• میزان رضایت مشتری نسبت به سال گذشته

امروزه کمتر کسی در صنعت چرم به کیفیت و مرغوبیت جنس ارزش و بها می دهند و هرکسی که بتواند در ارائه چرم خود مدت زمان پرداخت زیادی به عمل آورد توانسته است رضایت مشتری اش را بدست آورد.

  • تعداد پیشنهادات اجرا شده نسبت به سال گذشته

پیشنهادات اجرا شده همیشه نسبت به سال های گذشته زیاد تر می باشد.

  • تعداد محصولات یا خدمات جدید نسبت به سال گذشته

از آنجاییکه طراحی و نوآوری در صنایع تابعه چرم در ایران به کندی انجام می گیرد لذا درخواست برای محصولات یا خدمات جدید روندی کند دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • درصد کارگران ماهر نسبت به کل نیروی کار نسبت به سال گذشته

به علت وجود نداشتن مراکز فنی و حرفه ای وسایر آموزشگاه ها برای صنعت چرم در صد کارگران ماهر با رشد منفی دارد.

  • درصد کل هزینه های اختصاص داده شده به فن آوری و پردازش اطلاعات نسبت به سال گذشته

به علت عدم توجه مدیران ارشد در واحدهای تولیدی به فن آوری و پردازش اطلاعات، هزینه هایی در این امر خیلی کم انجام می گیرد.

  • تعداد افراد برای یادگیری مهارت های جدید نسبت به سال گذشته

از آنجاییکه برای آموزش مهارت در صنعت چرم هیچ مرکز آموزشی در سطح جهانی وجود ندارند و برای یادگرفتن مهارت های جدید و نوین باید این امر در خارج از ایران صورت گیرد و مستلزم هزینه های زیادی می باشد، لذا افراد خیلی کمی برای یادگیری اقدام می کنند.

۳-۵ نتیجه گیری

  • اولین مدل پیشنهادی توسعه زیر ساخت مطلوب صنعت چرم در ایران می باشد و لذا قابل مقایسه(به علت نبودن مدل دیگری) با سایر مدل ها نیست.
  • با توجه به نقش موثر منابع انسانی درتوسعه صنعت چرم، وجود استادان مجرب با علم نوین در صنعت چرم سازی و وجود کارگران حرفه ای آموزش دیده، تعهد متقابل کارفرمایان و پرسنل و بالا بردن سطح سواد مدیران در واحد های تولیدی و آشنایی علمی بیشتر مسئولین در اداره هایی که با صنعت چرم در ارتباط هستند و حمایت های اساسی که انجام می دهند، می تواند راه را برای توسعه زیر ساخت های صنعت چرم هموارتر می سازد.
  • سنتی بودن صنعت چرم از عوامل کاهنده ی توسعه صنعت چرم استان آذربایجان شرقی است، بدین معنی که عدم وجود تکنولوژی بروز مناسب، بهره گیری خیلی کم از تجربه های علمی به روز جهان، عدم وجود قسمتR&D و آزمایشگاه های مجهزدر واحد های تولیدی، عدم توجه به استانداردهای لازم برای پوست خام از زمان سلاخی تا آغاز برای دباغی، استاندارد های لازم برای مواد اولیه شیمیایی مورد مصرف در دباغی و عواملی مربوط به آنها موجب عدم توسعه صنعت چرم شده است.
  • بی توجهی به امور مدیریتی به ویژه توجه به رکن اساسی داد و ستد و بازاریابی یکی از مشکلات تولید کنندگان این صنعت است و به گونه ای که اکثر تولید کنندگان آگاهی به فنون و دانش مدیریتی ندارند.
  • قوانین و مقررات سازمان های دولتی دست اندرکار با واحدهای تولیدی تسهیلات لازم را برای توسعه زیر ساخت های صنعت چرم ایجاد نمی کنند.
  • توجه بیشتر واحدهای تولیدی در خرید ماده اولیه مورد نیاز به استاندارد بودن مواد اولیه و تلاش برای تولید چرم با استاندارد، تمایل به نوآوری، رعایت اصول تجاری و رسیدگی به عملکرد سالیانه خود کمک به سزایی را در توسعه و بهبود زیر ساخت های صنعت چرم خواهد داشت.

