برای محاسبه رگرسیون چندین روش وجود دارد. در این تحقیق از روش رگرسیون گام به گام [۱۵] استفاده و شرح داده می‌شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

موقعی از رگرسیون گام به گام استفاده می‌شود که پژوهشگر چند متغیر مستقل دارد و می خواهد اثرات آن را بر روی متغیر وابسته نشان دهد به عبارتی از متغیرهای مستقل موجود کدام متغیر به بهترین وجهی می‌تواند متغیر وابسته را پیش بینی کند، سهم هر متغیر چقدر است و در کل با همدیگر چقدر قادر به پیش بینی هستند.
از جمله روش های انتخاب متغیر در اجرای یک رگرسیون، استفاده از روش های رگرسیون گام به گام می باشد. برای این منظور در سه روش مختلف متغیرها یک به یک به الگو وارد می شوند و یا از آن حذف می شوند. این روش ها عبارتند از انتخاب پیشرو، حذف پسرو و الگوریتم افرویمسان
انتخاب پیشرو : ایده ابتدایی این روش بسیار ساده است. اگر k متغیر پیشگو داشته باشیم، k الگوی رگرسیون خطی ساده را برای هر یک از پیشگوها محاسبه می کنیم. الگویی که بیشترین مقدار F (آماره آزمون معنی داری الگوی رگرسیون) را داشته باشد، می‌تواند انتخابی مناسب در این مرحله از انتخاب متغیرها باشد. این مقدار میزان تغییراتی از متغیر پاسخ را که توسط مدل برازش شده تبیین می‌شود، نشان می دهد. مجموع مربعات رگرسیون دارای p-1 درجه آزادی می باشد.
چند معیار برای پایان دادن به روش انتخاب پیشرو وجود دارد. معمولا مقدار F با مقدار F آزمون حاصل از جدول توزیع فیشر مقایسه می‌شود. انتخاب متغیر تازمانی ادامه می باشد که F بیشینه انتخاب شده از مقدار بحرانی جدول بزرگتر باشد. البته روش بررسی همبستگی های جزئی R2یا بالاترین مقدار آماره t برای ضرایب به جای بیشترین مقدار F، نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
حذف پسرو: این روش برخلاف روش انتخاب پیشرو با الگوی کامل یعنی ورود تمام متغیرها به مدل شروع می‌شود. دلیل حذف متغیری مانند Xrاز الگو این است که بعد از حذف متغیر تنها زیان کمی به برازش وارد می آید.
برای هریک از متغیرهای الگوی کامل Fkمحاسبه می کنیم و متغیری که کمترین مقدار Fkرا دارد از الگو حذف می نماییم. این روش پس از حذف اولین متغیر ادامه می یابد. مانند قبل یک مقدار بحرانی F را برای متوقف کردن این الگو انتخاب می کنیم. الگو تا زمانی ادامه می یابد که مقدار F کمینه در هر مرحله از این مقدار بحرانی بیشتر باشد.
الگوریتم افرویمسان : این الگوریتم ترکیبی از انتخاب پیشرو و حذف پسرو است. یک عیب آشکار روش های گام به گام معرفی شده، ناتوانی آن ها در اصلاح تصمیماتی است که به وسیله روش ها انجام می‌شود. یعنی حذف یک متغیر بعد از اینکه با انتخاب پیشرو انتخاب شد و یا برگرداندن یک متغیر بعد از این که با حذف پسرو حذف شده است. الگوریتم پیشنهاد شده بوسیله افرویمسان بر این معایب چیره می‌شود. مانند انتخاب پیشرو این روش با ورود متغیری که بیشترین مقدار F1را حاصل می کند و آزمون F را برقرار می سازد، شروع می‌شود. به همین ترتیب متغیر دوم انتخاب می‌شود، اما اکنون این روش بررسی می کند که هر یک از متغیرهایی که تاکنون وارد شده اند را با آزمون حذفی می توان حذف کرد یا خیر؟ به طور کلی بعد از این که یک متغیر با آزمون F ورودی انتخاب شد، این روش سعی می کند متغیرهایی را که دیگر برای برازش الگوی مناسب با بهره گرفتن از آزمون F حذفی لازم نیستند، را حذف کند.
بنابراین در اینجا نیاز به دو مقدار بحرانی F یکی برای آزمون F ورودی و دیگری برای آزمون F حذفی وجود دارد (نیرومند، ۱۳۸۸).
۳-۹- خلاصه فصل
در این فصل ابتدا سعی گردید شرح کاملی از روش و مراحل انجام پژوهش توضیحاتی ارائه گردد، در ادامه به تشریح جامعه آماری و نمونه و روش نمونه‌گیری، تبیین ابزار گردآوری داده‌ها (پرسشنامه) و پایایی و روایی آن‌ها و بیان روش های تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته شد تا در فصل بعد با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه ها یافته‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

۴-۱ مقدمه
با توجه به هدف در این تحقیق که بدست آوردن الگوی مناسب جهت افزایش مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های عام المنفعه جمعیت هلال احمر شهرستان مهر و لامرد بود، داده‌ها‌ی جمع‌ آوری شده از پرسشنامه ها مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی و میدانی بود که در آن بر جمع‌ آوری نظرات اعضای داوطلب با بهره گرفتن از پرسشنامه تاکید شده، بنابراین ابتدا با بهره گرفتن از توزیع پرسشنامه بین ۲۲۰ نفر از اعضای سازمان داوطلبان هلال احمر شهرستان مهر و لامرد، داده‌ها‌ جمع‌ آوری گردید، سپس به منظور تایید یا رد فرضیات فرعی و اصلی پژوهش، داده‌ها‌، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بدین منظور، در این فصل ابتدا به تفسیر و تشریح امار توصیفی و ارائه مشخصات دموگرافیکی جامعه اماری و سپس به تجزیه و تحلیل داده‌ها‌ی پرسشنامه در قالب تحلیل استنباطی پرداخته می‌شود.
۴-۲- تحلیل امار توصیفی:
تحلیل توصیفی، مشخصات فردی جامعه آماری را مورد توصیف قرار می دهد و به طبقه بندی، خلاصه کردن، توصیف، تفسیر داده‌ها‌ی مربوط به سن، جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و… می پردازد.
۴-۲-۱- توصیف وضعیت سنی
جامعه آماری این مطالعه ۲۲۰نفر اعضای سازمان داوطلبان هلال احمر شهرستان مهر و لامرد تشکیل دادند. توزیع فراوانی سنی این اعضا در جدول ۴-۱ و نمودار میله ای ۴-۱ آورده شده است. طبق این جدول بیشترین فراوانی مربوط به رده سن بین ۲۰ تا ۲۵ سال می باشد که ۵/۴۴ درصد معادل ۹۹ نفر از کل اعضا را به خود اختصاص داده است.
جدول۴-۱- توزیع فراوانی سن

سن(سال)

فراوانی

درصد فراوانی

بین ۳۰-۳۵ سال
بین ۳۵-۴۰ سال
بین۴۰-۴۵ سال
بین۴۵-۵۰سال
بین۵۰-۵۵سال
بیشتر از ۵۵ سال
کل

۹۹
۵۸
۳۵
۱۹
۵
۵
۲۲۰

۵/۴۴
۴/۲۶
۹/۱۵
۶/۸
۳/۲
۳/۲
۱۰۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...