از خصوصیات گره­ها برای نمایش صفات موجودیت­ها استفاده می­ شود. مانند برچسب­های زمانی، شماره نسخه و غیره.

از خصوصیات روابط برای بیان قدرت،وزن یا کیفیت یک رابطه به­علاوه برچسب­های زمانی و شماره نسخه رابطه استفاده می­ شود.
در این مدل هر گره دارای یک نشانه­گر مستقیم به نزدیک‌ترینگره می‌باشد. همچنین این مدل از پایگاه داده دارای محدودیت­هایی در عمل وصل می­باشند.گره‌ها دارای شباهت بسیار زیادی به طبیعت اشیا می‌باشند بنابراین برنامه نویسی شی­گرا نزدیک به این مدل­داده‌ای می‌باشد.
گره­ها و یال­ها کاملا مفید هستند اما مدل گراف با اضافه کردن خصوصیات بر روی یال­ها مفید­تر هم می شود. به عنوان مثال گره­های کارمندان می­توانند شامل صفاتی مانند نوع استخدامی باشند. به طور مشابه یال­ها از خصوصیات برای توصیف ارتباطات استفاده می­ کنند، به عنوان مثال ارتباط بین دو مکان در یک شبکه اجتماعی می ­تواند به مسافت بین دو مکان اشاره کند.
پایگاه­داده ­های گراف برای پرس و جوهای درباره ارتباطات آسان هستند. ارتباطات به طور شگفت انگیزی برای فهمیدن سیستم­های پیچیده مانند سیستم­های تجاری و سازمان­های زندگی مهم هستند. به طور مثال در یک اداره برای درک روابط بین همکاران به توجه به پیام­های رد و بدل شده بین آن­ها، می­ توانیم به یال­ها خصوصیتی به نام تعداد ایمیل ها اضافه کنیم.
در مقایسه با پایگاه داده‌های رابطه‌ای، پایگاه داده‌های مبتنی بر نظریه گراف دارای قیاس پذیری بالا بوده و دارای سرعت بالایی می‌باشد. همچنین، این مدل­داده‌ای وابستگی کمی به طراحی شما دارد. اما مهم­ترین دلیل استفاده از پایگاه­داده ­های گراف جهت نمایش ارتباطات بین موجودیت­ها در یک پایگاه­داده است که پایگاه­داده ­های گراف به راحتی با وجود یال­ها این کار را انجام می­ دهند.
به شکل زیر توجه کنید:
شکل(۲-۱): نمونه ای اولیه از پایگاه داده گراف
در این شکل موجودیت­ها را مشاهده می­کنیم که با گره­ها نشان داده شده ­اند،همین­طور روابط بین موجودیت­ها که با یال­ها مشخص شده ­اند.اما این مدل­داده تفاوت مهمی با دیگر مدل­ها دارد، آن هم توانایی مقدار­دهی و تعاریف برای یال ها است.به عنوان مثال با توجه به یالی که در شکل بالا مشاهده می­کنیم بین Julieوrock musicرابطه­ای وجود دارد، با توجه به جهت فلش متوجه می­شویم این رابطه از جهت Julieبه سمتrock music وجود دارد. با نگاهی دوباره مشاهده می­کنیم رابطه بین این دو موجودیت با عمل گوش دادن تعریف شده است.یعنی Julieبه موسیقیrock گوش می­دهد.
از مدل گراف برای مدل­سازی حقایق استفاده می­ شود.زمانی که دو یا بیشتر از دو دامنه از موجودات ارتباط برقرار می­ کنند برای یک دوره زمانی، یک حقیقت پدیدار می­ شود. ما این حقایق را در گره­های جداگانه نمایش می­دهیم.با قابلیت اتصالاتی به هر یک از موجودیت های دیگر. با بهره گرفتن از مثال­های زیر نشان می­دهیم که چگونه می­توان با بهره گرفتن از گره میانی حقایق را بیان کرد]۷[:
استخدام:این شکل نشان می­دهد چگونه یان توسط فناوری نئو در نقش مهندس استخدام شده است.

