استورچ[۸]،۲۰۰۹).
اختلال های اضطرابی در DSM 5شامل اختلال های زیر است:
اختلال وحشت زدگی[۹]، گذر هراسی[۱۰]،هراس مشخص[۱۱]،اختلال اضطراب اجتماعی[۱۲]،اختلال اضطراب فراگیر[۱۳]. (کرینگو همکاران،۲۰۱۲).
بسیاری از مطالعات اولیه نشان داده اند که اختلال های اضطرابی در جمعیت عمومی شایع است(میشل[۱۴] ،زتچ[۱۵] ومارگراف[۱۶]،۲۰۰۷؛ استین[۱۷] و استیکلر[۱۸]،۲۰۱۰؛ سیمپسون[۱۹] و همکاران،۲۰۱۰). بر اساس رونوشت زمینه یابی ملی همبودی[۲۰]که اطلاعات شیوع شناسی اختلال های روانی را ارائه کرده است،%۳۱٫۲ از افراد جمعیت عمومی در طول عمر، اختلال های اضطرابی را نشان می دهند، و %۱۸٫۷ از افراد در طی ۱۲ ماه گذشته علایم اختلال اضطرابی را نشان داده اند(هرسن[۲۱]، تورنر[۲۲]، بیدل[۲۳]،۲۰۰۷). مطالعات مختلف میزان همه گیری مادام العمر اختلال های اضطرابی را از %۱۳٫۶تا %۲۸٫۸ تخمین زده اند.تغییرات بین این یافته ها احتمالا نشان دهنده تفاوت در تعریف اختلال، ابزار تشخیصی، میزان پاسخ ها و ترکیب نمونه (به طور مثال تغییرات سنی) است؛ همچنین واقعیت این است که تفاوت بین زیرشاخه های اختلال اضطرابی در محاسبه میزان همه گیری کلی به حساب آورده می شود. میزان همه گیری ۱۲ ماهه، بین %۵٫۶ تا %۱۹٫۳متغیر است که پایین تر بودن این مقدار نشان دهنده این است که تشخیص آسیب شناسی[۲۴] در بسیاری از موارد، نه در همه موارد، مزمن بوده است (میشل،زتچ ومارگراف،۲۰۰۷).
شیوع شناسی روانپزشکی از روش های زمینه یابی جمعیت محور برای فهم همه گیری، دوره، و اختلال های روانی مرتبط استفاده می کند. در حالی که کارهای بالینی بر روی فرد بیمار تمرکز دارد، شیوع شناسی روانپزشکی، بروز و توزیع اختلال های روانی در جمعیت عمومی را به منظور ارزیابی میزان سلامت عمومی و فشار اقتصادی شرایط روانپزشکی و فراهم کردن مدارکی برای سبب شناسی، مطالعه می کند (سیمپسون و همکاران،۲۰۱۰).

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در دو دهه اخیر ما شاهد پیشرفت های فزاینده در تحقیقات شیوع شناسی اختلال های روانی، با معرفی سیستم های معتبر طبقه بندی(DSM-4,ICD-10) و ابزارهای سنجش تشخیصی معتبر، هستیم. هدف اصلی شیوع شناسی، فراهم کردن همه گیری اختلال های معین است (میشل ،زتچ ومارگراف،۲۰۰۷).
در سالهای اخیر، اختلال های اضطرابی به طور روزافزون همه گیری بالایی را نشان می دهد، بلکه فشار روانی بیماری های مرتبط با این اختلال ها اغلب قابل توجه است (سامرز[۲۵] و همکاران،۲۰۰۶). اختلال های اضطرابی معمولا با افسردگی، خودکشی، الکلیسم و نیز دیگر سوء مصرف های دیگر مرتبط است. به دلیل بروز بالا، این اختلال ها فشار زیادی را برجامعه تحمیل می کند و بهبود در درمان این اختلال ها اهداف عمده سلامت عمومی را می طلبد (لرای[۲۶] و همکاران،۲۰۱۱). تاخیر در تشخیص و درمان اختلال های اضطرابی، برای بیمار، پزشکان، و جامعه بسیار پرهزینه است(آریکیان [۲۷]و گورمن[۲۸]، ۲۰۰۱).
گستره دانش سبب شناشی اضطراب عوامل بسیاری را شامل می شود از جمله زیست شناختی، روان شناختی و تعیین کننده های اجتماعی که توسط تعدادی از عوامل خطرزا و حمایتی مورد وساطت قرار می گیرد. مطالعات بین فرهنگی در شیوع شناسی منبع مهم اطلاعات تاثیرات متقابل بین این عوامل است و انواع موثر مداخله در دسترس قرار می دهد و موضوع تحقیقات پیشرفته قرار می گیرد (سامرز و همکاران،۲۰۰۶).
