با سطح خطای ۵ درصد
تعداد ۳۵۰ پرسشنامه در میان جامعه آماری توزیع شد که در نهایت ۲۹۴ پرسشنامه به پژوهشگر عودت داده شد که در این میان، ۲۷۷ پرسشنامه به درستی تکمیل شده بود که قابلیت تجزیه و تحلیل داشتند.
۳-۸ ابزار گردآوری اطلاعات
ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسش­نامه­ محقق­ساخته می­باشد. اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای و سایت های اینترنتی برای طراحی مدل سوالات پرسشنامه بدست آمده اند تا در انتها یک پرسش نامه محقق ساخته تهیه گردد. پرسش نامه یک طرح پژوهشی، مقاله یا پایان نامه می تواند به دو صورت باشد. نوع اول پرسش نامه استاندارد است، به این معنا که این نوع پرسشنامه قبلا توسط پژوهشگران و یا صاحبنظران مورد استفاده قرار گرفته است و پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. نوع دوم از پرسشنامه ها پرسش نامه محقق ساخته است که در آن خود محقق اقدام به طراحی سوالات پرسشنامه برای اولین بار می نماید و در اینجاست که ابتدا باید روایی و پایایی پرسشنامه را مورد تایید قرار داد و سپس نسبت به تکمیل کامل پرسشنامه ها توسط مخاطبان اقدام نمود.. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه و پرسش­نامه­ محقق­ساخته می­باشد. در طراحی پرسش­نامه از مقیاس لیکرت پنج­گزینه­ای از۱ تا ۵ استفاده شد.پرسشنامه پژوهش از نوع بسته می باشد و دارای ۲ بخش است، بخش اول که ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان نظیر سن، جنسی، تحصیلات، را در نظر میگیرد و بخش دوم به سوالات اصلی پرسشنامه اختصاص دارد که داده های مورد نیاز پژوهش را بدست می دهد

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۹ روش گردآوری اطلاعات
ابتدا به منظور مطالعه­ مباحث نظری مرتبط با موضوع پژوهش و نیز بررسی ادبیات موضوع و پیشینه­ی پژوهش از اطلاعات مکتوب دراین رابطه شامل کتب تخصصی مربوط به، مجلات و مقالات، پایان نامه­ های مشابه و نیز اطلاعات موجود در اینترنت و بروشورها و کاتالوگ­های مربوط به موضوع پژوهش استفاده می شود و سپس مدل نظری برای درک بهتر مطالب ارائه می گردد و در پی آن جهت آزمون این مدل از پرسشنامه استفاده شده است گردآوری داده های اولیه مورد نیاز این پژوهش از طریق پایگاه های علمی معتبر و مجلات علمی پژوهشی و پایان نامه های انجام گرفته و کتب مرجع و مصاحبه با افراد صاحب نظر می باشد. سپس داده های مورد نظر از طریق پرسشنامه که مهمترین ابزار جهت گردآوری داده های جامعه این پژوهش است، جمع آوری گردید.، جهت در اختیار قراردادن این پرسشنامه به نمونه آماری ، پاره ای از پرسشنامه ها به صورت پستی و تعدادی از آنها ایمیل گردید و تعدادی از پرسشنامه ها بصورت حضوری در اختیار سوال شوندگان قرار گرفت، این پرسشنامه بصورت تصادفی در بین فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دانشگاه تهران، اعضای انجمن صنفی کارفرمایان و اعضای اتاق صنایع ومعادن و بازرگانی تهران در ماه های آذر، دی و بهمن ۱۳۹۳ توزیع شده است و پس از جمع آوری داده های بدست آمده با توجه به آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
۳-۱۰ بررسی پایایی ابزار اندازه گیری
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند پایایی، ثبات و اعتبار برای آن به کار برده می‌شود یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی (۱۹۸۹) اشاره کرد: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.
با توجه به این امر معمولا دامنه ضریب قابلیت از صفر (عدم ارتباط) تا ۱+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی وی را می سنجد.
لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به الف) اجرای دوباره (روش بازآزمایی)، ب) روش موازی (همتا)، ج) روش تصنیف (دو نیمه کردن)، د) روش کودر- ریچاردسون و سایر اشاره کرد
در پژوهش کنونی، به منظور بررسی پایایی ابزار اندازه گیری از روش باز آرایی استفاده شده است، این روش عبارت است از ارائه یک آزمون بیش از یک بار در یک گروه آزمودنی تحت شرایط یکسان. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، ابتدا ابزار اندازه گیری بر روی یک گروه آزمودنی اجرا شده و سپس در فاصله زمانی کوتاهی دوباره در همان شرایط، آزمون بر روی همان گروه اجرا می‌شود. نمرات بدست آمده از دو آزمون مورد نظر قرار گرفته و ضریب همبستگی آنها محاسبه می‌شود.
آزمون آلفا کرونباخ یا قابلیت اعتماد یا پایایی پرسشنامه یک آزمون آماری است که حاصل آن یک ضریب به نام آلفای کروبناخ می‌باشد، برای آزمون قابلیت اعتماد یا پایایی (Reliability) پرسشنامه‌ای که به صورت طیف لیکرت طراحی شده و جوابهای آن چند گزینه‌ای می‌باشند، به کار می‌رود.
(۳-۲)
دامنه ضریب اعتبار بین صفر و یک است اعتبار کمتر از ۰٫۶ معمولا ضعیف تلقی می شود دامنه ۰٫۷ قابل قبول و بیش از ۰٫۸ خوب تلقی می شود البته هر چه نزدیکتر شدن ضریب اعتبار به عدد یک بهتر است
سوال: آیا پرسش نامه طراحی شده دارای قابلیت اطمینان قابل قبولی بوده است؟
فرضیات:

    1. قابلیت اعتماد پرسش نامه پژوهش در حد قابل قبولی نیست. H ۰= Alpha <0.7
    1. قابلیت اعتماد پرسش نامه پژوهش در حد قابل قبولی است. H1= Alpha >0.7

پس از تکمیل ۱۵ پرسشنامه آلفای کرونباخ محاسبه شد:
Cronbach’s Alpha: 0.893; Net item: 277
با توجه به اینکه آلفای کرونباخ محاسبه شده ۰٫۸۹۳ می باشد که بالاتر از ۰٫۷ می باشد و لذا فرض صفر تایید می شود که به این معنا است که قابلیت اعتماد پرسش نامه پژوهش در حد قابل قبولی است
۳-۱۱ بررسی روایی ابزار اندازه گیری
مفهوم اعتبار (روایی) به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد. بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازه گیری نمی‌توان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت. ابزار اندازه گیری ممکن است برای اندازه گیری یک خصیصه ویژه دارای اعتبار باشد، در حالی که برای سنجش همان خصیصه بر روی جامعه دیگر از هیچ گونه اعتباری برخوردار نباشد
به منظور تامین روایی سوالات پرسش­نامه، نظرات استادان و صاحب­نظران اخذ خواهد شد تا سوالات پرسش­نامه بتواند سنجش­کننده­ موضوع پژوهش باشد. بدین منظور روایی پرسش­نامه به صورت محتوایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
۳-۱۲روش تجزیه وتحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد. در بخش آمار توصیفی ویژگی های جمعیت شناختی و اطلاعات توصیفی مربوط به متغیر های کیفی پژوهش بررسی شده و جداول و نمودار های توضیع فراوانی پاسخگویان بر اساس ویژگی های جنسیت رشته تحصیلی و غیره ارائه خواهد شد. در قسمت آمار استنباطی پژوهش جهت تعیین نرمال بودن داده های پژوهش از آزمون کولموگروف اسمیرنوف استفاده خواهیم کرد و سپس از طریق آزمون T-TEST به آزمون فرضیات پژوهش می پردازیم. برای انجام محاسبات مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات از بسته های نرم افزاری اس پی اس اس استفاده خواهد شد
۳-۱۳ جمع بندی
پژوهش حاضر به بررسی و شناسایی نتایج آموزش کارآفرینی و چگونگی شکل گیری سرمایه انسانی در کارآفرینی پرداخته است و از لحاظ روش پژوهش کتابخانه ای میدانی می باشد، جامعه ی آماری پژوهش، ، جامعه ی آماری پژوهش، فارغ التحصیلان رشته کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و دانشگاه تهران، دانشجویان رشته کارآفرینی موسسات فنی و حرفه ای می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه و پرسش­نامه­ می­باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از روش­های آمار توصیفی و استنباطی استفاده خواهد شد.
در فصل ۴ به تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت.
فصل چهارم: یافته های پژوهش
۴-۱ مقدمه
استفاده از روش های آماری در تجزیه و تحلیل کمی به دو شکل توصیفی و استنباطی انجام می گیرد و یکی از مهمترین بخش های هر پژوهش علمی به حساب می اید.استفاده از روش های آماری به روش و هدف هر پژوهش بستگی دارد.به بیان دیگر استفاده از روش های متفاوت آمار متاثر از نوع مقیاس و ماهیت و روش اجرا و گردآوری اطلاعات و هدف آن پژوهش است.
از انجا که اعداد و ارقام به تنهایی بدون معنی هستند بنابراین تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری مناسب این داده ها بایستی به اعداد و ارقام دارای معنی دار تبدیل شده و سپس مورد تجزیه و تحلیل و تعبیر درست واقع شوند.در واقع آمار یکی از مهمترین وسایل مورد نیاز هر پژوهش است و صحت و اعتبار نتایج با ان محک زده میشود.آمار توصیفی شاخص های کشیدگی و پراکندگی متغیر ها را بیان میکند و بر اساس این شاخصه ها آزمون فرضیه ها انجام میشود.به بیان دیگر آمار توصیفی فقط گروه نمونه را توصیف میکند و با بهره گرفتن از آمار استنباطی و بر اساس تئوری احتمالات درباره جامعه ی اماری قضاوت میگردد.در بخش اول این فصل متغیر های جمعیت شناسی مرتبط با جامعه ی اماری و اطلاعات توصیفی پاسخ دهندگان بررسی میگردد.در بخش دوم با بهره گرفتن از امار استنباطی و استفاده از ازمون های کولموگروف اسمیرنوف ازمون T-TEST به ارزیابی فرضیات پژوهش پرداخته میشود.بر همین اسا نتایج توصیفی و استنباطی داده های پژوهش گزارش شده و نتایج بدست امده تجزیه و تحلیل خواهند شد.تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش عبارتند از روشی که به وسیله ی ان کل فرایند پژوهش از انتخاب مسیله تا رسیدن به نتیجه نهایی مورد کنترل قرار می گیرد.
۴-۲ آمار توصیفی
آمار توصیفی شامل ویژگی های جمعیت شناختی و اطلاعات توصیفی مربوط به متغیر های کیفی پژوهش میباشد.در این بخش به مطالعه ی جداول و نمودار های توضیع فراوانی پاسخگویان بر اساس ویژگی های جنسیت رشته تحصیلی و سابقه خدمت پرداخته شده است.
جدول شماره ۴- ۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس

درصد

فراوانی

سطوح

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...