عملکرد:این شکل بیانگر این حقیقت است که چگونه ویلیام در نقش دکتر در سناریو بازی کرده است.

ایمیل زدن:این شکل بیانگر این مسئله است که چگونه یان یک ایمیل به جیم فرستاده است و به آلیستار نیز آن را کپی کرده است.

بررسی:این شکل نشان می­دهد چگونه آلیستار فیلمی را که در مجله چاپ شده است بررسی کرده است.

۲-۳-مدیریت داده ها

کریزانتیس و لابریندیس مدیریت داده ها را چنین تعریف می­ کنند:فرایند گردآوری،ذخیره،نگه­داری،
بازیابی و اشاعه داده ها.
مدیریت داده پروسه کنترل اطلاعات تولید شده در طول یک پروژه تحقیقاتی است.مدیریت داده بخش جدایی ناپذیر از فرایند پژوهش است و هر تحقیقاتی نیاز به برخی از مراحل مدیریت داده دارد.در کل نتیجه تحقیقات بستگی به مدیریت داده های شما دارد. مدیریت داده به شما کمک می­ کند از کیفیت نتایج تحقیقات خود مطمئن باشید.
داده ­ها اجزای خامی هستند که توسط انسان و کامپیوتر تولید شده ­اند اما شکل نیافته­اند و ساختار خاصی ندارند و این اجزا در پایگاه­داده ها مدیریت و ذخیره می­شوند.به عنوان مثال:۳،احمد، ۱۵ نمونه ­ای از داده ها هستند و برای دریافت معنا و اطلاعات باید بر روی آن­ها پردازش انجام داد تا برداشت درستی از روی آنها صورت گیرد.
اما قبل از پردازش باید بتوانیم این اجزا خام جمع آوری کنیم. برای جمع­آوری داده ها راه­های مختلفی وجود دارد ممکن است داده ­ها را به صورت دستی جمع آوری کنیم یا با بهره گرفتن از سنسورها.بعد از جمع آوری باید این اجزا را درون پایگاه­داده ها ذخیره کنیم برای انتخاب پایگاه­داده چند عامل مهم است مانند حجم داده،حجم داده از این جهت مهم است که هر نوع پایگاه­داده­ای تا یک مقدار مشخص از داده ها را می ­تواند نگهداری و پردازش کند.مورد بعدی فرمت داده ها است،با توجه به تنوع به وجود آمده در فرمت داده ­ها تمام پایگاه­داده ها نمی ­توانند تمام فرمت­ها را پشتیبانی کنند بنابراین ما باید با توجه به فرمت داده ها پایگاه­داده مناسب را انتخاب کنیم،پس از این دو مورد سرعت تولید داده ها مهم است،مثلا اگر داده ها به وسیله سنسور تولید شوند ممکن است هر ۱ دقیقه داده ­های جدید تولید شوند پس پایگاه­داده باید بتواند این سرعت از داده ­ها را نیز پشتیبانی کند.بعد از ذخیره داده ها باید از آنها نگهداری کنیم اما امنیت داده ­ها نیز باید حفظ شود که باید از مکانیزم های مناسب امنیتی برای حفظ داده ­ها استفاده کنیم. یکی از قسمت­ های مهم مدیریت داده قسمت بازیابی و پردازش اطلاعات است.در این قسمت ما داده ها را با توجه به نیاز خود پردازش می­کنیم تا اطلاعاتی را که مورد نظرمان است از داده ها استخراج کنیم.

