دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری و نقش آن در … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
شکل دادن به ساختار معماری (نقش معماری شهری).
تأثیر در آب و هوای محیط اطراف راه (نقش تأثیر آب و هوایی).
تأثیر در اقتصاد شهر (نقش اقتصادی) (رحیمی،۹۴:۱۳۸۹).
سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی، معیارهای اصلی طبقه بندی راه های شهریاند به طوری که، در راه های شریانی درجه۱، جابجایی تنها نقش اصلی است و نقشهای دسترسی و اجتماعی به نفع آنها تنظیم میشوند.
در راه های شریانی درجه۲، نقشهای جابجایی و دسترسی هر دو اصلی است و نقش اجتماعی راه به نفع این دو نقش تنظیم می شود. در خیابانهای محلی، هر سه نقش جابجایی، دسترسی و اجتماعی اصلیاند و به آنها توجه یکسان می شود. از آنجا که بطور طبیعی غلبه با وسایل نقلیه موتوری است، رعایت نقش اجتماعی ایجاب می کند که سرعت و حجم ترافیک موتوری به شدت تحت نظر گرفته شود (رحیمی،۹۶:۱۳۸۹).
۲-۸. سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت
سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه غیرمحلی دارد عبارتنداز:
آزادراه (اتوبان)
بزرگراه (اتوبان شهری)
خیابان اصلی درجه یک (عبوری) یا شاهراه
خیابان اصلی
سلسله مراتب شبکه دسترسی سواره که جنبه محلی دارد عبارتنداز:
خیابان جمع و پخشکننده
خیابان فرعی بنباز و فرعی بنبست (ارتباط مستقیم به واحدهای مسکونی)
فرعی پیاده (ماشینرو) (قریب،۱۴:۱۳۷۶-۱۵).
۲-۸-۱. آزادراه یا اتوبان
این راه برقراری ارتباط سریع بین شهرهای منطقه و یا کشور را فراهم میسازد، چنین راهی دارای کنترل کامل دسترسی بوده و در طراحی آن دسترسی مستقیم به اراضی مجاور منظور نمیگردد. وجه تمایز عمده آزادراه در این است که آزادراه در یک مسیر مجزا (از دیگر جریانات ترافیک) جریان دارد.
۲-۸-۲. بزرگراه یا اتوبان شهری
این راه برقراری ارتباط سریع بین مناطق عمده یک شهر را فراهم میسازد. تقاطعهای این خیابان باید به صورت غیرهمسطح بوده و ورودیهای آن بسیار معدود باشد، به طوری که فقط خیابانهای اصلی به آن اتصال پیدا کنند تا بازده این قبیل مسیرها به علت ورودی و خروجیهای متعدد کاهش نیابد. چنانچه اتوبان شهری از مسیر جنگلی یا تفریحی عبور کند، آن را «بیشهراه[۱۹]» مینامند (قریب،۱۵:۱۳۷۶).
۲-۸-۳. خیابان اصلی درجه یک عبوری یا شاهراه
این خیابان برقراری ارتباط بین بزرگراه و خیابانهای جمعکننده و یا مراکز اصلی ثقل و محلات بزرگ یک شهر را فراهم میسازد. در یک چنین خیابانی، امکان دسترسی مستقیم به اراضی مجاور از طریق کندرو وجود دارد. چنین خیابانی، مشمول اجرای مقررات کنترل پارکینگ و غیره بوده، نوع تقاطعها همسطح است. (با در نظر گرفتن سلسله مراتب شبکه) جهت افزایش بازده این گونه خیابانها لازم است کلیه تقاطعها به چراغ راهنمایی مجهز باشند و با بهره گرفتن از یک مرکز فرماندهی مشترک، امکان استفاده از «موج سبز» ایجاد گردد.
۲-۸-۴. خیابان اصلی
این خیابان برقراری ارتباط بین بزرگراه و خیابان جمع و پخشکننده و مراکز ثقل و محلات شهر را برقرار میسازد. در این خیابان امکان دسترسی به کاربری های شهری به طور مستقیم وجود دارد و نوع تقاطعها همسطح و با رعایت سلسله مراتب شبکه میباشد. در شهرهای متوسط و کوچک ایران، معمولاً خیابان اصلی، نقش خیابان اصلی درجه یک عبوری و یا شاهراه را به عهده دارد.