شیوع اختلال های اضطرابی در میان فرهنگ ها، متفاوت است.این چندان حیرت آور نیست زیرا فرهنگ ها در عواملی چون نگرش به بیماری روانی، سطح استرس، چگونگی رابطه با خانواده و همه گیری فقر، با هم متفاوت هستند؛ همه این عوامل در بروز یا گزارش اختلال های اضطرابی موثر است (کرینگ و همکاران،۲۰۱۲).
ایران به عنوان یک کشور درحال توسعه، دستخوش تغییرات معنادار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است که همه اینها می تواند بر وضعیت سلامت روان جامعه موثر باشد (محمدی و همکاران،۲۰۰۸). به منظور کسب دانش از وضعیت سلامت روان اجتماع، بسیاری از کشورها تمایل دارند که مطالعات شیوع شناسی را اجرا کنند و آنها را در فواصل زمانی تکرار می کنند. به همین منظور چندین زمینه یابی در سطح ملی و بین المللی انجام داده می شود ( فرهودیان و همکاران،۲۰۰۷). به همین منظور در مناطق مختلف ایران چندین مطالعه شیوع شناسی انجام گرفته است؛ در مطالعه ای توصیفی مقطعی که بین سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ در شهر کاشان انجام داده شد، اختلال اضطرابی%۴٫۷ بوده است. در بین ۵۰۵ آزمودنی با اختلال روانی بر اساس مصاحبه بالینی ۲۱نفر (%۴٫۲) افراد از اختلالات اضطرابی رنج می برند. و دربین اختلالات اضطرابی، اختلال اضطراب منتشر (%۷٫۲) شیوع بیشتری داشته است (احمدوند و همکاران، ۲۰۱۲). همچنین، در مطالعه همه گیرشناسی اختلال های روانی که در شهر اردبیل انجام داده شد میزان شیوع اختلال های اضطرابی%۳۰ بوده است (نریمانی،صادقی اهری،عبدی،۲۰۱۱). در مطالعه دیگری که با هدف تعیین همه گیری اختلالات روانی مختلف در شهر تهران انجام داده شد، میزان شیوع اختلال اضطراب فراگیر %۴٫۶ بوده است (محمدی و همکاران، ۲۰۰۸ ).
همانطور که گفته شد، در بین اختلال های روانی، اختلال های اضطرابی بالاترین سطح همه گیری را دارد و همچنین با سایر بیماری ها و مشکلات همبود است. طبق بررسی های انجام داده شده، مطالعات شیوع شناسی در ایران تنها به بررسی همه گیری اختلال های روانی پرداخته اند و به طور خاص به همه گیری اختلال های اضطرابی نپرداخته اند. به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلال های اضطرابی و عوامل جمعیت شناختی از جمله سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل، تحصیلی در جمعیت بزرگسال استان خراسان جنوبی انجام شده است.
۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش
همانطور که گفته شد، در بین اختلال های روانی، اختلال های اضطرابی بالاترین سطح همه گیری را دارد، همچنین این اختلال ها با مشکلات و بیماری های بسیاری همبود می باشد که عدم تشخیص به موقع آن می تواند هزینه های بسیاری را برای فرد و جامعه داشته باشد. در مناطق محروم، به دلیل کمبود امکانات پزشکی و سلامت روان، ممکن است در طول زندگی افراد، این گروه از اختلال ها، مورد تشخیص قرار نگیرد و در قالب های فرهنگی، فشار روانی و هزینه های اجتماعی بسیاری را برای فرد داشته باشد. عدم تشخیص اولیه اختلال های اضطرابی باعث پدیدار شدن این اختلال ها در پوشش مشکلات و بیماری های جسمانی و روانی دیگر می شود. در واقع می توان گفت فردی که در یک قالب فرهنگی دچار اختلال اضطرابی تشخیص داده نشده است، دچار مشکلات و اختلال هایی است، که حلقه گمشده آن عدم تشخیص اولیه و درمان اختلال های اضطرابی می باشد. از آن جایی که قدم اول در انجام هرگونه اقدام پیشگیرانه و درمانی، تشخیص و تعیین حجم اختلال است، ضرورت انجام مطالعات همه گیر شناسی جهت برنامه ریزی های اجرایی پیشگیری و درمان اختلال های اضطرابی، مشخص می شود. به همین منظور مطالعه حاضر به بررسی میزان همه گیری اختلال های اضطرابی در استان خراسان جنوبی پرداخته است.
۴-۱اهداف پژوهش
اهداف کلی:
۱-۴-۱بررسی شیوع اختلال های اضطرابی و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
اهداف جزئی:
۲-۴-۱- بررسی شیوع اختلال وحشت زدگی در سن، جنس، وضعیت تاهل ، شغل و تحصیل در جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
۳-۴-۱- بررسی شیوع اختلال گذر هراسی در سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل و تحصیل در جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
۴-۴-۱- بررسی شیوع اختلال هراس مشخص در سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل و تحصیل در جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
۵-۴-۱- بررسی شیوع اختلال اضراب اجتماعی در سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل و تحصیل در جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
۶-۴-۱- بررسی شیوع اختلال اضطراب فراگیردر سن، جنس، وضعیت تاهل، شغل و تحصیل جمعیت بزرگسال خراسان جنوبی.
