روش اجرای تحقیق
۳-۱- روش شناسی تحقیق
۳-۱-۱ تعیین روش و تکنیکهای مورد استفاده
پژوهش حاضر از لحاظ روش شناسی، پژوهشی کمی است و روش اصلی مورد استفاده پیمایش میباشد.
مشخصهی پیمایش، مجموعهی ساختمند یا منظمی از دادههاست یا به عبارتی ماتریس متغیر بر حسب داده های موردی میباشد(دواس ۱۳۸۹، ۱۳-۱۴). ویژگی بارز پیمایش عبارتند از شیوهی گردآوری داده ها و روش تحلیل آنها (دواس ۱۳۸۹، ۱۳).
تحقیق پیمایشی روشی است برای گردآوری داده ها، که در آن از گروه های معینی از افراد خواسته میشود به تعدادی پرسش مشخص (که برای همه اشخاص یکسان است) پاسخ بدهند. این پاسخها مجموعه اطلاعات تحقیق را تشکیل میدهند. تحقیق پیمایشی عامترین نوع تحقیقات اجتماعی است(بیکر ۱۳۸۶، ۱۷۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تعمیم پذیری نتایج یکی از خصوصیات اصلی و عمدهی تحقیقات پیمایشی است. درواقع هدف اصلی محقق در این قبیل تحقیقات، تعمیم نتایج نمونه کوچکتر به جامعهی بزرگتر میباشد (حبیب پور و صفری ۱۳۸۸، ۲۵).
ابزار اصلی در این پژوهش پرسشنامه میباشد که عموماً حاوی سوالات بسته و باز میباشد و با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اصلاح بدن، رفتارهایی چون کنترل وزن، خدمات زیبایی، استفاده از داروها، کرمها و خدمات پزشکی و آرایشی را مورد بررسی قرار داده است.
در پژوهش حاضر، برای جمعآوری اطلاعات و مباحث نظری و تحقیقاتی قبلی انجام شدهی مرتبط با موضوع تحقیق، از کتابها، مقالات، نشریات، پایان نامهها و اینترنت جهت جستجوی منابع، استفاده شده است.
دواس در کتاب پیمایش در تحقیقات اجتماعی پرسشنامه را سادهترین راه تهیهی ساختمند میداند که رایجترین مورد استفاده در تحقیقات پیمایش میباشد (دواس ۱۳۸۹، ۱۴).
۳-۲- جامعه آماری
جامعهی آماری در این پژوهش کلیه زنان مناطق ۲۲ گانهی شهر تهران که در محدودهی سنی ۲۰ تا ۴۴ سال قرار دارند میباشد. که تعداد آنها ۱۸۳۸۴۵۵N= است.
بدین منظور ده منطقه از سه طبقهی بالا، متوسط و پایین به طور تصادفی انتخاب گردید.
۳-۳- روش نمونه گیری
از آن جا که چارچوب نمونه گیری مشخص نیست و جامعهی آماری تا حدی ناهمگن است از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحلهای استفاده شد.
۳-۴- تعیین حجم نمونه
حجم نمونه بر اساس جدول لین (۱۹۷۶، Lin) به لحاظ پارامتر ۵۰ درصد، سطح اطمینان ۹۵ درصد و پذیرش خطای ۵ درصد برابر ۳۸۴n= نفر برآورد گردید.
۳-۵- اعتبار و روایی
منظور از اعتبار میزان دقت شاخصها و معیارهایی میباشد که در راه سنجش پدیدهی مورد نظر تهیه شدهاند (صدفی ۱۳۸۲،۱۲۰). مفهوم اعتبار به این سوال پاسخ میدهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصهی مورد نظر را میسنجد، بدون آگاهی از اعتبار نمیتوان به دقت داده های حاصل از آن اطمینان داشت (سرمد و دیگران ۱۳۸۲، ۱۷۰) برای همین منظور درطراحی پرسشنامه، مطالعات نظری وسیعی صورت گرفته است و از نظر متخصصان و کارشناسان استفاده گردید تا اعتبار صوری حاصل شود.
اما منظور از پایایی هم ثبات نتایج تحقیق در اجرای دو نوبت پرسشنامه، و هم انسجام درونی آیتمهای مربوط به طیفها میباشد به این معنا که اگر تحقیق به دفعات مختلف تکرار شود نتایج به دست آمده یکسان باشد (سرمد و دیگران ۱۳۸۲، ۱۳۰).
در این مطالعه نیز برای بررسی قابلیت اعتماد ابزار سنجش (طیفها) مورد استفاده از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.
این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه‌گیری که خصیصه‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند به کار می‌رود. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره‌های هر زیرمجموعه سوال‌های پرسشنامه و ورایانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه می‌کنیم.

که در آن :
تعداد زیر مجموعه‌های سئوال‌های پرسشنامه یا آزمون = J
واریانس زیر آزمون Jام Sj2 =
واریانس کل پرسشنامه یا آزمون S2 =
برای اطمینان از روائی سؤالات و گویه های مورد سنجش مفاهیم مورد استفادهی تحقیق، از پرسشنامهی تهیه شده، یک پیش آزمون در جمعیت تحقیق مورد آزمون قرار گرفت، تا نواقص احتمالی پرسشنامه، که میتوانست از نامفهوم بودن سؤالات، ترتیب نامناسب سؤالات و طولانی بودن پرسشنامه و غیره باشد، مرتفع گردد. همچنین از کارشناسان و محققین، خواسته شد تا مشکلات احتمالی پرسشنامه را در مقابل هر گویه و سؤال متذکر شوند. پس از جمعآوری پرسشنامه ها پایایی شاخصها مورد سنجش قرار گرفت که در ادامه، نتایج بدست آمده برای هر شاخص به صورت مجزا ارائه میشود. همچنین سؤالات و گویههایی که برای سنجش متغیرها ساخته شده بود به واسطهی نظر کارشناسان و اساتید مورد تجدید نظر کلی قرار گرفت و پرسشنامهی اولیه پس از حذف و اصلاح سؤالات و گویه ها، نهایی شد.
جدول ۳-۱: میزان آلفای بدست آمده برای هر یک از شاخص‌های تحقیق

شاخص

ضریب آلفای کرونباخ

اصلاح بدن

۹۳۲/۰

مصرف گرایی

۹۲۳/۰

هویت شخصی

۷۰۱/۰

سرمایه فرهنگی

۷۴۲/۰

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...