۲-۸-۵. خیابان جمع و پخش کننده
این خیابان برقراری ارتباط بین خیابانهای اصلی و خیابانهای فرعی (محلی) و یا محلههای مجاور را برقرار میسازد. اینگونه خیابانها ترافیک چند خیابان فرعی را جمعآوری نموده به خیابان اصلی و یا خیابان اصلی درجه یک عبوری منتقل مینماید. امکان دسترسی مستقیم به کاربری های شهری پیرامونی به طور مستقیم وجود دارد. نوع تقاطعها همسطح بوده و در تقاطع با خیابان اصلی از چراغ راهنمایی استفاده می شود. در ایران مرز میان خیابانهای فرعی و جمع و پخشکننده بدرستی مشخص نیست. اینگونه خیابانها به هیچ وجه نباید در اختیار ترافیک عبوری قرار گیرند.
۲-۸-۶. خیابان فرعی بن باز و فرعی بن بست (محلی)
این خیابان برقراری ارتباط بین واحدهای همجوار و همچنین امکان دسترسی به مناطق مسکونی، تجاری، صنعتی یا دیگر اراضی مجاور را فراهم ساخته و به طور مستقیم وجود دارد و نوع تقاطعها همسطح است. خیابانهای فرعی محلی نباید در اختیار ترافیک عبوری قرار گیرند.
۲-۸-۷. فرعی پیاده (ماشین رو)
فرعی پیاده معابر کم عرضی میباشند که در داخل بلوکهای ساختمانی، جهت دستیابی به اماکن مجاور مورد استفاده قرار میگیرند. اینگونه معابر در مواقع اضطراری (اتومبیلهای آتشنشانی و اورژانس) می تواند ماشینرو باشد (حداقل عرض ۵/۳ متر).
۲-۸-۸. دسترسی پیاده و دوچرخه
این مسیر فقط جهت عابر پیاده و دوچرخه در نظر گرفته می شود و در حریم یک خیابان سواره قرار ندارد، اغلب در این معبر در مورد تقاطعهایی که سواره را قطع می کند از روگذر و یا زیرگذر استفاده می شود. اینگونه معابر از داخل پارکها و فضاهای سبز عبور کرده و بلوکهای مسکونی را به مرکز محلات مربوط میسازند (قریب،۱۶:۱۳۷۶). طراحی هندسی و تجهیزات هر یک از گروه خیابانها با یکدیگر تفاوت دارد. ضرورت دارد که هر کدام از خیابانهای موجود شهر در یکی از دستهبندیها جای داده شوند و با تکیه به تعاریف، عملکرد واقعی معابر حاصل گردند (ضوابط و مقررات مصوب وزارت مسکن و راه و شهرسازی،۷۲:۱۳۷۴). البته شبکه های سواره، بسته به نوع راه جاذب توسعه و تأثیرات متفاوتی میباشند. شبکه های دسترسی و درجه ۳ و ۲ موجب توسعه مسکونی هستند. شبکه های اصلی و شریانی، توسعه های اداری و تجاری را در پی دارند و شبکه های بزرگراهی با اتصال یک منطقه به سایر مناطق و ایجاد دسترسی برای یک منطقه کلانشهری فرصت توسعه را فراهم میآورند. لذا نحوه تأثیر و فرصت توسعه فراهم شده برای مناطق با نحوه تأثیر و فرصت توسعه حاصل از احداث خیابانهای اصلی کاملاً متفاوت است (نوابخش و کفاشی،۱۳۸۸).
۲-۹. اجزاء و بخشهای سیستم حمل و نقل شهری
سیستم حمل و نقل شهری از ابعاد گوناگون قابل بررسی است. یکی از این ابعاد بررسی از طریق شناسایی مطالعه اجزاء تشکیلدهنده آن است. سیستم حمل و نقل شهری دارای ۳ جزء اصلی انسان، محیط و وسیله نقلیه است. در سیستم حمل و نقل شهری انسان از دو بعد مورد بررسی قرار میگیرد:
انسان به عنوان استفادهکننده (مصرف کننده) و انسان به عنوان تصمیمگیرنده (مدیریت).
– انسان استفادهکننده، یا تمامی گروه های انسانی که به نوعی از سیستم حمل و نقل شهری استفاده می کنند شامل رانندگان وسایل نقلیه، مسافران و عابرین پیاده میباشند.
