دانلود فایل پایان نامه با فرمت word : دانلود پایان نامه در رابطه با بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر ... - منابع مورد نیاز برای پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
- اطلاعات دانش آموزان را درباره ی موضوع گسترش دهید و این کار را با در نظر گرفتن سوالاتی مانند زی انجام دهید: چه دانش و اطلاعاتی مهم هستند؟ این دانش و اطلاعات چگونه به وجود می آیند؟اختلاف موجود در دانش و درک و دانش آموز وجود دارد؟
- درس را با همیاری طراحی کنند.
- تفکر دانش آموزان را پیش بینی کنند.
- با دقت رفتار ویادگیری دانش آموز را بررسی کنند.
- راهکارهای آموزشی قدرتمند را بسازند- به عنوان نمونه، راهکارهای پرسش کردن را توسعه دهید که علاقه و یادگیری را در دانش آموزان تحریک کنند.
2 -4 -7- تاريخچهی درس پژوهی
تاريخچهی درس پژوهی به قبل از سالهای 1900 ميلادی بر میگردد. اگر چه آموزش ضمنخدمت معلمان در مدرسه به اوايل دهه 1960 ميلادی بر می گردد، ايده ی تلفيق آن با درس پژوهی در اواسط دهه 1960 ميلادی بنا شد. اين تلاش های مردمی، ده سال بعد توسط سياستگذاران آموزشی ژاپن مورد توجه قرار گرفت، اما با وجود حمايت و تشويق دولت ژاپن، انجام اين فعاليت به صورت داوطلبانه باقی ماند(فرناندز و يوشيدا، 2004).
ايزودا[107] (نقل از ايوبيان،10 :1385 الف )در اين رابطه مینويسد:
معلمان از طريق درسپژوهی، سبک تدريس خود را بهبود میدادند.چنين پژوهشی که شامل مشاهده تدريس يکديگر است، در حدود سالهای 1870 يعنی در شروع دوران سلطنت می جی[108] به معلمان ابتدايی ژاپنی در دانشگاه سکوبا[109] ارائه گرديد و در آن، معلمان را با روش تدريس به سبک سخنرانی آشنا میکردند، چرا که در دوران قبل از می جی تنها روش تدريس در ژاپن روش تدريس خصوصی(معلم سرخانه) بود و دولتمردان ژاپنی تلاش میکردند تا هرچه سريعتر روشهای جديدی را برای بهبود سبک غربی تدريس به معلمان خود معرفی کنند. اين تلاشها پس از گذشت بيش از صد سال به يک شيوهی ژاپنی برای پژوهش تدريسی و به کار گيری برنامهی درسی جديد و توسعه حرفهای منجر شد. در واقع از معلمان ژاپنی اين انتظار میرفت و میرود که بيشتر، يک محقق آموزشی باشند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
لوئيس(نقل از ائتلاف منطقهای شمال غربی آيزنهاور در رياضی و علوم،2003:6)معتقد است که: “ژاپنیها تدريس به صورت سخنرانی را به تدريس برای فهميدن تبديل کرده اند.” هماکنون بسياری از مدارس ابتدايی و راهنمايی(99% معلمان ابتدايی و 50% معلمان راهنمايی) و بعضی از دبيرستانها در ژاپن به طور فعال با اين فرآيند درگير هستند(فرناندز و يوشيدا، 2004؛ ادارهی آموزش و پرورش آمريکا). يک معلم ژاپنی(نقل از استيگلر و هيبرت،1999:135)میگويد: ” اين که چرا ما درس پژوهی را انجام می دهيم نمی دانم؛ فقط اين را می دانم که اگر اين کار را انجام نمی داديم، معلم نمیشديم.” معلم ديگری میگويد: ” اگر وقت آزاد داشته باشم، به کلاس معلم ديگری میروم و وانمود میکنم که دانش آموز هستم.”
پس از آنکه نتايج TIMSSمنتشر شد و شکاف زياد بين دانش آموزان آمريکايی و ژاپنی سخن اصلی آموزشگران و سياستمداران آموزش رياضی گرديد، بررسیهای ويديويی روی روشهای تدريس برخی از کشورهای شرکت کننده در این آزمون، از جمله ژاپن صورت گرفت. نتايج اين بررسیها نشان داد که معلمان ژاپنی از فرآيندی در تدريس خود، بهره می برند که موجب بهبود پيشرفت تحصيلی در دانش آموزان و توسعه حرفهای خود و در نتيجه تحول در فرآيند ياددهی-يادگيری می شود. اين فرآيند سحرآميز چيزی نبود به جز درس پژوهی.
