۲ – فهم و درک سئوال از سوی مصاحبه شونده :
به این معنی که سوالات باید به صورتی باشد که مصاحبه شونده بتواند به طور کامل آنها را درک کرده و تجزیه و تحلیل نماید و جواب صحیح ومنطقی را بدهد .
۳ – وجود انگیزه لازم برای پاسخگویی به سوالات :

بنابراین مصاحبه گر باید انگیزه لازم را در مصاحبه شونده پاسخهای بی ربطی را بیان نکند و سعی کند انگیزش را در وی تقویت کند و هم چنین پاسخگو را تشویق به جواب دادن بنماید. مصاحبه گر با رفتارش و هم چنین طرز طرح سوال و بیان مطالب برای مصاحبه شونده می تواند به صورتی باشد که در مصاحبه شونده ایجاد انگیزه کند بنابر این آموزش دقیق مصاحبه گران یکی از راه های متداول افزایش درستی مطالب بدست آمده می باشد. مصاحبه گر باید از بیان نظریه هایش خودداری کند. باید طوری عمل کند که مصاحبه شونده با آزادی کامل بتواند واقعیات را بیان کند و برای ارائه هر نظر آزاد باشد.
محاسن روش مصاحبه:
در مواردی که افراد بیسواد قادر به نوشتن نیستند و یا افراد تمایل به نوشتن ندارند مصاحبه بهترین روش می تواند باشد.
مصاحبه گر با مهارتی که در زمینه مصاحبه دارد می تواند به سادگی اطلاعاتی که از هیچ روش دیگری نمی توان به دست أورد یا اطلاعات محرمانه را از این روش جمع آوری نماید.
در پرسشنامه ملاک عمل محقق پرسشنامه هایی است که بدست محقق رسیده و می تواند به سوالاتی جواب داده نشده باشد ولی در روش مصاحبه اگر مصاحبه گر در کار خود تجربه داشته باشد می تواند جواب کلیه سوالات را دریافت نماید.
معایب روش مصاحبه :
هزینه تحقیق در روش مصاحبه نسبت به سایر روشها زیادتر می باشد.
تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلا عات در روش مصاحبه بسیار مشکل است.
در صورتی که پاسخ دهندگان در مناطق جغرافیایی مختلفی پراکنده باشند, مصاحبه روش خوبی نمی باشد.
روش جمع آوری اطلا عات این تحقیق:
در این تحقیق از روش پرسشنامه با طرح ۲ سوال عمومی و ۱۷ سوال اختصاصی با توجه به فرضیه های ارائه شده اطلا عات مورد نیاز جمع آوری شده است.
فصل چهارم :
تجزیه
و
تحلیل اطلاعات
بخش سوالات عمومی پرسشنامه:
در مورد جنسیت (مذکر و مونث بودن) پاسخ دهندگان:

جمع

زن

مرد

جنس

۴۰

۲۶

۱۴

فراوانی

۱۰۰%

۶۵%

۳۵%

درصد

از تعداد ۴۰ نفر که به پرسشنامه پاسخ داده اند تعداد ۱۴ نفر معادل ۳۵% مرد و تعداد ۲۶ نفر معادل ۶۵% زن می باشند.
نمودار ستونی :

میزان تحصیلات اشخاصی که به پرسشنامه پاسخ داده اند:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...