۵-۱ سوال های پژوهش:
سوال اصلی:
۱-۵-۱میزان شیوع احتلال های اضطرابی در خراسان جنوبی به چه میزان است؟
۲-۵-۱چه رابطه ای بین شیوع انواع اختلال های اضطرابی و ویژگی های جمعیت شناختی وجود دارد؟
سوال های فرعی:
۳-۵-۱اختلال وحشت زدگی در خراسان جنوبی چه میزان شیوع دارد؟
۴-۵-۱اختلال گذر هراسی در خراسان جنوبی چه میزان شیوع دارد؟
۵-۵-۱اختلال هراس مشخص در خراسان جنوبی چه میزان شیوع دارد؟
۶-۵-۱اختلال اضطراب اجتماعی در خراسان جنوبی چه میزان شیوع دارد؟
۷-۵-۱اختلال اضطراب فراگیر در خراسان جنوبی چه میزان شیوع دارد؟
۶-۱ تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
تعریف های مفهومی
۱-۶-۱تعریف مفهومی اختلال اضطرابی:
اختلال های اضطرابی شرایطی هستند که اضطراب یا ترس شدید و اغلب نا توان کننده،به عنوان علایم اولیه محسوب می شود. اضطراب معمولی ممکن است به عنوان یک احساس منتشر، ناخوشایند، مبهم از نگرانی، که اغلب با علایم جسمانی از جمله سر درد، تپش قلب، تنگی قفسه سینه، بی قراری، ناراحتی معده ملایم، همراه است. این علایم می تواند باعث پاسخ نگرانی به موقعیت ها و محرک های خطرناک شود. ترس و اضطراب آسیب شناختی، در مقایسه با علایم بهنجار، شرایط قابل تشخیصی است زمانی که ترس و اضطرابی باعث پریشانی معناداری می شود که مانع از عملکرد می شود (کیلی[۲۹] و استورچ[۳۰]،۲۰۰۹).
۲-۶-۱تعریف مفهومی شیوع شناسی:
شیوع شناسی مطالعه فراوانی، توزیع و عوامل تعیین کننده بیماری ها و دیگر شرایط مرتبط با سلامت در جمعیت انسانی است. و برای کاربرد این مطالعه برای ارتقا سلامت و پیشگیری و کنترل مشکلات سلامتی است(کیبد[۳۱]، ییگزا[۳۲]،۲۰۰۴).
تعریف های عملیاتی
۳-۶-۱تعریف عملیاتی اختلال اضطرابی:
در صورتی که تمامی معیارهای تشخیصی لازم برای هر کدام از اختلال های اضطرابی، درمصاحبه تشخیصی جامع بین الملل، مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال اضطرابی در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است. چنان چه تشخیص طول عمر مطرح شود، اطلاعاتی که نشانه REC[33](آخرین بار) گرفته اند، برای استنباط این موضوع مورد استفاده قرار می گیرد که آیا تشخیص جنبه کنونی[۳۴] دارد یا خیر. ” کنونی ” به صورت چندگانه (در دو هفته گذشته، ماه گذشته، شش ماه گذشته یا سال گذشته ) شناسایی می شود.
۴-۶-۱ تعریف عملیاتی انواع اختلال های اضطرابی:
اختلال هراس خاص: در صورتی که تمام معیارهای تشخیصی لازم در سوالات D1تاD32 مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال هراس خاص در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است.
اختلال اضطراب اجتماعی: در صورتی که تمام معیارهای تشخیصی لازم در سوالات D33 تاD42 مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال اضطراب اجتماعی در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است.
اختلال گذر هراسی: در صورتی که تمام معیارهای تشخیصی لازم در سوالات D43 تاD53 مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال گذر هراسی در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است.
اختلال وحشت زدگی: در صورتی که تمام معیارهای تشخیصی لازم در سوالات D54 تاD62 مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال وحشت زدگی در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است.
اختلال اضطراب منتشر: در صورتی که تمام معیارهای تشخیصی لازم در سوالات D63تاD69 مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل مثبت باشد، استنباط می گردد که اختلال اضطراب منتشر در دوره ای از زندگی شخص وجود داشته است.
۵-۶-۱تعریف عملیاتی شیوع شناسی:
فراوانی که اختلال اضطرابی در جمعیت عمومی خراسان جنوبی دارد، و با بهره گرفتن از مصاحبه تشخیصی جامع بین الملل سنجیده می شود.
جدول۱-۱ جدول متغیرها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...