.

فصل چهارم

تجزیه‌و تحلیل داده ها

۴-۱- مقدمه

در این فصل تجزیه‌و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از روش‌های آماری و چگونگی دستیابی به یافته های تحقیق موردبررسی قرار می‌گیرد. ابتدا شاخص‌های توصیفی مربوط به ویژگی‌های جمعیت شناختی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر ارائه می‌شود. سپس به بررسی فرضیه‌های تحقیق و در پایان به رتبه‌بندی فرضیه‌ها می‌پردازیم.

۴-۲-ویژگی‌های جمعیت شناختی نمونه آماری

در این بخش به بررسی و توصیف ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه‌ها می‌پردازیم.

۴-۲-۱-ویژگی‌های جمعیت شناختی پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه‌ها

از مجموع ۳۳ نفر استفاده‌کننده سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر که پرسشنامه‌ها را تکمیل کرده‌اند، ۱۷ نفر مرد و ۱۶ نفر زن بوده‌اند.

نمودار ۴-۱: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب جنسیت

اکثریت پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه الف، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی می‌باشند. همان طور که نمودار ۴-۲ نشان می‌دهد،۱ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم،۲ نفر دارای مدرک فوق‌دیپلم، ۲۰ نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و ۱۰ نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر هستند.

نمودار ۴-۲: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب میزان تحصیلات

همان طور که در نمودار ۴-۳ مشخص است، ۲/۱۵% از پاسخ‌دهندگان معادل ۵ نفر رشته تحصیلی کامپیوتر و سایر رشته‌ها، ۲/۱۸% معادل ۶ نفر اقتصاد و مدیریت، ۷/۶۶% از پاسخ‌دهندگان معادل ۲۲ نفر رشته تحصیلی حسابداری داشتند.

نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب رشته تحصیلی

با توجه به نمودار ۴-۴، ۱۳ نفر از پاسخ‌دهندگان معادل ۴/۳۹% مدیر امور مالی و ۲۰ نفر از پاسخ‌دهندگان معادل ۶/۶۰% کارمند امور مالی هستند.

نمودار ۴- ۴: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری برحسب پست سازمانی

با توجه به نمودار ۴-۵، تجربه و سابقه کار با نرم‌افزارهای مالی ۲ نفر از پاسخ‌دهندگان کمتر از سه سال، هشت نفر بین ۴ تا ۶ سال، نه نفر بین ۷ تا ۹ سال، هشت نفر بین ۱۰ تا ۱۲ سال و شش نفر بین ۱۳ تا ۳۰ سال است.

نمودار ۴-۵: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب تجربه کار با نرم‌افزارهای مالی

همان طور که در نمودار ۴-۶ مشخص است،۲ نفر از پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه الف، هیچ یک از دوره های مختلف مهارت‌آموزی کامپیوتر را نگذرانده‌اند. ۱ نفر دو دوره،۲ نفر سه دوره و ۲۸ نفر مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر را گذرانده‌اند.

نمودار ۴-۶: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب دوره های مهارت‌آموزی کامپیوتر

با توجه به نمودار ۴-۷، پنج نفر از پاسخ‌دهندگان معادل ۲/۱۵% فقط با یک نرم‌افزار از نرم‌افزارهای مالی آشنایی کامل داشته است. یازده نفر معادل ۳/۳۳% از پاسخ‌دهندگان با دو نرم‌افزار، نه نفر معادل ۳/۲۷% با سه نرم‌افزار، هشت نفر معادل ۲/۲۴% با چهار نرم‌افزار از نرم‌افزارهای مالی آشنایی کامل داشته است.

نمودار ۴-۷: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب آشنایی با نرم‌افزارهای مالی

با توجه به نمودار ۴-۸، ۴/۴۲% از سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی سیستم‌های اطلاعاتی یکپارچه‌ای ندارند، ۳/۲۷% از سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی تعدادی از سیستم‌های اطلاعاتی آن‌ ها یکپارچه‌اند؛

و ۳/۳۰% از سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی تمام سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری آن‌ ها یکپارچه‌اند.

نمودار ۴-۸: توزیع فراوانی استفاده‌ کنندگان از سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر برحسب میزان یکپارچگی سیستم‌ها

۴-۳- آزمون فرضیه‌ها

۴-۳-۱- آزمون فرضیه اصلی اول

فرضیه اصلی اول: بین ویژگی کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری رابطه معنی‌داری وجود دارد. برای بررسی این فرضیه، چهار فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت.

۴-۳-۱-۱- آزمون فرضیه فرعی اول

بین رضایت شغلی کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری رابطه معنی‌داری وجود دارد. برای آزمون این فرضیه، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است.

H₀ : بین رضایت شغلی کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری رابطه معنی‌داری وجود ندارد.

H₁: بین رضایت شغلی کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری رابطه معنی‌داری وجود دارد.

جدول ۴-۱: نتایج آزمون اسپیرمن فرضیه فرعی اول

رضایت شغلی کاربران

اثربخشی

ضریب همبستگی

سطح معنی‌داری

تعداد

۶۲۷/۰

۰۰۳/۰

۲۰

با توجه به جدول ۴-۱ که بیانگر آزمون همبستگی اسپیرمن بین متغیر مستقل رضایت شغلی کاربران و متغیر وابسته اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری است؛ سطح معنی‌داری آزمون اسپیرمن برابر با ۰۰۳/۰ است؛

و ازآنجاکه سطح معنی‌داری آزمون کوچک‌تر از ۰۵/۰ است؛ لذا فرضیه H₀ رد می‌شود؛ ‌بنابرین‏ نمی‌توان نتیجه گرفت که بین رضایت شغلی کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر رابطه‌ای وجود ندارد (در سطح اطمینان ۹۵%).

۴-۳-۱-۲- آزمون فرضیه فرعی دوم

فرضیه فرعی دوم: بین دانش و مهارت کامپیوتری کاربران و اثربخشی سیستم‌ها رابطه معنی‌داری وجود دارد. برای آزمون این فرضیه، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است؛ زیرا متغیرها ترتیبی هستند.

H₀: بین دانش و مهارت کامپیوتری کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری ارتباط معنی‌داری وجود ندارد.

H₁: بین دانش و مهارت کامپیوتری کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

جدول ۴-۲: نتایج آزمون اسپیرمن فرضیه فرعی دوم

دانش و مهارت کامپیوتری کاربران

اثربخشی

ضریب همبستگی

سطح معنی‌داری

تعداد

۱۵۵/۰-

۵۱۴/۰

۲۰

با توجه به جدول ۴-۲ که بیانگر آزمون همبستگی اسپیرمن است، سطح معنی‌داری آزمون اسپیرمن برابر با ۵۱۴/۰ است؛ و ازآنجاکه سطح معنی‌داری آزمون بزرگ‌تر از ۰۵/۰ است؛ لذا فرضیه H₀ رد نمی‌شود؛ ‌بنابرین‏ می‌توان نتیجه گرفت که بین دانش و مهارت کامپیوتری کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر کامپیوتر رابطه معنی‌داری وجود ندارد (در سطح اطمینان ۹۵%).

۴-۳-۱-۳- آزمون فرضیه فرعی سوم

فرضیه فرعی سوم: بین دانش و مهارت حسابداری کاربران و اثربخشی سیستم‌های اطلاعاتی حسابداری معنی‌داری وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...