N2

۲۵% کود دامی + ۷۵% کود شیمیایی

۱۵۰

۳۲۶

۳۳۳۳

N3

۵۰% کود دامی + ۵۰% کود شیمیایی

۱۰۰

۲۱۷

۶۶۶۶

جدول۳-۳- مقدارتخصیص نیتروژن مورد نیاز برای هر کرت آزمایشی

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عملیات سمپاشی در مرحله ۶ تا ۸ برگی با علف­کش نیکوسولفورون با سمپاشی پشتی لانس دار، مدل ماتابی (MATABI) انجام شد. میزان مصرف علفکش نیکوسولفورون ۲ لیتر در هکتار بود.
۳-۶- صفات زراعی
ارتفاع گیاه
تعداد گره
تعداد برگ
ارتفاع اولین بلال از سطح زمین
طول تاسل
وزن تاسل
قطر ساقه
قطر بلال
طول بلال
وزن هزار دانه
عملکرد بیولوژیک
شاخص برداشت
تعداد ردیف بلال
تعداد دانه در ردیف
تعداد دانه در بلال
عملکرد دانه
عملکرد علوفه تر
۳-۷- صفات مربوط به علف­های هرز
۳-۷-۱- تعیین گونه های علف هرز و میانگین تراکم
بدین منظور در تیمار های با کاربرد علف کش نیکوسولفورن بوسیله کوادرات تصادفی ( m21×۱)، در زمان­های ۲۰و۴۰ روز بعد از کاربرد علف کش در کرت­های سمپاشی شده، تراکم ونوع علف های هرزبه تفکیک گونه درکرت ها مشخص شدند.
تراکم تاج خروس ایستاده، خرفه و تاج خروس خوابیده و وزن خشک تاج خروس ایستاده، خرفه و تاج خروس خوابیده و مجموع علفهای هرز که در دو مرحله یعنی ۲۰ و ۴۰ روز بعد از سمپاشی اندازه گیری شدند.
میانگین تراکم= مجموع تراکم گونه خاص/ تعداد کرت ها
۳-۷-۲- تعیین وزن خشک علف های هرز
به منظور تعیین تاثیر تیمارهای آزمایش برماده خشک تولیدی توسط علف های هرز، در زمان های ۲۰ و ۴۰ روز بعد از کاربرد علف­کش توسط کوادرات تصادفی کلیه علف های هرز داخل کوادرات به جز علف های هرز تازه روییده کف بُر و به تفکیک گونه در آون ۷۵ درجه به مدت ۴۸ ساعت خشک شده و سپس بوسیله ترازوی حساس(۰۱/۰) توزین شدند.
۳-۸- محاسبات آماری
تجزیه واریانس داده ها براساس آزمایش اسپلیت پلات در قالب بلوک­های کامل تصادفی و مقایسه میانگین ها با آزمون چند دامنه ای دانکن (در سطح ۵%) توسط نرم افزار SAS انجام گرفت.
فصل چهار
نتایج و بحث
۴-۱- علفهای هرز
۴-۱-۱- تراکم تاج خروس ایستاده ۲۰ روز پس از سمپاشی
نتایج تجزیه واریانس ساده نشان داد که اثر دز علفکش و اثر متقابل آن با منابع تأمین نیتروژن در سطح ۱ درصد بر تراکم تاج خروس ایستاده ۲۰ روز بعد از سمپاشی معنی­دار بودند (جدول ۴-۱). بررسی ها نشان داد که کمترین تعداد تاج خروس ایستاده از تیمار وجین کامل با میانگین ۳۳/۵ عدد بدست آمد و پس از آن کمترین مقدار مربوط به تیمار ۲۰ گرم ماده موثره علفکش نیکوسولفورون با میانگین ۷۷/۶ عدد بود که با تیمارهای ۴۰ و ۶۰ گرم ماده موثره در یک گروه آماری مشترک قرار گرفتند. همچنین بیشترین تراکم علف هرز تاج خروس ایستاده مربوط به عدم مصرف علفکش با میانگین ۲۲/۹ عدد بود (نمودار ۴-۱).
نتایج مقایسه میانگین اثر متقابل سطوح منابع تأمین نیتروژن و دز علفکش نشان داد که کمترین تراکم علف هرز تاج خروس ایستاده متعلق به تیمار وجین کامل در شرایط ۵۰% کود دامی + ۵۰% کود شیمیایی با میانگین ۳۳/۳ عدد بود. نتایج نشان داد که در شرایط کاربرد ۱۰۰ درصد کود شیمایی با افزایش دز مصرف علفکش نیکوسولفورون، علف هرز تاج خروس ایستاده کاهش معنی داری یافت. اما در شرایط کودی ۵۰% کود دامی + ۵۰% کود شیمایی، با افزایش دز علفکش تراکم این علف هرز افزایش یافت (نمودار ۴-۲). به این معنی که با افزایش بکارگیری کود دامی جهت تأمین نیتروژن مورد نیاز ذرت می توان از افزایش دز علفکش جلوگیری نمود. کودهای شیمیایی به سرعت عناصر غذایی را در دسترس قرار می دهند و در این شرایط علفهای هرز بهتر می توانند از این عناصر غذایی استفاده کرده و تراکم خود را در محیط افزایش دهند. این دسترسی سریع عناصر غذایی نیچ اکولوژیک را در اختیار علفهای هرز قرار می دهد و باعث غالبیت علفهای هرز در اگرواکوسیستم می شود. کودهای دامی بدلیل اینکه به تدریج عناصر غذایی را در اختیار گیاه قرار می دهند، لذا در صورت نیاز گیاه زراعی می تواند این عناصر غذایی را به تدریج جذب نماید.
۴-۱-۲- تراکم خرفه ۲۰ روز پس از سمپاشی
بررسی جدول تجزیه واریانس نشان می­دهد که اثر منابع تأمین نیتروژن در سطح ۵ درصد، اثر دز علف کش در سطح ۱ درصد و اثر متقابل منابع تأمین نیتروژن و دز علفکش در سطح ۱ درصد بر تراکم خرفه ۲۰ روز بعد از سمپاشی معنی­دار بودند (جدول ۴-۱). نتایج مقایسه میانگین اثر ساده منابع تأمین نیتروژن بر تراکم خرفه نشان داد که تیمار ۱۰۰ درصد کود شیمایی با میانگین ۳۳/۷ عدد بیشترین تراکم علف هرز خرفه را به خود اختصاص داد و دو تیمار دیگر در یک گروه آماری مشترک قرار گرفتند (نمودار ۴-۳). با توجه به اینکه کودهای شیمیایی به سهولت عناصر غذایی را در اختیار محیط قرار می دهندو از آنجا که علف­های هرز فرصت طلب هستند، در جذب این عناصر شیمیایی بهتر عمل کرده و می توانند تراکم خود را در محیط افزایش دهند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...