از آن به بعد درس پژوهی که در ژاپن از دوره ی می جی شروع شده بود، در آمريکا از سال 1999 و پس از آن در چين ، آلمان و انگليس از سال 2000، سنگاپور از سال 2001 و استراليا از سال 2003، رسماً آغاز گرديد(سرکارآرانی، 1385) در سالهای 1950 در چین (چن 2011) و از سالهای 1990 از منطقه ی اقیانوس آرام گذشت (لی 2011) و وارد ایالات متحده و کانادا شد. این روش الان در اروپا، افریقا و خاورمیانه به کار می رود (دادلی، 2012، شیمیزو و تاکویا، 2012)
2-4-8- مراحل درس پژوهی
اگر چه شکل درس پژوهی در سراسر ژاپن متفاوت است ولی مراحلی که نشان دهنده ويژگیهای اين روش است را میتوان توصيف کرد. درس پژوهی معمولاً طی مراحل زير انجاممی شود.
مرحله اول- تبيين مسئله:
اساساً درس پژوهی يک فرآيند حل مسئله است. بنابر اين مرحله اول به تبيين مسئلهای اختصاص دارد که فعاليت گروه درس پژوهی را برانگيخته است و هدايت خواهد کرد. مسئله می تواند يک سؤال عمومی (برای مثال برانگيختن علاقه دانش آموزان به رياضی) يا سؤال جزئیتر باشد (برای مثال، بهبود فهم دانش آموزان از چگونگی جمع کردن کسرهايی با مخرج های نامساوی) . سپس گروه به مسئله شکل میدهد و برآن تمرکز می کند، به نحوی که بتواند در يک درس خاص کلاسی مطرح شود. معمولاً معلمان مسئلهای را انتخاب می کنند که از فعاليتهای خود به دست آورده اند يا برای دانش آموزانشان دشواريهايی ايجاد کرده است.
مرحله دوم- برنامهريزی درس:
هنگامی که يک هدف يادگيری انتخاب شد، معلمان برای برنامه ريزی و طراحی درس تشکيل جلسه می دهند. اگرچه در نهايت يک معلم، درس را به عنوان بخشی از فرآيند پژوهش تدريس خواهد کرد، ولی خود درس محصول گروهی تلقی می شود. در اين جا هدف نه تنها توليد يک درس اثربخش بلکه درک چگونگی و چرايی کارکرد درس برای افزايش فهم مطالب در ميان دانش آموزان است. اغلب، برنامه ی اوليه ای که گروه توليد می کند، در جلسه ای برای همه معلمان مدرسه مطرح می شود تا به نقد در آيد. بر مبنای چنين بازخوردی، نسخه ی تجديد نظر شده آمادهی اجرا می شود. اين فرآيند برنامه ريزی اوليه ممکن است چندين ماه طول بکشد.
مرحله سوم- آموزش درس:
برای تدريس درس، تاريخی معين می شود. معلمان گروه هر کدام نقشی را بر عهده میگيرند و زمينههای لازم برای اجرای موفق درس در شرايط واقعی مورد بررسی قرار میگيرد. هنگام شروع درس، معلمان در قسمت عقب کلاس میايستند يا مینشينند. ولی زمانی که از دانش آموزان خواسته می شود سر جای خود تمرين کنند، معلمان ناظر قدم میزنند، کار دانش آموزان را مشاهده می کنند و همچنان که درس ادامه می يابد از فعاليت دانش آموزان يادداشت برمیدارند. گاهی به منظور تجزيه و تحليل درس و بحث درباره آن در زمان ديگر، فيلمبرداری می شود.
مرحله چهارم- ارزشيابی درس و انعکاس تأثير آن:
در اين جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده است، اجازه داده می شود اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس ومسائل عمدهی آن، اظهار نمايد. سپس معلمان ديگر گروه معمولاً از ديدگاه انتقادی درباره قسمتهايی از درس که به نظر آنها مشکل داشته است، صحبت می کنند. تمرکز بر درس است نه معلمی که آن را آموزش داده است. هرچه باشد درس، محصولی گروهی است و همه اعضای گروه در مورد نتيجهی برنامهی خود، احساس مسئوليت می کنند. در واقع آنها از خود انتقاد می کنند. چنين کاری نه يک ارزشيابی شخصی بلکه فعاليتی است که به بهبود فردی منجر می شود و از همين رو حائز اهميت است.
مرحله پنجم- تجديد نظر در درس:
معلمان گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخوردها در درس تجديد نظر می کنند.آنها ممکن است مواد آموزشی، فعاليت ها، سؤال ها و مسائل مطرح شده يا همه اين موارد را تغيير دهند. تأکيد آنها اغلب بر تغيير مواردی است که در جريان کلاس درس شواهد دقيقی مبنی بر ضرورت آنها يافتهاند.
