۵-۱-۵- جمع‌بندی مرحله کدگذاری انتخابی تحقیق
چنانچه بخواهیم یافته‌های تحقیق و در واقع یافته‌های به کارگیری روش داده‌بنیاد در کشف و تبیین الگوی بومی تدوین خط مشی‌های زیست‌محیطی کشور را در یک شمای کلّی خلاصه نماییم، حاصل نمودار زیر خواهد بود. البته علاوه براین پاسخ به سؤالات فرعی تحقیق- که در انتهای فصل چهارم صورت پذیرفت- و نیز پاسخ به سؤال اصلی تحقیق- بیان قضایا و گزاره‌های تئوریک- به عنوان دستاوردهای اصلی پژوهش محسوب می‌شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

شکل شماره ۵-۲: جمع‌بندی سیر تکمیل یافته‌های تحقیق با بهره گرفتن از روش داده‌بنیاد
از میان مراحل مذکور در شکل فوق، نتایج دو مرحله «کدگذاری باز» و «کدگذاری محوری» در فصل چهارم و در پاسخ به سؤالات فرعی تحقیق ارائه شدند و نتیجه مرحله «کدگذاری انتخابی» در این فصل و با هدف پاسخ به سؤال اصلی تحقیق تبیین گردید.
حال در ادامه بر آنیم تا قضایا و زیرقضایای شکل گرفته را دسته‌بندی کنیم. بدین منظور تبیین مجدّد یک طبقه‌بندی در خصوص رویکردهای کلان به موضوع خط مشی‌گذاری ضروری است. مطابق با آنچه در فصل دوم آمد، رویکردهای سه‌گانه خط مشی‌گذاری عمومی عبارتند از:
خط مشی‌گذاری عینیّت‌گرا: این رویکرد معطوف به «حلّ مسئله» بوده و معمولاً با بهره گرفتن از ابزارهای کمّی شامل مراحل مشاهده تحلیل مسئله تبیین راه حل‌ها پیگیری می‌شود.
خط مشی‌گذاری آرمان‌گرا (هدف‌گرا): این رویکرد ناظر به تحقّق وضع مطلوب (ایده‌آل) در یکی از موضوعات عمومی مرتبط با شهروندان و مبتنی بر درک هستی‌شناسانه خط مشی‌گذاران می‌باشد. در این رویکرد لزوماً حل یک مسئله مشخص عمومی دنبال نمی‌شود (به عبارت دیگر مسئله-محور نیست) بلکه خط مشی‌گذاران فراتر از آن به دنبال تحقق یک وضع مطلوب یا آرمانی مدّ نظر خود هستند.
خط مشی‌گذاری خیال‌پرداز و توهّم‌گرا: این رویکرد نه مبتنی بر داده‌های عینی (عینیّت‌گرا) و نه آرمانی (آرمان‌گرا) است، بلکه صرفاً بر اساس ذهنیات مبهم و غیر دقیق سیاستگذاران دنبال می‌شود.
اقتضاء رویکرد آرمان‌گرا (هدف‌گرا) تدوین سیاست‌ها به صورت متمرکز (از بالا به پایین) است چرا که معمولاً اهداف به صورت بالا به پایین تدوین و ابلاغ می‌شوند. اقتضاء دیگر ایدئولوژی- محور بودن خط مشی‌گذاران در وضع سیاست‌هاست در صورتی که در رویکرد عینیّت‌گرا یا «مسئله‌-محور» به عکس شاهد عدم تمرکز و پراکندگی نسبی نهادهای عمومی در وضع سیاست‌ها و نیز انجام تحلیل‌های فنّی و کارشناسی (فارغ از مباحث ایدئولوژیک) هستیم. مطابق با رویکردهای سه گانه فوق می‌توان قضایا و زیرقضایای تئوریک تحقیق در قالب جدول زیر دسته‌بندی نمود.
جدول شماره ۵-۵: دسته‌بندی قضایا و زیرقضایای شکل گرفته در فرایند «کدگذاری انتخابی»

قضیه
تعداد زیرقضیه
عنوان رویکرد
میزان تمرکز
ویژگی رویکرد

بافت توسعه پایدار

۲

شرایط محیطی حاکم بر تدوین

دوگانگی‌های متناقض‌نما

۴

عینیّت‌گرا

کم (پایین‌ به بالا)

مسئله- محور
وضع موجود

هنجارهای بنیادین

۳

آرمان‌گرا

زیاد (بالا به پایین)

ایدئولوژی- محور
وضع مطلوب

الگوی تدریجی‌گرایی متعالی

۲

ترکیبی

راهبرد نیل از وضع موجود به وضع مطلوب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...