۲-۴-داده های پزشکی

در دنیای امروز با انقلاب عظیمی در فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش‌های اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و امنیتی و پزشکی مواجه هستیم. با توسعه این فن­آوری سیستم­های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان تحت تاثیر تحولاتی برای بهبود دسترسی و کیفیت مراقبتها،ارزش دهی پول و تجربه بیماران قرار گرفته است.رکوردهای الکترونیکی پزشکی یک جز جدایی ناپذیر از این توانمندی است که روز به روز پیشرفت بیشتری داشته است.در طول۶سال گذشته استفاده از ضبط الکترونیکی داده های پزشکی دو برابر شده است،سال ۲۰۰۶،۲۳% بود و در سال۲۰۱۲به ۵۶% رسیده است. فن­آوری اطلاعات از روش‌های متعددی به این حوزه کمک می­ کند، روش­هایی مانند سیستم‌های ذخیره اطلاعات بیمار،سیستم‌های اطلاعات دارویی،سیستم‌های درمانی و جراحی، سیستم‌های پیگیری درمان،سیستم‌های درمان از راه دور و سیستم‌های پذیرش بیمار که در تمام این‌ها یک هدف مشترک وجود دارد و آن تسهیل در کار درمان است.با بهره گرفتن از این سیستم‌ها بیمار در کمترین زمان بهترین خدمات را دریافت می‌کند، پزشک تمام وقت از هر جای دنیا که بخواهد به بیماران خود دسترسی دارد و اطلاعات بیماران در همه جا به طور کامل در دسترس است]۱۱[.
برای انجام اموری که در بالا اشاره شد می­توان داده ها را هم به صورت دستی و هم با بهره گرفتن از سنسور جمع­آوری کرد.داده ­های بالینی از منابع مختلفی مانند آزمایشگاه، داروخانه و … به دست می­آیند که این باعث ساختارها و فرمت­های مختلف داده ­ها می­ شود، که این عدم تجانس باعث می­ شود ذخیره و تجزیه تحلیل این داده ­ها مسئله چالش برانگیزی باشد.
داده هایی که در این موارد باید ذخیره و بازیابی شوند به شرح زیر هستند]۵[:
اطلاعات شخصی بیمار مانند نام، نام خانوادگی، سن، جنسیت، وضعیت تاهل و…..
وضعیت زندگی بیمارمانند اطلاعات از روش زندگی و عادت های بیمار، وضعیت مصرف دخانیات و الکل و داروها، وضعیت فیزیکی افراد خانواده بیمار، سابقه بیماری­ها و مرض­های اعضای خانواده بیمار،اطلاعات روانشناسی در مورد بیمار
تاریخچه بیمار مانند علائم بیماری، زمان متوجه شدن اولین علائم بیماری، سابقه ابتلا به بیماری، درمان­های گذشته در صورت ابتلای قبلی، مدت ابتلا، گزارش جراحی قبلی، اطرافیان بیمار که مبتلا به این بیماری بوده ­اند.
گزارشات کنونی بیمار شامل
تشخیص پزشک، معاینات پزشکی، دستورات پزشکی، نسخه ها خدمات تصویر برداری مانند عکس­های رادیولوژی،MRI، سونوگرافی، ماموگرافی… گزارش آزمایشگاه مانند گزارش تجزیه ادرار، خون شناسی، شیمی خونی، میکروبیولوژی خدمات بافت شناسی مانند گزارش پاتوبیولوژی گزارشات کاردرمانی مانند درمان فیزیکی،درمان تنفسی،گفتار درمانی علائم حیاتی مانند دمای بدن،فشار خون،ضربان قلب،سرعت تنفس
داده ­های بالینی به طور طبیعی پویا هستند و به صورت متن و اعداد ذخیره می­شوند مدیریت موثر داده های بالینی و تبدیل فرمت داده ها به فرمت ساخت یافته مسئله چالش برانگیزی می­باشد. داده ­های بالینی بصورت کلی پویا،پراکنده و ناهماهنگ هستند و به دلیل این خصوصیات منحصر به فرد باید با توجه بیشتری برای آنها پایگاه­داده طراحی کنیم.
به طور کلی از نظر بسیاری از پژوهشگران ذخیره و مدیریت داده های بالینی کار سختی است.همانطور که از نظر سایوس و مور”داده های بالینی به طور طبیعی بزرگ و پیچیده هستند، آنها سخت­ترین داده برای تجزیه و تحلیل هستند. طیف گسترده داده ­های بالینی در واقع یکی از موانع اصلی برای اجرای پرونده الکترونیکی سلامت در بیمارستان­ها هستند”]۸[.
این داده ­ها ویژگی­های خاصی دارند.که برای انتخاب پایگاه­داده مناسب باید این ویژگی­ها را لحاظ کنیم.اولین ویژگی حجم بالای این داده ها است.با توجه به تعداد بیمارانی که تحت درمان هستند ما با حجم زیادی از داده ­ها رو برو هستیم.علاوه بر تعداد بیماران مسئله دیگر تعداد حجم داده­هایی است که از معاینات و آزمایشات و گزارش­های هر یک از بیماران جمع آوری می­ شود.
دومین ویژگی سرعت تولید این اطلاعات است. به طور مثال اگر ما داده ­ها را از طریق سنسور­هایی که به بدن بیماران بستری در بیمارستان یا بیمارانی که در منزل تحت نظر پزشک هستند جمع­آوری کنیم،برای اطلاع دقیق از وضعیت بیمار باید هر ۲ ۳ دقیقه علائم حیاتی بیمار چک شود و به مرکز داده ­ها فرستاده شود.این کار باعث سرعت زیادی در ایجاد داده ­ها می­ شود و باید بتوانیم داده ها را این سرعت ذخیره و پردازش کنیم.
ویژگی سوم تنوع این داده ­ها است. در مورد داده ­های پزشکی ما تنها یک نوع داده نداریم،بلکه با انواع زیادی از داده ها مواجه هستیم.به عنوان مثال ما در یک پایگاه باید هم توانائی ذخیره و پردازش داده های عددی و حرفی را داشته باشیم و هم بتوانیم داده های تصویری مربوط به خدمات تصویر­برداری و نمودارها را در آن ذخیره و پردازش کنیم.

