۶۳۴۵/۶-

۰۲۶۱/۰

معکوس

اندازه شرکت

۰۰۱۲/۰

۱۹۲۲/۵

۰۱۲۶/۰

مستقیم

ضریب تعیین

۸۱۰۳/۰

آماره
( )

۴۵۲۱/۳۱
(۰۰۰۰/۰)

بر مبنای نتایج مندرج در جدول شماره ۴-۱۱ در زمینه ارتباط بین متغیرهای تابعی و مستقل نتایج ذیل حاصل شده است:
معنادار بودن ضرایب مربوط به متغیر مستقل و ضریب ثابت با بهره گرفتن از آزمون t استیودنت، مورد آزمون قرار می‌گیرد.
یک) ضریب متغیر مستقل قیمت سهام برابر ۰۱۲۸/۰ و علامت آن مثبت است. بنابراین رابطه بین قیمت هر سهم و حجم مبادلات سهام در نمونه تصادفی مستقیم بوده است. مقدار این ضریب نشان می دهد که به ازای هر یک ریال افزایش در قیمت سهام ۰۱۲۸/۰به حجم مبادلات سهام افزوده می شود.

دو) برای تعمیم نتایج به دست آمده از نمونه تصادفی، معنی داری ضریب برآوردی به ازای قیمت هر سهم بر مبنای معیار تی استیودنت مورد آزمون قرار گرفته است.در این آزمون فرض صفر و فرض مقابل به
­شرح زیر تعریف شده است.

علاوه بر این آماره آزمون به‌صورت زیر تعریف شده که دارای توزیع تی استیودنت بوده و معمولا در نمونه های بزرگ از توزیع نرمال استاندارد استفاده می شود:

سطح معنی داری متناظر با ضریب قیمت سهام در رابطه برآوردی معادل ۰۱۹۵/۰ و کمتر از ۵ درصد احتمال خطای نوع اول بوده است. بنابراین در سطح ۹۵ درصد اطمینان رابطه مستقیم بین قیمت سهام با حجم مبادلات سهام در بین شرکت های منتخب پذیرفته شده در بورس تهران پذیرفته شده است. سطح معنی داری آزمون فیشر نیز به سمت صفر میل کرده و حاکی از معنی داری رابطه برآوردی به کمک رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی است.
سه) ضریب تعیین رابطه برآوردی برابر یا ۸۱۰۳/۰ به دست آمده که مشان می دهد ۰۳/۸۱ درصد از تغییرات بین متغیرها بر مبنای رابطه برآوردی زیر بیان شده است:
y=2531/36+0128/0X1+0237/0 X2 ۰۴۰۱/۰ – X4+0012/0 X5 +?
بنابراین فرض رابطه مستقیم نسبتا قوی بین قیمت سهام با حجم مبادلات سهام در شرکت های منتخب بورسی پذیرفته شده است.
ب) رابطه بین بازده غیر منتظره و حجم مبادلات سهام
این رابطه در تناظر با فرضیه دوم تعریف شده بود. بر مبنای مدل مدل پارک، لی و سانگ(۲۰۱۴) هدف از این فرضیه تعیین رابطه بین بازده غیر متناظر سهام پس از اعلام سود در قیاس با بازده بازار و مبتنی بر یک رابطه خطی چند متغیره بوده است. با بهره گرفتن از نرم افزار Eviews برآورد رابطه خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی انجام و طی جدول شماره ۴-۱۱ خلاصه شده است. در این جدول پارامترهای رابطه برآوردی، انحراف معیار پارمترها، آماره تی استیودنت، سطح معنی داری متناظر با آماره تی ذکر شده است. بر مبنای نتایج مندرج در جدول شماره ۴-۱۱ در زمینه ارتباط بین متغیرهای تابعی و مستقل نتایج ذیل حاصل شده است:
یک) ضریب متغیر مستقل بازده غیر منتطره سهام برابر ۰۲۳۷/۰ و علامت آن مثبت است. بنابراین رابطه بین بازده غیرمنتطره و حجم مبادلات سهام در نمونه تصادفی مستقیم بوده است. مقدار این ضریب نشان می دهد که به ازای هر یک واحد افزایش در قیمت سهام ۰۲۳۷/۰ واحد به حجم مبادلات سهام افزوده می شود.
دو) برای تعمیم نتایج به دست آمده از نمونه تصادفی، معنی داری ضریب برآوردی به ازای بازده غیرمنتطره سهام بر مبنای معیار تی استیودنت مورد آزمون قرار گرفته است. در این آزمون فرض صفر و فرض مقابل به
­شرح زیر تعریف شده است.

