هدف مهندسی و برنامه ریزی حمل ونقل و ترافیک ایجاد دسترسی متعادل انسان و کالا با مفهوم زمان و هزینه کمتر، حرکت ایمن تر و آسایش بیشتر در هر سفر و اقتصاد بهتر جامعه در محیطی سالم تر، می باشد یا به عبارت دیگر کاربرد اصول فنی و علمی در برنامه ریزی، طراحی، بهره برداری و مدیریت تسهیلات مربوط به کلیه وسیله های حمل و نقل به منظور تأمین جابجایی ایمن، سریع، راحت، فراهم، با صرفه و سازگار با محیط زیست برای انسان وکالا می باشد. بدین ترتیب مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل وترافیک ترکیبی از عوامل فنی/ مهندسی – اجتماعی – برنامه ریزی منطقه ای – روانشناسی – آمار واحتمالات- سیاست و اقتصاد و محیط زیست می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بخش کالبدی غالب سیستم های حمل ونقل شامل چهار جزء اصلی زیراست:

    1. پیوندها: راه ها یا خطوط ارتباطی بین دو یا چند نقطه که لوله ها، نقاله ها، خطوط دریایی و راه های هوایی را نیز می توان در زمره پیوندها تلقی کرد.
    1. وسایل نقلیه: وسیله های جابجایی انسان وکالا از یک گره به گره دیگر درامتداد یک پیوند که خودروی سواری، اتوبوس، کشتی، هواپیما، تسمه و کابل نقاله مثالهایی از آن به شمارمی آیند.
    1. پایانه ها: گره هایی که سفر وسایل نقلیه در آنها آغاز می شود یا پایان می پذیرد. توقفگاه‌های سرپوشیده، توقفگاههای روباز، باراندازها، ایستگاه های اتوبوس، فرودگاه ها، ایستگاههای راه آهن و پایانه های اتوبوسرانی از نمونه های پایانه ها می باشند.
    1. برنامه عملیاتی ونیروی انسانی: براساس آنها، ساخت، بهره برداری، مدیریت و نگهداری پیوندها، وسایل نقلیه و پایانه ها انجام می شود. (http://www.moi.ir)

۲-۲-۱- پیوندها
همانطور که ذکر گردید انواع پیوندها شامل بسترهای جاده ای – ریلی – هوایی – دریایی – خط لوله وسایر وسیله ها از جمله تسمه نقاله، نوارهای متحرک و… می باشد که از این میان حمل و نقل جاده ای به ویژه در کشور ما به عنوان سیستم غالب مطرح می باشد.
از سیستم راه ها علاوه بر وسایل نقلیه شخصی، شرکتهای حمل و نقل باری و شرکت های حمل و نقل مسافر و سایر وسایل نقلیه همگانی بهره برداری می کنند و بطور کلی بازارهای اصلی آن حمل و نقل مسافر شهری و برون شهری و حمل و نقل و توزیع کالای شهری و بین شهری می باشد.
حدود ۹۲ درصد از کل تن – کیلومتر کالای بین شهری و تقریباً تمام جابه جایی کالای شهری توسط حمل و نقل جاده ای انجام می شود. از کل سفرهای مسافر بین شهری جاده ای نیز ۶۶ درصد توسط سواری های شخصی و ۳۴ درصد توسط اتوبوسها انجام می پذیرد.
ویژگیهای اصلی خدماتی سیستم جاده ای:

    1. قابلیت دسترسی زیاد به تقریباً تمام مقصدها
    1. خدمات مستقیم در تا در با زمان سفرکوتاه
    1. سرعت سفر متوسط
    1. ظرفیت جابه جایی متوسط
    1. هزینه های بهره برداری نسبتاً بالا
    1. آثار زیست محیطی زیاد ( http://www.moi.ir)

۲-۲- ۲- وسایل نقلیه
بطور کلی واژه وسیله به معنای یک ” گونه ” ازحمل و نقل است که در بیشتر موارد بر اساس ویژگی ظاهری مانند ترابری جاده ای، ریلی، هوایی و آبی متمایز می شوند.
یکی از طبقه بندی ها بر اساس عملکرد شهری یا بین شهری و حمل ونقل بار و یا مسافر به شرح جدول ۲-۱ می باشد.
جدول ۲-۱- طبقه بندی عملکرد در حمل ونقل (http://www.moi.ir)

عملکرد

کالا

مسافر

شهری

کامیونی (جاده ای)

خودرو شخصی (جاده ای) حمل ونقل عمومی (جاده ای – ریلی)

بین شهری

کامیونی (جاده ای) ریلی کشتیرانی خط لوله هوایی

خودرو شخصی (جاده ای) اتوبوسرانی (جاده ای) ریلی هوایی

منظور خاص

نوار نقاله سیستمهای کابلی

نوار نقاله سیستمهای کابلی

چون انواع جابه جایی در حجم‌های مختلفی انجام می گیرد و به ازای طول سفرهای متفاوت سرعتها هم مختلف اند، انتخاب وسیله جابجایی عموماً تابع حجم و سرعت حمل است.
۲-۲-۳- پایانه ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...