مرحله ششم- آموزش درس تجديد نظر شده:
زمانی که طرح درس تجديد نظر شده آماده شد، درس در کلاسی متفاوت تدريس می شود. گاهی معلم درس همان معلم قبلی است ولی در بيشتر موارد معلم ديگری از گروه پژوهشی، تدريس را برعهده میگيرد. يکی از ويژگيهای اين مرحله آن است که همه اعضای شورای معلمان برای شرکت در پژوهش به کلاس دعوت میشوند. حضور آنان در مدرسه ای بزرگ که تعداد معلمان جمع شده در يک کلاس آن احتمالاً از تعداد دانش آموزان کلاس بيشتر است،کاملاً شگفت انگيز به نظر میرسد.
مرحله هفتم- ارزشيابی و باز انديشی:
در اين مرحله معمولاً همه اعضای شورای معلمان در يک جلسه طولانی شرکت می کنند.گاهی يک فرد متخصص از خارج از مدرسه برای شرکت در اين جلسه دعوت می شود. معلمان و ناظران، درس را نقد و تغييراتی پيشنهاد می کنند. هنگام بحث درباره ی درس نه تنها يادگيری و فهم دانش آموزان بلکه آن دسته از مسائل عمومی که به وسيلهی فرضيههای اصلی درسپژوهی بيان شده اند، مورد توجه قرار میگيرد و بالاخره درباره اين که چه چيزی از درس و اجرای آن آموخته شده است، صحبت به ميان میآيد.
مرحله هشتم- سهيم شدن در نتايج:
در پايان، درس پژوهشی که معلم ها به روی آن بحث کرده اند و خلاصهی همه جلسات در يک کتابچه جمعآوری و در کتابخانه دفتر مدرسه نگهداری می شود.
معلمها به روشهای متعددی در نتايج به دست آمده سهيم میشوند.
- نوشتن گزارش و کتابچههای درس پژوهی : کتابچهها و دست نوشتههای معلمان در کتاب فروشيهای ژاپن به فروش میرسد و معلمان مدارس نه تنها از سوابق گذشتهی درس پژوهی مدرسه ی خود کمک میگيرند, بلکه به اين وسيله از تجارب ساير مدارس نيز بهره میبرند.حتی گزارش شده که معلمان بيشتر از محققان در ژاپن گزارش منتشر می کنند.
- ناظران مطلع بيرونی : ناظران مطلع بيرونی نيز که بين تيمهای مدارس حضور دارند، اين تجارب را با ساير مدارس مبادله می کنند و به اين کار کمک مینمايند.
- بازديد عمومی(Open House): در بعضی مدارس ژاپن جلساتی تحت عنوان بازديد عمومی برگزار میگرددکه در آن از معلمان ساير مدارس دعوت می شود تا نتيجهی درسپژوهی مدرسهی درگيرآن را ببينند. در پايان تدريس نيز يک کنفرانس تدريسی برگزار می شود که در آن تدريس انجام گرفته مورد نقد قرار میگيرد.
بايد توجه داشت که در ژاپن هر معلم به طور عمومی برای حداکثر 10 سال در يک مدرسه میماند و معلمها در يک مدرسه در پايههای مختلف میچرخند و به اين ترتيب همواره اطلاعات و تجربيات آنها هم در چرخش وتحول است.
حلقهی درس پژوهی در شکل شماره 1 ، خلاصه شده است:
شکل شماره1. حلقه ی درس پژوهی(پالتی و دورت، 2004؛ استيگلر و هيبرت، 2004)
2-4- 9 – الگوهای مختلف درسپژوهی
در اين قسمت به بررسی چند مدل مختلف از درسپژوهی پرداخته خواهد شد:
الگوی يوشيدا[110]
يوشيدا در سال 1999 در پاياننامهی دکتری خود، مدل زير را که دارای پنج مرحله است، پيشنهاد می کند:
مرحلـهی اول- بررسی و آماده سازی مقدماتـی: فعاليت اصلی در اين مرحله، آمادهسـازی برای درسپژوهی است. موضوع مشخص می شود، اطلاعاتی در مورد موضوع توسط معلمان آماده می شود و سپس يک طرح درس تهيه شده و پيشنويس آن به همه ی اعضای گروه داده می شود. سپس معلمان چندين جلسه به بحث و بازبينی طرح درس میپردازند و لوازم ضروری آن را تهيه می کنند. ويرايش نهايی از طرح درس به همه اعضا داده می شود.
مرحله دوم- اجرای درس: يک معلم درس را در کلاس واقعی اجرا می کند و بقيهی معلمان به مشاهده میپردازند.
مرحله سوم- بازانديشی و اصلاح: در اين مرحله به اصلاح طرح درس میپردازند و آن را برای اجرای دوباره آماده می کنند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-04-17] [ 10:34:00 ب.ظ ]
|