– انسان تصمیمگیرنده، طیفی از مدیران، کارشناسان و متخصصین حمل و نقل گرچه، به نوعی استفادهکننده از سیستم حمل و نقل نیز هستند ولی توانایی و قدرت قانونی تصمیم گیری در مورد آن را نیز دارند و دانش فنی این گروه می تواند متحولکننده سیستم حمل و نقل شهری باشد.
محیط سیستم حمل و نقل شهری دارای دو بعد است:
۱- محیط کالبدی شهر، شبکه راه های شهری که به عنوان جزء مهم محیط و از عناصر سیستم حمل و نقل شهری به شمار می آید. تسهیلات و تجهیزات شهری مرتبط با سیستم حمل و نقل شهری مانند (پارکینگ و پارکسوار) را نیز شامل می شود که جزئی از محیط به معنای عام به شمار می آید.
۲- محیط اقتصادی اجتماعی شهر، در ارتباط با سیستم حمل و نقل شهری که جنبه های فرهنگی و آموزشی استفاده از این سیستم را نیز در برمیگیرند (علوی، ۱۳۷۶).
حمل و نقل شهری دارای سه بخش عمده حمل و نقل انبوه، شخصی و ترابری میباشد. این بخشها مکمل یکدیگر هستند اما بر سر تخصیص زیرساختهای حمل و نقل و سهمخواهی از شهر، با هم رقابت تنگاتنگی دارند.
– حمل و نقل انبوه (جمعی): هدف این است که شرایطی فراهم شود، مردم به طور جمعی از بخشی از شهر به بخشی دیگر شهر جابهجا شوند. کارآیی این دسته از حمل و نقل وابسته به تعداد زیاد مردم و دستیابی به اصل صرفهجویی مقیاس (کثرت مسافران درونشهری و کم شدن هزینه حمل و نقل) میباشد؛ که این مسئله منوط به داشتن تراموا، مترو، اتوبوسهای سریع و راحت و بزرگراههای ایمن میباشد.
– حمل و نقل شخصی: شامل اتومبیل، پیادهروی، دوچرخهسواری و موتورسیکلتسواری میباشد. در برخی
شهرها مردم برای حس پویایی و سرزندگی پیادهروی را ترجیح می دهند.
– حمل و نقل ترابری: شهرها مراکز تولیدی و مصرفی هستند؛ فعالیتهای شهری با جا به جاییهای سنگین کالاها همراه است. این جا به جاییها بیشتر با ماشینهای سنگین که تحت پوشش صنایع، مراکز توزیع کالا، فروشگاههای عمدهفروشی و خردهفروشیها و همینطور پایانه ها، ایستگاههای راهآهن، مراکز توزیع و فرودگاهها فعالیت دارند (people.hofstra.edu).
از دیگر اجزاء سیستم حمل و نقل شهری پارکینگ است. فضایی که برای توقف وسایل نقلیه در نظرگرفته میشود و پایان منطقی یک سفر با وسایل نقلیه است. به موازات افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در شهرها و با توجه به ابعاد و حجم قابل ملاحظه این وسایل پیشبینی فضاهایی جهت پارک خودروها موضوعیت پیدا کرده است تا آنجا که پارکینگ یکی از کاربریهای ضروری شهر را تشکیل میدهد. به طوری که کاربریهای مختلف شهری مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، آموزشی، تفریحی و غیره بنابر طبیعت عملکردی و ترافیکی خود، باید تعداد مشخص پارکینگ را در ساختمان و یا فضای باز خود تأمین نمایند (مشگینی،۳:۱۳۸۸). از اینرو برای دستیابی به خدمات بهتر، احداث هرچه بیشتر پارکینگها در محدودههای پرتراکم شهر باعث تسهیل در عبورومرور خودروها میشود (مشگینی،۱:۱۳۸۸).
۲-۱۰. دسته بندی سیستم های حمل و نقل و زیرسیستم های اصلی
سیستمهای حمل و نقل و اجزای تشکیلدهنده آنها را میتوان از دیدگاه های متفاوت، کلی و اساسی مورد بررسی قرار داد. سیستمهای حمل و نقل به سه گروه اصلی و هر کدام به زیرسیستمهایی دیگر تقسیم میشوند.
۱- اجزای تشکیلدهنده سیستم حمل و نقل عبارتنداز:
– تسهیلات ثابت، اجزاء فیزیکی و ثابت سیستم حمل و نقل هستند که به صورت شبکه ای از کمانها و گرهها نمایش داده میشوند.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-04-18] [ 01:05:00 ق.ظ ]
|