میزان تجربه کاری
فراوانی
درصد
درصد تجمعی

کمتر از ۱ سال
۰
۰
۰

بین ۱ تا ۳ سال
۲
۸%
۸%

بین ۳ تا ۵ سال
۸
۳۲%
۴۰%

بیش از ۵ سال
۱۵
۶۰%
۱۰۰%

مجموع
۲۵
۱۰۰%

نمودار (۴-۳) تجربه کاری شرکت کنندگان در تحقیق
۴-۳-۲ بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه :
منظور از قابلیت اعتماد پرسشنامه، میزان سازگاری نتایج به دست آمده از پرسشنامه در محیط‌هایی مشابه می‌باشد. به عبارت دیگر در صورتی که پرسشنامه را در محیطی استفاده کرده و حال آن را در محیطی مشابه و با شرایطی مشابه به کار بریم، تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست خواهد آمد. در صورت سازگار بودن و یکسان بودن نتایج، گفته می‌شود که پرسشنامه قابلیت اعتماد بالایی دارد. [۷۱]
لازم به ذکر است که قابلیت اعتماد در یک آزمون می‌تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی به کار برده می‌شود. از آن جمله می‌توان به الف) اجرای دوباره (روش باز آزمایی) ، ب) روش موازی (همتا) ، ج) روش تصنیف (دو نیمه کردن) ، د) روش کودر- ریچاردسون و سایر اشاره کرد.[۷۲]

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

الف) اجرای دوباره آزمون یا روش باز آزمایی
این روش عبارت است از ارائه یک آزمون بیش از یک بار در یک گروه آزمودنی تحت شرایط یکسان. برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد با این روش، ابتدا ابزار اندازه گیری بر روی یک گروه آزمودنی اجرا شده و سپس در فاصله زمانی کوتاهی دوباره در همان شرایط، آزمون بر روی همان گروه اجرا می‌شود. نمرات بدست آمده از دو آزمون مورد نظر قرار گرفته و ضریب همبستگی آن‌ها محاسبه می‌شود. این ضریب نمایانگر قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار است. روش باز آزمایی برای ارزیابی ثبات مؤلفه های یک ابزار اندازه گیری به کار می‌رود ولی با این اشکال نیز روبه رو است که نتایج حاصله از آزمون مجدد می‌تواند تحت تأثیر تمرین (تجربه) و حافظه آزمودنی قرار گرفته و بنابراین منجر به تغییر در قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری گردد.
ب) روش موازی یا استفاده از آزمون‌های همتا
یکی از روش‌های متداول ارزیابی قابلیت اعتماد در اندازه گیری‌های روانی- تربیتی استفاده از آزمون‌های همتا است که شباهت زیادی با یکدیگر دارند ولی کاملاً یکسان نیستند.
ضریب قابلیت اعتماد بر اساس همبستگی نمرات دو آزمون همتا به دست می‌آید. خطاهای اندازه گیری و کمبود یا عدم وجود همسانی میان دو فرم همتای آزمون (تفاوت در سؤالات یا محتوای آن‌ها) قابلیت اعتماد را کاهش می‌دهد.
ممکن است فرم‌های همتا به طور همزمان ارائه نگردد. در این صورت قابلیت اعتماد هم شامل ثبات و همسانی می‌شود. اگر فاصله اجرای فرم‌های همتا زیاد باشد و تغییراتی در ضریب قابلیت اعتماد مشاهده گردد، ممکن است که این تغییر مربوط به عوامل فردی (آزمودنی‌ها)، همتا نبودن آزمون‌ها و یا ترکیبی از هر دو باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...