موضوع تحقیق حاضر«بررسی اثرات سرمایه اجتماعی بر تصمیم گیری استراتژیک در شعب بانک تجارت استان اصفهان از آن جهت به مقوله سرمایه اجتماعی و اثرات آن در اتخاذ تصمیمات استراتژیک پرداخته است که در واقع با بررسی و بازنگری مؤلفه‌های ساختاری، شناختی و رابطه‌ای سرمایه اجتماعی و اثرات آن در نحوه تصمیم‌گیری استراتژیک بتواند مسیر ترقی و مناسب را برای اجرای مناسب تصمیمات راهبردی پیشنهاد نماید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

تحقیقات انجام شده
با بررسی‌ها و جستجوهای به‌عمل‌آمده در منابع متون علمی و پایگاه‌های اطلاعاتی موضوعی که دقیقا این دو متغیر را مورد بررسی قرار داده باشد یافت نگردید. با این وجود در رابطه با هر کدام از متغیرهای اینم تحقیق یعنی سرمایه اجتماعی و تصمیم‌گیری استراتژیک تحقیقات بسیاری یافت گردید. در این زمینه می‌توان به تحقیقات داخلی و خارجی زیر اشاره نمود:
وحید وزیری راد (۱۳۸۷) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و توسعه ظرفیت یادگیری سازمانی چنین نتیجه می‌گیرد که فرضیه مبتنی بر رابطه معنی‌دار بین هویت جمعی و یادگیری سازمانی رد شده است اما در مورد سایر فرضیات، رابطه معنی‌داری بین مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی از قبیل تعاون، هنجارهای مشترک، اعتماد متقابل و مشارکت داوطلبانه با یادگیری سازمانی وجود دارد.
استیر (۲۰۰۸) در تحقیق خود با عنوان نقش یرمایه اجتماعی در تسهیم دانش نشان داد که سرمایه اجتماعی یک نقش تعیین‌کننده را در زیرساخت تمام فعالیت‌های تسهیم دانش در شرکت‌های ساختمانی بازی می‌کند.
بهاندر و همکاران (۲۰۰۶) نشان دادند که سرمایه اجتماعی می‌تواند به‌عنوان اهرم انگیزاننده، تکمیل‌کننده و تسهیل‌کننده در طول مراحل گوناگون یک پروژه سیستم‌های اطلاعاتی اشتراکی به کار برده شود.
شیوما و لرو (۲۰۰۶) در پژوهش خودشان به نقش و ارتباط سرمایه دانش محور به عنوان یک منبع استراتژیک و پتانسیل نوآوری منطقه‌ای اشاره می‌کنند و یرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی، سرمایه ارتباطی، و سرمایه ساختاری را به عنوان چهار طبقه اصلی سرمایه دانش‌محور مشخص می‌کنند.
سایر تحقیقات خارجی که در ارتباط با سرمایه اجتماعی است و متغیرهائی را که در آنها بررسی شده به صورت جدول زیر می‌توانیم خلاصه نمائیم.
جدول (۱-۲): نمونه تحقیقات انجام شده

اندیشمند
متغیرهای مستقل تأثیر گذار بر سرمایه اجتماعی

بوردیو(۱۹۸۵)

سرمایه اقتصادی باعث ایجاد سرمایه اجتماعی می شود

کلمن(۱۹۸۸)(۱۳۷۷)و(۱۳۸۵)

بستگی شبکه های اجتماعی، سازمان اجتماعی قابل دسترس، ثبات، ایدئولوژی(دین)، رفاه و فراوانی،

پاتنام،۱۳۸۵،۲۰۰۰

عوامل موثر بر تخریب سرمایه اجتماعی را شامل دوشغله شدن والدین، بزرگ شدن شهرها و دوری مسافت، وسایل سرگرمی(تلویزیون، وسایل الکترونیکی دیگر)، تغییرات نسلی میداند. همچنین او ثبات ساکنان را عامل شکل گیری سرمایه اجتماعی در محل زندگیشان میداند

فوکویاما ۱۳۷۹،۱۳۸۵

دین،سنت، تجربه مشترک تاریخی، قانون و نظامهای قانونی، کنش متقابل بین اعضا، فرهنگ، طبیعت و جهانی شدن را از عوامل موثر بر ایجاد سرمایه اجتماعی در سطح کلان میداند

اسونسن ها[۸]۲۰۰۴

در کتاب خود ایجاد و تخریب سرمایه اجتماعی معتقدند عناصر سیاسی بر روی عناصر مدنی تأثیر می گذارد و عناصر مدنی بر روی عناصر سازمانی و عناصر گفتمانی[۹] تأثیر گذاشته و این عناصر باعث بوجود آمدن سرمایه اجتماعی درون گروهی و برون گروهی می گردند.

استون و هیوز[۱۰] ۲۰۰۲

استون و هیوز در تحقیقی پیمایشی تعیین کننده های سرمایه اجتماعی را شامل موارد زیر می‌دانند. ۱- ویژگی های شخصی(سن، جنس، سلامت) ۲- ویژگی های خانوادگی (وضعیت روابط،وضعیت تأهل، وجود فرزندان) ۳- منابع(آموزش، انتقال، مالکیت منزل) ۴- گرایش ها و ارزش ها (تساهل، تنوع، اهداف مشترک) ۵- ویژگی های حوزه(شهری و روستایی، سطح وضعیت اقتصادی اجتماعی، وجود شبکه ها در حوزه محلی، امنیت حوزه محلی

آلهاندر پورتس ۱۹۹۸

پورتس سرچشمه های سرمایه اجتماعی را شامل میل به کمال جویی(درونی کردن هنجارها، همبستگی محدود) و ابزاری(مبادلات متقابل، اعتماد قابل تضمین) می داند.

گلیزر،لایسبون ساکردوت۲۰۰۰

تحرک یا جابجایی محل اقامت، سن مشاغل اجتماعی، مالکیت منزل مسکونی، آموزش، هزینه‌ی فرصت زمان، همگونی قومی و زبانی،

پارگال، گلیگان، و هوک۲۰۰۰

درآمد، آموزش، سن و شغل سرپرست خانوار
ویژگی های محل مانند: تعداد ساکنین، ریشه سکنه بلوک، ترکیب مالکین و غیر مالکین، سن محله، تعداد انجمن ها، فراوانی نشست ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...