۳-۲ قلمرو پژوهش

۳-۲-۱ قلمرو موضوعی پژوهش

این پژوهش به بررسی رابطه بین دارایی‌های نقدی و انعطاف‌پذیری مالی شرکت می‌پردازد

۳-۲-۲ قلمرو زمانی پژوهش

این پژوهش در بازه زمانی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ انجام ‌شد.

۳-۲-۳ قلمرو مکانی پژوهش

این پژوهش در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام شد.

۳-۳ جامعه آماری و شیوه انتخاب شرکت ها جهت آزمون فرضیه های پژوهش

جامعه آماری پژوهش شامل تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به تعداد۴۶۸شرکت است .

معمولاً در مسایل مختلف تحقیق، مطالعه درباره تمام جزئیات جامعه از توان محقق خارج است و در صورتی که بتوان با مطالعه تعداد محدودی از افراد یک جامعه، اطلاعات مورد نیاز کافی راجع به همه افراد و جامعه به دست آورد، ضرورتی ندارد که همه افراد جامعه مورد مطالعه قرار گیرند روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه‌گیری حذف سیستماتیک است. نمونه آماری شامل شرکتهایی است که ویژگی‌های زیر را داشته است:

۱- در طی سالهای۸۶ تا ۹۱ در بورس فعالیت داشته و گزارشات مالی و سایر اطلاعات مورد نیاز این پژوهش را در طی این سالها به بورس عرضه کرده باشد.

۲- پایان سال مالی آن ها ۲۹ اسفند هر سال باشد.

۳- جز شرکت‌های سرمایه‌گذاری نباشد.

بر اساس این معیارها نمونه آماری پژوهش شامل ۷۸ شرکت را در بر می‌گیرد.

تعداد شرکتهایی که در سال‌های ۱۳۸۶الی۱۳۹۱ در بورس حضور داشته اند

۴۶۸

شرکتهایی که بعداز۱/۱/۸۶ دربورس اوراق بهادارپذیرفته شده وقبل از۱/۱/۹۱ خارج شده اند

۱۹۰

پایان سال مالی آن ها اسفندماه نباشد

۹۶

صورت‌های مالی هر یک از شرکت‌ها جهت استخراج اطلاعات مالی آن ها در دسترس نبود

۵۶

جز شرکت‌های سرمایه گذاری بودند

۴۸

تعداد شرکت هایی که داده های آن ها جمع‌ آوری شده است (نمونه نهایی)

۷۸

جدول۳-۱ چگونگی انتخاب شرکت‌های مورد مطالعه پژوهش

۳-۴ روش پژوهش

هر تحقیقی باید بر اساس مسأله اصلی، اهداف، فرضیه‌ها، امکانات و نیز ملاحظات اخلاقی، طرح و روش خاصی داشته باشد تا با مدد آن بتوان به شناخت منظم و سازماندهی شده واقعیات مورد مطالعه دست یافت. روش پژوهش از نظر نوع داده هاتوصیفی و از نوع همبستگی است. توصیفی ‌به این دلیل که هدف آن توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است و برای شناخت بیشتر شرایط موجود می‌باشد و همبستگی به دلیل اینکه در این پژوهش رابطه بین متغیّرها مورد نظر است. تحقیق حاضر به بررسی روابط بین متغیرها پرداخته و در پی اثبات وجود این رابطه در شرایط کنونی ‌بر اساس داده های تاریخی است. برای بررسی همبستگی بین متغیرها، از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.

برای اجرای این آزمون می‌بایست پیش‌فرض تحلیل رگرسیون اجرا شود تا نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون قابل استناد باشند. این تحقیق دارای یک متغیرمستقل و یک یا چند متغیر وابسته است که میزان اثر متغیّر مستقل بر متغیّرهای وابسته از طریق آزمون‌های رگرسیون برازش می‌شود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی می‌باشد و به بررسی ارتباط بین سطح نگهداری دارایی‌های نقدی و انعطاف پذیری مالی پرداخته است. براین اساس داده های شرکت‌های نمونه برای یک دوره زمانی ۶ ساله از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱ جمع‌ آوری ‌گردید. سپس متغیّرهای تحقیق اندازه‌گیری و روابط احتمالی بین آن ها به لحاظ آماری تجزیه و تحلیل شد. در پژوهش حاضر، میزان نگهداری وجه نقد به عنوان متغیر مستقل و ظرفیت بدهی، جریانات وجوه نقد و فرصت‌های رشد شرکت متغیرهای وابسته پژوهش هستند.

۳-۵ روش جمع‌ آوری داده ها

داده های مورد نیاز جهت محاسبه متغیرهای پژوهش، از بانک اطلاعاتی ”ره‌آورد نوین“ استخراج شده است. پس از جمع‌ آوری داده هایی که برای انجام پژوهش مورد نیاز است، انتخاب ابزاری مناسب به منظور محاسبه و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به متغیرها اهمیت خاصی دارد. به منظور انجام محاسبات و آماده نمودن داده ها به اطلاعات مورد نیاز پژوهش و همچنین تجزیه و تحلیل آن ها، از نرم افزارهای لیزرل، آموس و SPSS استفاده شده است. یکی از مواردی که بایستی ‌در مورد جمع‌ آوری داده ها به آن توجه کرد، روایی ابزارهای گردآوری داده ها است. منظور از روایی ابزار گردآوری داده ها این است که ابزارها بتوانند واقعیت ها را به خوبی نشان دهد. از آنجا که ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، بانک‌های اطلاعاتی تهیه شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران و یا کتابخانه سازمان بورس اوراق بهادار تهران است؛ لذا می توان به روایی ابزارهای گردآوری داده ها اعتماد نمود.

۳- ۶ روش تجزیه و تحلیل داده ها

برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. با بهره گرفتن از آمار توصیفی به بیان جداول توصیفی و رسم نمودارها و برای آزمون فرضیات پژوهش از آمار استنباطی استفاده شده است.

۳-۶-۱ رگرسیون خطی

رگرسیون روش آماری است که به بررسی ارتباط دو یا چند متغیر می ­پردازد که با بهره گرفتن از آن می‌توان یک متغیر را ‌بر اساس یک یا چند متغیر دیـگر پیش‌بـینی نمود. حال در صورتی که یک متغیر مستقل وجود داشته باشد، با مدل رگرسیون خطی ساده و در صورتی که بیش از یک متغیرمستقل بود با مدل رگرسیون چندگانه مواجه هستید.

الف) رگرسیون ساده

فرض کنید X یک متغیروابسته، Y یک متغیر مستقل و e متغیر خطا باشد. معادله خط رگرسیون به صورت:

( ۳-۱ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...