PC66

به نظرم ارتقاء سازمان فعلی محیط زیست به وزارتخانه در اجرای قوانین زیست‌محیطی تأثیر خاصی ندارد. وقتی رئیس سازمان بشود وزیر می‌شود یکی از اعضاء کابینه. درست است که صاحب رأی است ولی می‌شود یک عضو از کابینه مثل بقیه.

عدم اثربخشی خاص تبدیل معاونت محیط زیست به وزارتخانه

PC67

در حالی که ما در ساختار فعلی در کنار سازمان محیط زیست،‌ شورای عالی محیط زیست داریم که رئیس آن، شخص رئیس جمهور است و چند وزیر و رئیس سازمان در آن عضو هستند.

ضرورت توجه به نقش شورای عالی محیط زیست

PC68

معاون رئیس جمهور می‌تواند به لحاظ اجرایی سیاست‌هایش را از طریق رئیس جمهور به اعضاء کابینه تسرّی دهد.

رئیس جمهور، نقش واسط رئیس سازمان و وزرا

PC69

نکته بعدی آن است که سازمان محیط زیست اصولاً سازمان بهره‌بردار نیست و صرفاً وظیفه حفاظت و صیانت دارد در حالی که جنگل‌ها و مراتع،‌ شیلات و … همگی وظیفه حفاظت و بهره‌برداری را توأمان با یکدیگر دارند بنابراین ادغام اینها و تشکیل وزارتخانه چون از یک جنس نیستند، محلّ اشکال است.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

ضرورت تفکیک سازمان‌های بهره‌بردار از ناظر

PC70

سازمان‌ها نظارتی بر قوانین زیست محیطی عبارتند از یکی سازمان بازرسی کلّ کشور که می‌تواند تخلفات احتمالی از اجرای قوانین زیست‌محیطی را به قوه قضاییه گزارش دهد.

نقش سازمان بازرسی کلّ کشور

PC71

سازمان نظارتی مهم دیگر دیوان محاسبات است. این دیوان در بعد نظارت دارای یک مفومی تحت عنوان «حسابرسی رعایت» هستند که به بررسی میزان رعایت مقرّرات توسط دستگاه های حاکمیتی می‌پردازد.

نقش دیوان محاسبات کشور

PC72

یعنی بررسی مقررات زیست‌محیطی که چه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و چه سایر دستگاه‌های اجرایی دولت به چه صورت رعایت می‌شود و میزان پای‌بندی آنها به این مقرّرات چگونه است.

اهمیت و جایگاه موضوع حسابرسی رعایت

PC73

علاوه بر این حسابرسی زیست‌محیطی به بررسی کیفیت استفاده و هزینه‌کرد بودجه زیست‌محیطی در بدنه دولت نیز می‌پردازد.

اهمیت و جایگاه موضوع حسابرسی رعایت

PC74

. اما متأسفانه در حال حاضر نه سازمان بازرسی کلّ کشور و نه دیوان محاسبات نقش خود در این زمینه را ایفا نمی‌کنند.

ضعف در قوای نظارتی

PC75

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...