راهبرد بازیابی شامل یادآوری یک کلمه و قواعد مربوط به رمزگشایی خواهد بود (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ ص.۳۷۰ ).
۷) بازیابی اطلاعات
بازیابی به معنای پیدا کردن جای اطلاعات ذخیره شده در حافظه و بازگرداندن آن‌ها به آگاهی است (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ ص. ۳۷۰).
۸) یادآوری
نوعی حافظه که یادآوری محرکی را که حضور ندارد شامل میشود (برک، ۲۰۰۷؛سیدمحمدی، ۱۳۸۷؛ ص. ۴۹۲).
۹) بازشناسی
نوعی حافظه که شامل پی بردن به این موضوع است که آیا یک محرک شبیه محرکی است که قبلا تجربه شده است (برک، ۲۰۰۷؛ سیدمحمدی، ۱۳۸۷؛ ص.۴۹۳).
۱۰) سازماندهی اطلاعات
کلیه اطلاعات دریافتی از طریق و حواس و دنیای برون در حافظه ذخیره شده و هریک به شکل مناسب سازماندهی میشوند و در انباره‌ای مخصوص ذخیره میگردند و بدین ترتیب اطلاعات سازماندهی می‌شوند (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ص. ۳۷۳).
۱۱) استراتژی های حافظه
حافظه جهت ذخیرهسازی، نگهداری، رمزگذاری و بازیابی اطلاعات از راهکارهای متعددی استفاده میکند که بدان استراتژیهای حافظه گفته میشود (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ ص.۴۰۴). فعالیتهای ذهنی عمدی هستند که احتمال یادآوری را بهبود میبخشند (برک، ۲۰۰۷؛ سیدمحمدی، ۱۳۸۷؛ ص.۴۸۹).
۱۲) مرور ذهنی طوطی وار
ذخیرهسازی به معنای نگهداری اطلاعات در طول زمان است که یکی از این روش‌ها مرور ذهنی نگهدارنده یعنی تکرار ذهنی فهرست یا گفتن آن به خود است. وقتی اطلاعات مرور ذهنی می‌شود احتمال انتقال آن‌ها از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلند‌مدت افزایش می‌یابد. تکرار بیشتر اطلاعات به شیوه معمولا شنیداری را گویند (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ ص. ۳۷۴).
۱۳) مرور ذهنی نگهدارنده بسطی
رمزگذاری از طریق مرتب کردن حروف با معنا دادن به آن‌ها و از طریق بسط معنایی را گویند. موثرترین روش برای ذخیره سازی اطلاعات جدید معنا دادن به آن‌ها از طریق ربط دادن به اطلاعات قدیمی و معنا بخشی به آن‌ها است (ابوالمعالی، ۱۳۸۸؛ ص. ۳۷۱ ).

۱۴) طرحواره‌های ذهنی
طرحوارهها واحدهای اطلاعاتی هستند که ذخیره میشوند و قادرند در برخی شرایط در آینده تحت شرایط مناسب فعال گردند، به عبارتی آن‌ها خاطرات هستند. طرحواره میتواند به اندازه کافی به شرح و تشریح تجارب گذشته که متشکل از شناخت حسی و ویژگیهای (بویایی، لامسه، چشایی و غیره) هستند. این ویژگیها در یک واحد منسجم ذخیره و بازیابی میشوند (جیمز، ریچلت، فرستون، بارتون، ۲۰۰۷؛ص. ۱).
۱۵) تحریف‌های شناختی حافظه
اندیشناکی موجب تداخل در تمرکز و نقص در انجام تکالیف شناختی میشود و افراد از حافظه بیش تعمیمی خود استفاده میکنند که با خطای شناختی همراه است و پیامد چنین حافظه‌ای نقص در تکالیف یادآوری و تحریف شناختی میشود (حمیدپور، ۱۳۸۵،ص. ۳).

    1. اصول و شیوه های بکار گرفته شده با توجه به روش های درمان مبتنی بر پردازش اطلاعات

الف) مرور خاطرات گذشته و بازسازی آن‌ها
طرحوارهها باورهای مرکزی ناکارآمد و زاییده خاطرات هستند و در زمان‌های تحت فشار به شکل اتوماتیک برانگیخته میشوند که توام با یادآوری وقایع و خاطرات دردناک گذشته است. از آن‌جا که خاطرات متشکل از تجارب شناختی و حسی و ویژگیهایی همچون بویایی، لامسه،چشایی هستند و همه همراه وقایع ثبت، ذخیره و بازیابی میشوند، مرور خاطرات و بازسازی آن‌ها میتواند آثار منفی را که سبب برانگیختگی طرحواره‌ها و افکار خودایند منفی میشود را کاهش دهد (جیمز،بارتون، ۲۰۰۷).
ب) ثبت وقایع رخ داده در برگه A-B-C

تاریخ

هیجان

موقعیت

افکار خودایند

پاسخ منطقی

نتیجه

روز هفته

چه احساسی دارید؟
شدت آن چقدر است؟
(۰-۱۰۰)

چه کار میکردید؟
در مورد چه چیزی فکر میکردید؟

افکار شما دقیقا چه بودند و چه خاطرهای از ذهن شما گذشت ؟
میزان اعتقاد شما به هریک از آن‌ها چه قدر بود؟
(۰-۱۰۰)

پاسخ منطقی شما درباره افکار خودایند چیست؟
میزان اعتقاد شما به هر یک از پاسخها چقدراست؟
(۰-۱۰۰)

حالا میزان اعتقاد شما به افکار خودایند چقدر است (۰-۱۰۰)؟
چه احساسی دارید(۰-۱۰۰)؟
چه کار میتوانید بکنید؟

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...