۲-۳ بخش سوم: استعلام الکترونیکی بین دستگاه های دولتی
۲-۳-۱ مقدمه
Electronic data interchange (EDI) تقریبا حدود ۳۰ سال در محیطی غیر از اینترنت به حیات خود ادامه می داد و سیستمی بود که انتقال و ردیابی سندهای تجاری روتین را بطور استاندارد انجام می داد. EDI سند تجاری را به زبان تجاری قابل فهم جهانی ترجمه میکرد و آنرا ازطریق خطوط ارتباطی امن بین شرکای تجاری منتقل میکرد. امروزه EDI را که دربستر غیر اینترنتی کار میکند، به نام Traditional EDI می شناسند.
بطورکلی فواید استفاده از EDI علاوه بر بهبود سرعت و دقت و کاهش هزینه های رسیدگی به مستندات تجاری عبارتند از:
میتوان سندهای تجاری را براحتی در ساعت های کاری و غیرکاری مبادله کرد
کاهش هزینه های اداری و معاملات تجاری: از آنجا که تمام کارها بصورت الکترونیکی انجام میگیرد، هزینه های رسیدگی، mailing و مدیریت مستندات کاهش می یابد
کاهش معلق و بی استفاده بودن اطلاعات
بهبود سرویس دهی به مشتری: تاخیر در ارتباطات از بین میرود، بنابراین انتقال اطلاعات تجاری (سفارشات و فروش و…) بسرعت انجام میشود

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تسریع در تکمیل سیاهه اموال و کنترل روی آنها
بهبود اوضاع ارسال و دریافت کالا و مسیریابی محموله
بهبود کارایی جریان داده در سطح داخل شرکت و همچنین بین شرکای تجاری
تطبیق و یکسان سازی سریع، اتوماتیک و دقیق مستندات دوطرف
بهبود مدیریت داخلی: کارهای دفتری کم میشود، از تماسهای تلفنی کاسته میشود و امکان بروز اشتباه در گزارشگیری ها به حداقل میرسد.
اینترنت میتواند به طرق مختلف EDI را پشتیبانی کند، مثلا از Email اینترنتی میتوان برای انتقال پیامهای EDI بجای VAN استفاده کرد (ساپکو،۱۳۸۷).
۲-۳-۲ تعاریف و مفاهیم دولت الکترونیکی
انقلاب فناوری اطلاعات، جهان و جهانیان را با پدیده‌ای جدید به نام گلوبالیزاسیون (جهانی شدن) روبه‌رو کرد. پدیده‌ای که گوشه‌گوشه زندگی مردم را در بر گرفت و امروزه یکی از ملزومات زندگی و زنده بودن است، به طوری که به اعتقاد بعضی‌ها بدون وجود این پدیده زندگی بسیار دشوار می‌شود. دولت الکترونیکی‌: دولت الکترونیکی، سازمانی مجازی بدون ساختمان، بناها و تجهیزات سنتی است که قادر است کلیه خدمات دولتی را به نحو احسن و در هر زمانی که نیاز باشد به صورت ۲۴ ساعته- به کاربران ارائه دهد. در واقع به مجموعه ارتباطات الکترونیکی بین دولت، شرکت‌ها و شهروندان، دولت الکترونیکی می‌گویند، البته به شرط آنکه همه این ارتباطات از طریق شبکه اینترنت برقرار شود.
واژه دولت الکترونیکی در سال ۱۹۹۷ میلادی در ادبیات سیاسی دولتی آمریکا مطرح گردید و بطور کلی مهندسی مجدد دولت از طریق فناوری اطلاعات را دنبال میکرد. مک کلور[۲۹] (مدیر انجمن اداره حسابداری عمومی آمریکا) درباره دولت الکترونیکی چنین میگوید (دولت الکترونیکی به استفاده دولت از فناوری، به ویژه کاربردهای مبتنی بر وب، برای تقویت دسترسی به اطلاعات و تحویل خدمات دولتی به شهروندان، شرکای تجاری، کارمندان، سایر کارگزاران واجزاء دولت برمیگردد.
۲-۳-۳ تعریف وبکارگیری استعلام الکترونیکی در دستگاه های دولتی
در طول نیمه دوم دهه ۱۹۹۰، بخش خصوصی آمریکا مسئول خلق خدمات الکترونیکی شد. وجود فناوری وب با برانگیختن برخی اقدامات تجاری در شرکتها منجر گشت و لذا نتایج خوب و قابل سنجشی از این اقدامات حاصل شد. مهمتر از آن، این بود که کارکنان هرچه بیشتر اثربخش شدند به طوری که در بازده کاری آنها افزایش قابل ملاحظه ای پدید آمد. برای مثال، در سال ۱۹۹۹، میانگین بازده کاری هر ساعت فرد، پنج درصد افزایش پیدا کرد. پی آمد چنین نتایج مطلوبی، استفاده از فناوری وب مورد توجه قرار گرفت و موجب تحولات عظیمی در عرصۀ مشاغل و ارتباطات گردید. وینتون سرف که به عنوان یکی از پدربزرگهای اینترنت مشهور است این پیشنهاد را به رهبران دولتی داد که «لطفاً از فناوری اطلاعات استفاده کنید. اجازه دهید که خدماتتان، بیشتر دردسترس باشد. همچنین، هرگز از فناوری وب نهراسید، اما همواره برای آن برنامه ریزی کنید». لذا شهر گولدن به این نیاز استراتژیک پی برد و در ژوئیه ۲۰۰۱، برنامه ریزی استراتژیک برای دولت الکترونیکی را تدوین کردند (سازمان شهرداریهاو دهیاریهای کشور، ۱۳۸۸).