۲-۵-کاربردهای مدیریت داده های پزشکی

سیستم های مراقبت پزشکی در جهان تحت تحولاتی هستند برای پیشرفت دسترسی و کیفیت مراقبت و حفظ ارزش پول و تجربیات بیماران. سوابق الکترونیکی پزشکی عضو جدایی ناپذیر از این پیشرفت است. مدیریت داده های پزشکی کاربردهای زیادی برای دولت، جامعه پزشکی و بیماران دارد]۸[.
کاهش زمان و هزینه برای پزشکان و مدیران:
یکی از این کاربردها صرفه جویی در زمان و هزینه است برای مدیران و پزشکان سیستم، نسبت به زمانی که از داده های ثبت شده بر روی کاغذ استفاده میکنیم.
مدیریت نتایج آزمایشگاه:
با بهره گرفتن از ثبت الکترونیکی داده ­های پزشکی نتایج آزمایشگاه ها را سریع­تر می­توانیم پردازش کنیم و با نمودارها تطابق دهیم همین­طور در آزمایشگاه­ها با بهره گرفتن از این کار سریع­تر می­توانند وضعیت سفارشات آزمایشگاه و اطلاعات بیمه­ای بیماران را چک کنند. زمانی که اسناد و مدارک بیمار درون فایل­های الکترونیکی ذخیره شده باشد بسیار سریع­تر می­توانند پردازش انجام دهند و نتیجه ­گیری کنند.
صدور صورتحساب:
با بهره گرفتن از سیستم­های الکترونیکی تمام عملیات پزشکی بیمار ثبت شده و صورت حساب صادر می­ شود. با بهره گرفتن از این روش احتمال محاسبه نکردن هزینه­ها به حداقل­ می­رسد.
کاهش هزینه سربار:
در صورت استفاده از فایلهای الکترونیکی هزینه های سربار مانند هزینه های اداری(مانند تشکیل پرونده، فکس، فتوکپی،…) هزینه های ذخیره سازی و … کاهش پیدا می­ کنند.
کاهش زمان و هزینه برای بیماران:
با ذخیره داده بیماران نیازی ندارند که در صورت تعویض پزشک معالج آزمایش­ها و عکس های خود را تکرار کنند. این هم موجب صرفه جویی در زمان می­ شود و هم موجب صرفه­جویی در وقت. همین­طور بیماران می­توانند به صورت اینترنتی، با ارسال علائم بیماری توسط پزشک خود معاینه شوند و پزشک برای بیماران تجویز دارو انجام می­دهد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...