علاوه بر این آماره آزمون به‌صورت زیر تعریف شده که دارای توزیع تی استیودنت بوده و معمولا در نمونه های بزرگ از توزیع نرمال استاندارد استفاده می شود:

سطح معنی داری متناظر با ضریب بازده غیر منتطره سهام در رابطه برآوردی معادل ۰۳۲۴/۰ و کمتر از ۵ درصد احتمال خطای نوع اول بوده است. بنابراین در سطح ۹۵ درصد اطمینان رابطه مستقیم بین بازده غیرمنتطره سهام با حجم مبادلات سهام در بین شرکت های منتخب پذیرفته شده در بورس تهران پذیرفته شده است. سطح معنی داری آزمون فیشر نیز به سمت صفر میل کرده و حاکی از معنی داری رابطه برآوردی به کمک رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی است.
سه) ضریب تعیین رابطه برآوردی برابر یا ۸۱۰۳/۰ به دست آمده که مشان می دهد ۰۳/۸۱ درصد از تغییرات بین متغیرها بر مبنای رابطه برآوردی زیر بیان شده است:
y=2531/36+0128/0X1+0237/0 X2 ۰۴۰۱/۰ – X4+0012/0 X5 +?
بنابراین فرض رابطه مستقیم نسبتا قوی بین بازده غیر منتظره سهام با حجم مبادلات سهام در شرکت های منتخب بورسی پذیرفته شده است.
ج) رابطه بین نوع بازده غیر منتظره و حجم مبادلات سهام
این رابطه در تناظر با فرضیه سوم تعریف شده بود. بر مبنای مدل مدل پارک، لی و سانگ(۲۰۱۴) هدف از این فرضیه تعیین رابطه بین نوع بازده غیر متناظر سهام پس از اعلام سود در قیاس با بازده بازار به عنوان یک متغیر مصنوعی با کمیت های صفر و یک و مبتنی بر یک رابطه خطی چند متغیره بوده است. در این تحقیق اولا به جهت کیفی بودن متغیر نوع بازده و درصورت تبدیل آن به یک متغیر صفر و یک از توزیع دو نقطه ای برخوردار بوده و با هیچ روش جبری امکان تبدیل توزیع آن به نرمال وجود نداشته است. ثانیا به فرض تعریف به عنوان یک متغیر کمی و لحاط کردن آن در یک رابطه خطی در کنار مقدار بازده غیر منتظره سهام، بین نوع و مقدار بازده غیر منتظره سهام وابستگی خطی به وجود آمده و فرض دیگری از پیش فرض های کلاسیک استفاده از رگرسیون خطی مرکب با تردید مواجه می شد. لذا بر مبنای ماهیت واقعی، نوع بازده غیر منتطره به صورت کیفی منظور و بر مبنای آن شرکت های نمونه تصادفی به دو دسته تقسیم گردیدند. دسته اول شرکت های با بازده غیر منتظره منفی و در واقع شرکت های با بازده کمتر از بازده بازار و دسته دوم دارای بازده غیر منتظره مثبت یا به تعبیری بیشتر از بازده بازار تعریف شده اند. طی جدول شماره ۴-۱۲ نتایج توصیفی این تقسیم بندی و شاخص های آماری مربوطه آورده شده است:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...