۲-۳-۴ تعریف های مختلف دولت الکترونیکی
دولت الکترونیکی به صورت مختلفی تعریف می شود که برخی از آنها عبارتند از
تعریف ۱: دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع دقیق و کارآمد در ۲۴ ساعت شبانه روز، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت و اینترانت است.
تعریف ۲: بکارگیری فناورهای اطلاعات و ارتباطات در ارائه خدمات اجتماعی، اداری و اقتصادی بخصوص در بخش دولتی برای بالابردن بهره وری و نیز بهبود خدمات و ارائه اطلاعات به شهروندان، تجار و کسبه است.
تعریف ۳: دولت الکترونیکی به عنوان بستر و فرایند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن در نهایت بسیاری از ارتباطات بین اداره ها (با هم و با مردم) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می­گیرد.
تعریف ۴: دولت الکترونیکی باعث می گردد که کلیه شهروندان، شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.
تعریف ۵: دولت الکترونیکی شکلی از e-commerce است که توسط بخش دولتی مورد استفاده قرار می­گیرد.
دولت الکترونیکی یعنی خدمات دهی و تبادل اطلاعات به صورت درون سازمانی/ برون سازمانی که از طریق بهره گیری از ابزارهای مبتنی بر فناوری صورت می گیرد (انبری، ۱۳۸۸).
فقیهی معتقد است ۵ نظریه در مورد دولت الکترونیکی وجود دارد:
۱ – نظریه خرد گرایی: دولت الکترونیکی ابزاری برای کمک به بهبود تصمیم گیری و بهینه سازی فرایندهای بهتر حکومت است و خود به دو گروه تقسیم میشود
۲ – نظریه کنترل: ابزارهای دولت الکترونیکی می‌تواند برای کنترل بهتر بر مردم استفاده شود. اساس نظریه مبتنی بر ماهیت کنترلی اطلاعات است.
۳ – نظریه سیل: ابزار‌های دولت الکترونیکی نظیر اینترنت اطلاعات زیادی برای رویه‌های دولت الکترونیکی، نظیر خط مشی‌گذاری به ارمغان می‌آورد
۴ – نظریه ابر: فناوری تأثیر زیادی بر تصمیم‌گیری ندارد. در حکمرانی و دولت تصمیم‌ اجتماعی و سیاسی گرفته می‌شود و اینترنت صرفاً یک ابزار است.
۵ – نظریه آشوب: ابزار‌های دولت الکترونیکی مانند اینترنت کنترل دولت را با روش های نا‌درست از بین می‌برد (فقیهی[۳۰]، ۲۰۱۱).
۲-۳-۵ تجربه کشورهای مختلف
۲-۳-۵-۱ تجربه انگلستان
این کشور علیرغم پیشرفتهای قابل ذکردر این عرصه کارشناسان براین باورندکه دستیابی به اهداف اساسی ایجاددولت الکترونیکی راهی طولانی درپیش است.
دفتر پیام آور دولت الکترونیکی در سپتامبر۱۹۹۹،به عنوان بخشی از دفتر نخست و زیری تاسیس گردید.این موسسه می کوشد اطلاعات را درسایتهای اینترنتی انگلستان به سرعت در دسترس عموم قرار دهد.
تبدیل انگلستان به بهترین محیط برای تجارت الکترونیکی
اطمینان از اینکه تاسال ۲۰۰۵ هرکسی مایل باشد بتواند به سرعت به اینترنت دسترسی یابد.
ارائه کلیه خدمات دولتی تاسال ۲۰۰۵ به صورت الکترونیکی همراه با افزایش میزان استفاده از خدمات اساسی.
هماهنگ کردن برنامه کار الکترونیکی دولت انگلستان بین سازمانهای مختلف.
تغییر شکل دولت: دولت ملزم به ساماندهی و بهسازی خدمات عمومی هستندمردم باید قادر باشند در هر زمان و هرمکان به هرروشی که بخواهند با دولت و واحدهای آن ارتباط برقرار نمایند و مطمئن باشند خدماتی که دریافت میکنند مطلوب و قابل اعتماد است.
سایت اینترنتی دولت انگلستان که هسته اصلی تکنولوژی اطلاعات است و امکان انجام داد و ستدهای ایمن و بی خطر با شهروندان و واحدهای تجاری را فراهم می کند.
هدف از این کار، توصیف منافع و مزایای اینترنت برای افرادی که علاقه ای به استفاده از اینترنت ندارند. دولت قصد دارد به منظور تداوم این فعالیتها، مشارکت با شوراهای محلی را از طریق برنامه افزایش دهد (یعقوبی، ۱۳۸۷).
۲-۳-۵-۲ تجربه آلمان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...