایایی پرسشنامه با تأکید بر همسانی درونی سؤالات بکار رفته، استفاده از ضریب آلفای کرانباخ می‌باشد (سکاران، ۱۳۸۱، ص۳۸۱) چرا که تقریباً آلفای کرانباخ را می‌توان شاخص مناسبی برای اعتبار و هماهنگی درونی به کار برد (سکاران، ۱۳۸۱، ص ۲۲۹). توانایی ابزار در حفظ پآیایی خود در طول زمان ،حاکی از پایداری آن و تغییر پذیری اندک آن می باشد. این توانایی، گویای برارزش ابزار است ؛ چرا که هر زمان اندازه گیری صورت گیرد، نتایج پایدار به دست می آید.
برای محاسبه ضریب پایایی آزمون از روش آلفای کرانباخ ، پرسشنامه به ۲۵ نفر از افراد جامعه آماری داده شده است و ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شد . از فرمول زیربرای محاسبه ضریب آلفای کرانباخ استفاده می شود(سکاران، ۱۳۸۱، ص ۲۳۲):
= ضریب پایایی کل آزمون
j = تعداد بخش‌های آزمون
= واریانس نمرات هر بخش از آزمون
= واریانس نمرات کل آزمون
پایایی پرسش‌های مطرح شده برای اندازه گیری هر متغیر با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرانباخ به قرار جدول ۳-۲ می‌باشد.
جدول ۳-۲) جدول پایایی سوالات مربوط به متغیر های تحقیق

ردیف

متغیر

مقدار آلفای کرونباخ

۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...