۴-۵ پیشنهاد ها

۱- مدل توسعه زیر ساخت های مطلوب صنعت چرم استخراج شده برای اجرا در اتحادیه چرم سازان و شهرک چرمشهر پیشنهاد می شود.
۲- در قسمت منابع انسانی درون سازمانی پیشنهاد می شود که صنعت چرم در مولفه های بهره گیری از متخصصان خارجی و میزان علاقه مندی به چرم سازی به صورت ضعیف عمل شده است ونیاز است برای بهبود وضعیت برنامه ای مدون طراحی گردد و با توجه به مدل ارائه شده که نشان می دهد این عامل نقش مثبتی در تبیین عملکرد سازمان ها دارد پس نیاز است برای افزایش عملکرد سازمان بر این دو عامل بیشتر تاکید شود و با ایجاد رشته ای به عنوان آموزش رشته چرم سازی در فنی و حرفه ای زمینه ای برای آموزش کارگران صنعت چرم فراهم شود. همچنین به جای ایجاد دانشکده چرم که مستلزم برنامه ریزی دقیق و هزینه های هنگفتی است می توان از دانشکده های معروف و پیشرو جهانی استفاده نمود تا بهترین نتایج عایدمان شود.
۳- میزان حمایت متخصصان خارج از سازمان در تعمیرات دستگاه های موجود در حد کمتری وجود دارد و تقویت در آن موجب تقویت در توسعه عملکرد در صنعت می شود و در ادارات و سازمان ها بهتر است از کارشناسان و متخصصین صنعت چرم استفاده شود و از افرادی که فاقد مهارت در زمینه چرم هستند به هیچ عنوان استفاده نشودو اگر سازمان یا اداره ای در این زمینه با مشکلاتی مواجه باشد بهتر است از اتحادیه و شهرک راهنمایی های لازم را بگیرد.
۴- متولیان امر در صنعت چرم در امور مدیریتی و حقوقی باید آنقدر با تجربه باشند تا بتوانند حمایت های لازم را از ارگان ها و سازمان ها بگیرند.
۵- با توجه به این که میزان مصرف مواد شیمیایی خارجی دارای کمترین رتبه بوده و وجود قسمت تحقیق و توسعه در هر واحد تولیدی دارای بیشترین رتبه می باشد در صورت تعامل با علم و دانش روز است که می توان دارای تکنولوژی و مهارت های به روز شد و این امر زمانی میسر است که در وحله اول بتوانیم قادر با تکلم بی نقص زبان انگلیسی باشیم و در وحله دوم راه را برای توسعه صنعت فراهم آوریم.
۶- وجود قوانین سخت و محکم همیشه راه را برای توسعه فراهم نمی نماید ولی مشکلاتی که در صنعت چرم وجود دارد ناشی از عدم اجرای قوانین جزء می باشد که در صورت آشنایی مدیران و متولیان امر می توان واحد های تولیدی را در مسیر توسعه یاری نمود.
۷- با توجه به اینکه توجه داشتن به استانداردهای لازم در موقع خرید دستگاه ها دارای کمترین رتبه و توجه به رعایت استانداردها توسط خریداران پوست دارای بیشترین رتبه می باشد در مراودات تجاری صنعت چرم همیشه با مشکلاتی مواجه می باشد که اکثرا به علت عدم آشنایی با علم نوین حسابداری و حسابرسی مدیران و متولیان در صنعت ناشی می شود. همانگونه که همیشه در خرید ماده اولیه مورد نیاز صنعت یعنی پوست خام ضوابط و رسومی حکم فرماست و فروشندگان پوست خود را مستلزم به عدم رعایت برای افزایش کیفیت پوست می دانند و هیچ تعهدی در قبال خام به فروش رفته نشان نمی دهند چون قبل از تسویه حساب خامی را تحویل نداده و خام تحویل گرفته شده بعد از چندین روز عیوب و بی کیفیتی اش در حین انجام عملیا ت دباغی مشخص خواهد شد! لذا صنعت چرم اگر بخواهد به توسعه فکر نماید باید در وحله اول پوست مصرفی خود را نظم بخشد تا بتواند جنسی با کیفیت تولید نماید و مصرف کننده چرم نتوانند ایراداتی برای چرم بگیرد که همیشه موجب زیان و ضرر هایی غیر منطقی و برای گرفتن امتیاز از تولید کننده چرم است و مصرف کنندگان چرم دارای مهارتی غیر قابل وصف در پوشش دادن و برطرف نمودن این عیوب و نقصان هستند، پس تولید کنندگان چرم باید دارای دانشی در زمینه کفاشی و تولید کیف، کمر و هر نوع وسیله ای که از چرم تولید می شوند باشند تا در مقابل ایرادات غیر منطقی بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.
۸-از آنجاییکه میزان تمایل به خرید ماشین آلات نو دارای کمترین رتبه و میزان تمایل برای تولید چرم سراجی بیشترین رتبه را دارا می باشد، تا زمانی که در صنعت چرم به علت گرانی ماشین آلات نو، تولید کنندگان تمایل به خرید ماشین آلات دست دوم و کهنه دارند و مشتریان در قبال تولید محصولات جدید توان استفاده از آن ها را ندارند، شاید فکر کردن به نوآوری خیلی سخت باشد و در صورت عدم تفکر به نوآوری، راهی که تولید در پیش می گیرد چیزی جزء در جا زدن و نابودی نیست.
۹- میزان تمایل به بازگشت سرمایه نسبت به سال گذشته کمترین رتبه و در صد کارگران ماهر نسبت به کل نیروی کار نسبت به سال گذشته دارای بیشترین دتبه می باشد، سازمان یا واحد تولیدی که بازخوری از عملکرد سالانه خود در زمینه فروش، خرید، رقبا، کارگر، هزینه و … نداشته باشد و به صورت سنتی امور خود را دنبال نماید، نه تنها نباید به توسعه فکر کرد باید همه زمینه ها را فراهم نمود که این واحد موجب ضرر و زیان بیش از حد به صنعت را فراهم نیاورند.

۵-۵ محدودیت های تحقیق

  • نبود سابقه مدل پیشنهادی علی رغم تلاش زیاد و بی وقفه و مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی و شبکه جهانی اینترنت هیچگونه نمونه مشابهی بدست نیامد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...