• اعطای ازادی بیشتر طراحان سیستم
  • مستند سازی و طراحی همه مراحل سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • توجه نمودن به جنبه های رفتاری در سازمان

۲-۵۱-۹- عنوان : طراحی سیستم اطلاعاتی مدیریت تولید در شرکتهای عام پیچیک[۸۴]
در این تحقیق سعی شده است با توجه به مشکل سودهی در شرکت با عنایت به کیفیت مطلوب کالاهای ارائه شده دلائل عدم سوددهی شرکت با عنایت به کیفیت مطلوب کالاهای ارائه شده دلائل عدم سودهی شرکت مورد بررسی قرار گرد محقق ابتدا با مطالعه تئوریک از وضعیت تولید توزیع و موارد جنبی شرکت فرضیات ذیل رابه عنوان فرضیات تحقیق در نظر گرفته است:
فرضیه اهم : هماهنگی میان بخش های برنامه ریزی مواد و تولید موجب بهبود تصمیم گیری آنان می شود .
فرضیه دوم : مبنای تصمیم گیری مدیران قضاوت آنان است .
فرضیه سوم : در دسترس قراردادن اطلاعات مورد نیاز مدیران موجب بهبود تصمیم گیری آنان می شود .
و با بهره گرفتن از پرسشنامه بسته دادهایی را گردآوری می نمایند و با بهره گرفتن از آمار توصیفی از آزمون این فرضیه ها را مورد بررسی قرار می دهد :
تعدادسطرهای جدول توافقیR:
تعداد ستونهای جدول توافقیC :
فراوانی مشاهده شده:
فراوانی مورد انتظار:
تعداد کل فراوانی:N
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل انجام شده نشان می دهد که فرضیه اهم باحتمال ۹۵% مورد تایید قرار می گیرد به عبارت دیگر با احتمال ۹۵% بین متغیرها رابطه قوی و مثبتی وجود دارد فرضیه دوم نیز با احتمل ۷۰% تایید می شود .
فرضیه سوم نیز با توجه به مقادیر بدست آمده نشان می دهد به احتمال ۹۵% بین متغیر ها یعنی اطلاعات و بهبود تصمیم گیری رابطه قوی و مثبتی وجود دارد ، هر چند هر ۳ فرضیه تایید شده اند، ولی فرضیات اول ودوم نسبت به دیگر فرضیه ، از احتمال بیشتر و قوی تری برخوردار است .
در پایان محقق نیز با توجه به نتایج مشخص شده ، پیشنهادهایی را جهت بر طرف شدن مشکل شرکت ارائه می دهد .
۲-۵۱-۱۰- عنوان : بررسی نقش سیستم های اطلاعاتی مدیریت بر تصمیم گیری مدیران سازمان بسیج دانشجویی .[۸۵]
هدف تحقیق مذکور این است که اهمیت سیستم های اطلاعاتی مدیریت و جایگاه و نقش آن را در تصمیم گیری و همچنین بهبود کارآیی و تصمیم گیری دقیق و به موقع مشخص نماید .
تا مدیران سازمان بسیج دانشجویی با کارآیی و مزایا و فرهنگ بهره گیری این چنین سیستم هایی آشنایی بیشتری پیدا نموده و احساس نیاز اساسی به پذیرش این گونه سیستم ها را در وجود خودشان تقویت کنند و یا در جهت ایجاد پروژه های این سیستم ها گام مثبتی بردارند و نسبت به تجهیز سازمان مربوطه به امکانات مورد نیاز آن اقدام لازم و کافی را بنمایند .
محقق فرضیاتی به شرح زیر برای این تحقیق ارائه داده است .

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فرضیه اصلی : اهم سیستم های اطلاعاتی مدیریت موجب بهبود تصمیم گیری مدیران می گردد .
فرضیه فرعی ۱- سیستم های اطلاعاتی مدیریت باعث تصمیم گیری به موقع می گردد .
فرضیه فرعی ۲- سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، باعث تصمیم گیری دقیق تر می شود .
فرضیه فرعی ۳- سیستم های اطلاعاتی مدیریت ، سرعت تصمیم گیری و پاسخ گویی به تغییرات محیطی را تسریع می بخشد .
روش تحقیق
روش همبستگی و توصیفی می باشد و در آن همبستگی بین دو پارامتر سیستم های اطلاعاتی مدیریت و تصمیم گیری و بررسی گردیده است و جهت دستیابی به اهداف از ابزار پرسشنامه و مشاهده و بعضی اوقات مصاحبه جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است و پس از اندازه گیری اعتبار و پایایی پرسشنامه توسط فرمول ضریب همبستگی پیرسون و پرسشنامه بین نمونه ها توزیع گردیده است .
برای آزمون فرضیات از پرشسنامه بسته استفاده شده است و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده ، بیانگر این واقعیت است که :
با اطمینان ۹۵% می توان گفت که سیستم های اطلاعات مدیریت و بهبود تصمیم گیری مدیران تاثیر می گذارد و سایر فرضیات نیز با این ضریب اطمینان مورد تایید قرار گرفته اند و در نهایت پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه شده است :

