برای سنجش سوالات پرسشنامه از مقیاس لیکرت که یکی از پرکاربردترین مقیاس ها در تحقیقات می باشد، استفاده شده است. طیف به کار برده شده، طیف ۵ تایی است که در آن عدد ۱بیانگر بسیار کم، ۲ بیانگر کم، ۳ بیانگر متوسط، ۴ بیانگر زیاد، ۵ بیانگر بسیار زیاد است.

شاخص های تایید شده و بکار رفته در پرسشنامه:
میزان مناسب بودن زمان پاسخ سیستم به کاربر (Goodhue & Thompson, 1995)
میزان سهولت استفاده از قابلیت های سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
کارآیی سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
میزان اعتماد به سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
میزان پاسخگویی سیستم به تقاضاهای جدید(Bidgoli,1999)
میزان توانایی سیستم در جلوگیری از تداخل برنامه ها ( لاودن و لاودن، ۱۳۸۲)
میزان انعطاف سیستم( لاودن و لاودن، ۱۳۸۲)
صحیح بودن اطلاعات( (Flourpoulost etal, 2009
سازگاری و هماهنگی بین اطلاعات(Strong , wang & kahn, 2002)
به موقع بودن اطلاعات( (Flourpoulost, etal, 2009
به روز بودن اطلاعات (Goodhue, 1995)کامل بودن اطلاعات (Bailey & pearson) میزان مطلوب بودن نحوه ارائه اطلاعات
مناسب بودن حجم اطلاعات(Strong , wang & kahn, 2002)
میزان دقیق بودن اطلاعات (Bailey & pearson)
میزان احساس مناسب بودن سیستم (Strong , wang & kahn, 2002)
بهره وری سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
میزان مفید بودن سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
میزان رضایت از سیستم( (Flourpoulost, etal, 2009
انجام کار بیشتر به وسیله سیستم ( (Flourpoulost, etal, 2009
صرفه جویی در زمان بوسیله سیستم( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به خلق ایده های جدید( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به برآوردن نیازهای ارباب رجوع( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به افزایش رضایت ارباب رجوع( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به افزایش خدمت به ارباب رجوع( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به مدیران برای کنترل فرایند کار( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به افزایش کنترل مدیریت( (Flourpoulost, etal, 2009
کمک به مدیران برای کنترل عملکرد کارکنان( (Flourpoulost, etal, 2009
۶-۳ روایی و پایایی پرسشنامه:
الف) روایی:
اگر شخصی اعتبار و روایی داده های خود را نداند نمیتواند نسبت به آنچه که به دست آورده است و نتیجه گیری هایش زیاد مطمئن باشد. (کرلینگر، ۱۳۷۶) پیش از اطمینان نهایی به ابرازهای اندازه گیری و بکارگیری آنها در مرحله اصلی جمع آوری داده ها ضرورت دارد که پِژوهشگر از طریق علمی اطمینان لازم را نسبت به روا بودن بکارگیری ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند.
مقصود از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند ویژگی و خصیصه ای که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب و ناکافی می تواند هر پژوهش علمی زا بی ارزش و ناروا سازد. ( خاکی، ۱۳۷۹)
در این پژوهش، روایی محتوا ابزار سنجش مورد بررسی قرار گرفته است. برای سنجش روایی محتوا ازنظرات اساتید مدیریت و نیز اساتید و خبرگان سیستم اطلاعات استفاده گردیده که نتیجه آن موجب حذف شاخص های ضعیف در پرسشنامه نهایی گردید.
ب) پایایی:
در اعتماد یا پایایی، بحث ثبات نتایج حاصل از ابزار سنجش مطرح است، یعنی اگر ابزار سنجش را با همان وسیله یا وسیله مشابه و قابل مقایسه با آن تحت شرایط مشابه دوبازه اندازه بگیریم، نتایج حاصل تا چه حد مشابه، دقیق و قابل اعتماد است. ( هومن، ۱۳۸۰)
قابلیت اعتماد را پایایی در اندازه گیری می نامند، پایایی به معنای طول کشیدن و دوام داشتن و منظور از آن بدون تغییر باقی ماندن و ثابت بودن است. بدین مفهوم که ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بدست می دهد. برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی پرسشنامه شیوه های مختلفی به کار برده می شود. از آن جمله می توان به روش تکرار آزمون (باز آزمایی)، روش معادلسازی (موازی و همتا)، روش تنصیف ( دو نیمه کردن پرسشنامه و محاسبه همبستگی نمرات در دودسته ) اشاره کرد که معروفترین و پرکاربردترین آنها، آلفای کرونباخ است.
معمولا دامنه ضریب قابلیت آلفای کرونباخ از صفر به معنای عدم ارتباط تا مثبت یک به معنای ارتباط کامل قرار می گیرد و هر چه عدد به دست آمده به یک نزدیکتر باشد، قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می شود. ( سرمد و دیگران، ۱۳۸۴)
در این پژوهش محاسبه پایایی سازگاری بین سوالات مورد نظر بوده، از آنجا که معمول ترین آزمون پایایی سازگاری درونی، ضریب آلفای کرونباخ است که برای سوال ها یا طبقات چند مقیاسی استفاده می شود. ( دانایی فرد، الوانی و آذر ، ۱۳۸۳) برای سنجش اعتبار یا پایایی سازگاری درونی پرسش نامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است

ردیف
متغیر
شماره سوالات
تعداد گویه ها
ضریب پایایی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...