۷-۲ صحت‌سنجی برنامه‌ی کامپیوتری
در این بخش برای صحت‌سنجی برنامه‌ی کامپیوتری نوشته شده، نتایج بدست آمده با کار مورثی و همکاران مقایسه شده است. مورثی و همکاران انتقال حرارت و جرم جابه‌جایی طبیعی در یک صفحه عمودی مسطح در محیطی متخلخل را بررسی کردند[۲]. آنها نشان دادند که ضخامت لایه مرزی دما، سرعت و غلظت بی‌بعد با افزایش پارامتر شارجرمی، یعنی با تغییر حالت دمش به حالت مکش، کاهش می‌یابد و با افزایش عدد گراشف، ضخامت لایه‌های مرزی افزایش می‌یابد و افزایش مقادیر شار جرمی سطح، میزان انتقال جرم و حرارت را افزایش می‌دهد. همچنین آنها نتیجه گرفتند با افزایش عدد گراشف و کاهش عدد بویانسی، میزان انتقال جرم و حرارت کاهش می‌یابد و افزایش عدد لوئیس انتقال جرم را افزایش و انتقال حرارت را کاهش می‌دهد. در شکل (۷-۱)، (۷-۲) و (۷-۳) پروفیل سرعت، دما و غلظت بی‌بعد در شرایط و با کار مورثی و همکاران]۲[ مقایسه شده است.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

ɳ
f’(ɳ)

شکل ۷-۱: مقایسه‌ی پروفیل سرعت در مطالعه‌ی حاضر و کار مورثی و همکاران]۲[

(ɳ)θ
ɳ

شکل ۷-۲: مقایسه‌ی پروفیل دما در مطالعه‌ی حاضر و کار مورثی و همکاران]۲[

شکل ۷-۳: مقایسه‌ی پروفیل غلظت در مطالعه‌ی حاضر و کار مورثی و همکاران]۲[

شکل (۷-۴) و (۷-۵) نیز به ترتیب تغییرات عدد ناسلت و عدد شروود را با عدد بویانسی در کار حاضر و کار مورثی و همکاران ]۲[ و در شرایط و مقایسه می‌کند.

N

شکل ۷-۴: مقایسه‌ی تغییرات عدد ناسلت با عدد بویانسی در مطالعه حاضر و کار مورثی و همکاران]۲[

N

شکل ۷-۵: مقایسه‌ی تغییرات عدد شروود با عدد بویانسی در مطالعه حاضر و کار مورثی و همکاران]۲[

نتایج عددی نمودارهای فوق در پیوست الف آمده است. همانطور که مشاهده می‌شود، نتایج حاصل انطباق خوبی با مطالعه‌ی انجام شده توسط مورثی و همکاران]۲[ دارد. پس از اطمینان از صحت عملکرد برنامه‌ی کامپیوتری در بخش بعد به ارائه‌ نتایج پرداخته می‌شود.
۷-۳ بررسی میدان سرعت، دما و غلظت
در شکل‌های (۷-۶)، (۷-۷) و (۷-۸) تغییرات پروفیل سرعت، دما و غلظت بی‌بعد نانوسیال آب-اکسیدآلومنیوم در شرایط، ، ، ، ، و ارائه شده است. از شکل (۷-۶) مشاهده می‌شود با افزایش کسر حجمی ، مقادیر سرعت در فواصل نزدیک به دیواره کاهش و در فواصل دورتر افزایش می‌یابد. با توجه به نقطه انتهایی پروفیل‌ها می‌توان نتیجه گرفت حضور نانوذرات موجب افزایش ضخامت لایه مرزی سرعت می‌شود. شکل (۷-۷) اثر کسر حجمی نانوذرات را بر توزیع دما نشان می‌دهد. با افزایش کسر حجمی نانوذرات از تا ، ضخامت لایه مرزی دما نیز افزایش می‌یابد. در شکل (۷-۸) پروفیل غلظت نیز رفتاری مشابه پروفیل سرعت از خود نشان می‌دهد. در واقع با افزایش نانوذرات پروفیل غلظت در نواحی مجاور دیواره ابتدا کاهش و سپس در نواحی دورتر افزایش می‌یابد.
شکل ۷-۶: تغییرات پروفیل سرعت با کسر حجمی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...