  • آموزش مدیران سازمان جهت استفاده بهینه از سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • آگاه نمودن مدیران خصوصاً مدیران میانی از مزایای سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  • ایجاد و طراحی قابلیت دریافت اطلاعات به روز و سپس پردازش و ارائه آن اطلاعات به مدیران
  • ایجاد شبکه کامپیوتری جهت تعامل و اطلاع رسانی سازمانی
  • ایجاد شبکه های اطلاع رسانی در مراکز آموزش عالی و موسسات فرهنگی جهت تبادل اطلاعات و پاسخ گویی سریع به تغییرات محیطی
  • مستند سازی و طراحی مراحل سیستم های اطلاعاتی مدیریت به منظور یکسان سازی و بهره وری بیشتر
  • یک رویه نمودن استراتژی به کار گیری سیستم های اطلاعاتی در سازمان و رده های تحت پوشش .

۲-۵۲- تاثیر ادبیات موضوع بر پژوهش
نحوه پیاده سازی مدل اطلاعات راهبردی از دو جنبه مورد مطالعه قرار گرفته است ایده اصلی آن بر گرفته از دپارتمان وزارت دفاع ملی کانادا (DOD/AF)[86]می باشد و برای رسیدن به چارچوب معماری استراتژیک سازمانی ،از چارچوب زاکمن (Zachman) در سطح برنامه ریزی استراتژیک استفاده گردیده است . بر اساس مطالعات انجام گرفته در ادبیات موضوع ، پیاده سازی م
دل اطلاعات راهبردی از طریق تولید اطلاعات دقیق ، مرتبط ، بموقع ، سریع ، بهنگام و مناسب و جمع آوری این اطلاعات در انباره داده قابل تحلیل ، موجب افزایش اثر بخشی تصمیمات پلیس نظارت بر اماکن عمومی در ارتباط با ایجاد نظم در جامعه اصناف ( نظم فیزیکی و نظم اجتماعی )[۸۷] می گردد که در فرضیه های پژوهش به طور دقیق به آنها اشاره گردیده و درسنجش نیز مورد امعان نظر قرار گرفته اند .
بر اساس تئوری مدل فرایند تصمیم سی شور[۸۸] : در مدل فرایند تصمیم ، سازمان اثربخش سازمانی است که ” فرایندهای دریافت ، نگهداری ، بازیابی ، تخصیص ، دستکاری و ارائه اطلاعات را بهینه کند ” ، و این نظریه دقیقا با فرایند استفاده از انباره داده و کاربرد فناوری BI در ساخت مدل اطلاعات راهبردی در این تحقیق ، منطبق است .
مکتب تئوری تصمیم به دلیل استفاده از تکنیک های مقداری که مستلزم کاربرد کامپیوتر بود بر طراحی MIS تاثیر زیادی داشته است .
تئوری اقتضایی به دلیل تاکید بر موقعیت و محیط بر روی طراحی MIS تاثیر دارد یعنی MIS می تواند نقش مهمی را با ارائه اطلاعات خوب از محیط داخل و خارج ایفا کند .
پاور (۲۰۰۷) بیان می کند که سیستم های پشتیبانی تصمیم اطلاعات محور در امر دسترسی ، دستکاری اطلاعات خارجی و برخط ( بی واسطه) سازمانها وارد شده اند که این دسترسی می تواند به یک فایل ساده در یک دستگاه رایانه محلی باشد یا سیستم های پیشرفته تر با کارکردهای گسترده تر نظیر انباره داده . عموما اینگونه سیستم ها کارکردهای تحلیلی دارند و تحلیل داده های تاریخی برای پشتیبانی در فرایند تصمیم سازی را امکان پذیر می نمایند .
بطور کلی ، سیستم های هوش تجاری ، سیستم های پشتیبانی تصمیم اطلاعات محور هستند (پاور ، ۲۰۰۷) . گروه گارتنر ، در اواسط دهه ۹۰ واژه هوش تجاری را معرفی نمود ( توربن ، ۲۰۰۷) ، به هر حال واتسون (۲۰۰۵) بیان می دارد که هوش تجاری نتیجه یک تکامل منظم و پی در پی می باشد ” تغییر نام آن از DSS به BI دلیل بر تغییر ماهیت آن نیست [۸۹] . داون پورت و هریس (۲۰۰۷) این گونه نتیجه گیری کردند که تمامی سیستم هایی که در زمینه پشتیبانی تصمیم عمل می نمایند به عنوان هوش تجاری شناخته می شوند .
به هر حال توربن (۲۰۰۷) استدلال نمود که هوش تجاری از سیستم DSS منتزع گردیده و معماری این دو سیستم شباهتهایی با هم دارد ، اما تفاوتهایی نیز بین BI و DSS وجود دارد :
اول اینکهBI با یک انباره داده ساخته می شود و DSS به چنین امکانی نیاز ندارد . BI برای پشتیبانی از سازمانهای بزرگتر ساخته می شود ولی DSS می تواند هر سازمانی را پشتیبانی نماید .
دوم اینکه ، BI برای پشتیبانی از تصمیم سازان از طریق ارائه اطلاعات دقیق و به موقع ، اما به صورت غیر مستقیم ، در حالیکه DSS به منظور پشتیبانی مستقیم از تصمیمات خاص ، طراحی گردیده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...