مردان بالای ۱۸ سال

کمتر از ۱۱۶

۱۳۰-۱۱۶

۱۴۶-۱۳۱

۱۶۰-۱۴۷

بالاتر از ۱۶۰

شکل۳-۱٫نحوه اجرا تست پله
اندازه گیری قد
اندازه گیری قد نمونه های مورد مطالعه با بهره گرفتن از متر نواری در وضعیت ایستاده در کنار دیوار بدون کفش در حالی که کتف ها در شرایط عادی قرار داشتند با دقت ۱ سانتی متر انجام شد .

شکل۳-۲ نحوه اندازه گیری قد
اندازه گیری وزن
از ترازوی دیجیتالی با مارک Seca ساخت کشورژاپن با دقت ۵/۰ استفاده شد . آزمودنی ها بدون کفش با لباس سبک روی ترازو قرار گرفته و وزن وی بر حسب کیلوگرم اندازه گیری شد .
شکل۳-۳٫ترازو
اندازه گیری شاخص توده بدن
جهت اندازه گیری شاخص توده بدن آزمودنی ها ، ابتدا قد و وزن آنها اندازه گیری شد ، با بهره گرفتن از تقسیم وزن به مجذور قد مقدار این شاخص به دست آمد . در این فرمول ، وزن بر حسب کیلوگرم و قد بر حسب متر و واحد شاخص توده بدن کیلوگرم – متر مربع می باشد . البته مقدار پیشنهادی BMI برای رده های وزنی در کودکان ، نوجوانان و جوانان مانند بزرگسالان نیست بر حسب CUTOFF-BMI و نقاط درصدی آن تعیین شد (پیوست شماره ۶).

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اندازه گیری درصد چربی بدن
در این تحقیق برای تعیین درصد چربی بدن از روش ضخامت چین پوستی استفاده شد . پس از آن ، درصد چربی بدن در وزن بدن آزمودنی ها ضرب و وزن چربی آزمودنی ها تعیین شد و در مرحله آخر ، با کم کردن وزن چربی از وزن کل بدن آزمودنی ها ، وزن بدون چربی به دست آمد .
مراحل مذکور در فرمول های زیر خلاصه شده است :
X= در صد چربی بدن
درصد چربی بدن × وزن بدن = وزن چربی
وزن چربی – وزن بدن = وزن بدون چربی
هنگام استفاده از کالیپر موارد زیر رعایت شد :
۱ . در موقع اندازه گیری همه اندازه گیری ها از یک سمت بدن انجام شد (سمت راست )

  • اندازه گیری هر نقطه سه نوبت تکرار شد (تکرار ها پشت سر هم نبود ) . در مرحله بعد میانگین سه نقطه گرفته و برای محاسبه در فرمول مربوطه قرار داده شد (پیوست ۵) .
  • هنگام اندازه گیری ، بدن فرد کاملاٌ خشک باشد ، همچنین قبل از اندازه گیری فعالیت بدن نداشته باشد .

شکل۳-۴٫ کالیپر
اندازه گیری چین پوستی [۷۸]
( اسلاتر و همکاران ۱۹۸۸ ) درصد چربی از جمع چین پوستی دو ناحیه سه سر بازو و پشت ساق برای دختران (۱۷ – ۶ سال) از طریق جدول ( پیوست شماره ۵) برآورد گردیده است .

شکل ۳-۵٫ نحوه اندازه گیری چین پوستی
۳-۶ پروتکل تمرین
تمرین پژوهش از یک دوره فعالیت هوازی در غالب پیاده روی به مدت ۵هفته هر هفته ۵ جلسه انجام گرفت . شدت شروع فعالیت ورزشی در هفته اول ۵۰% ضربان قلب زیر بیشنه بود که به صورت پیشرونده افزایش می یافت به طوری که شدت کار در دو جلسه آخر به ۶۵% HR max رسید .
آزمودنی ها پیش از آغاز برنامه پنج دقیقه به انجام حرکات کششی به منظور گرم کردن بدن و پس از پایان برنامه نیز ۵ دقیقه به انجام حرکات کششی جهت سرد نمودن بدن می پرداختند .
جدول ۳-۲- پروتکل تمرین هوازی

هفته

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...