۳-۴-۲۹- پوشش دهنده های بر پایه آب
این مواد آشکارا دوست دار محیط زیست بوده و حلال‌های آنها توانایی جایگزینی با آب را داشته که این امر امروزه بسیار حائز اهمیت است. متأسفانه، آب می‌تواند سبب ایجاد شرایط نا مساعد و در مورد چوب گردد و سبب افزایش خرده های برآمده و ایجاد مشکلاتی به واسطه حرارت ویژه بالای آب در شرایط صنعتی گردد. بسیاری از مواد شیمیایی که تاکنون شرح داد شد توانایی حل شدن در آب را دارند.رفتار مایعات اغلب متفاوت است اما پس از خشک شدن بسیار شبیه به هم هستند. در برخی موارد، خواص فیزیکی متفاوت مواد بر پایه آب می‌تواند سبب مورفولوژی متفاوت پوشش‌ها به عنوان مثال نفوذپذیری آب گردد. عوامل مختلفی که در تشکیل پوشش‌ها نقش دارند به طور خلاصه به صورت زیر می‌باشند:

    • ترکیب پلیمر در ماده، یا حلال، و انتقال آب
    • قابلیت حل شوندگی و خنثی بودن
    • قابلیت تشکیل امولوسیون

پوشش می‌تواند محلول یا شبه محلول ایجاد کند، در حالی که محصول مایعی در محلول مایعی وجود دارد:

    • ترکیب پلیمر در درصد های مختلف آب
    • با محلول پلیمریزاسیون شده
    • سوسپانسیون پلیمریزاسیون
    • محلول پلیمریزاسیون

یکی از مهم‌ترین مواد بر پایه آب رزین های اورتان، با نام انتشار پلی اورتان می‌باشد. در تمام موارد رزین های با وزن مولکولی بالا (معمولاً به صورت پراکنده) را می‌توان بدون ایجاد پیوند مورد استفاده قرار داد. اگرچه، برای دستیابی به رزین های با وزن مولکولی پایین و به ویژه بالا بردن خواص محصول ایجاد پیوند ضروری است(بولیان، ۲۰۰۹).

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۴- ۳۰- آلکید ها و پلی استر های محلول در آب
برای ایجاد شرایط حل شوندگی افزایش اسیدیته رزین با بهره گرفتن از تری ملیتیک انیدرید یا ملامینه کردن اسید های چرب روغن بذر کتان ضرورت دارد. حلالیت در اصل با خنثی شدگی امکان پذیر است به عنوان مثال استفاده از دی متیل اتانول آمین و درصد خنثی شدگی پارامتر­های مهمی در فرمول بندی می‌باشند. خاصیت رزین های بر پایه آب نشان دهنده واکنش رقیق سازی غیر خطی ناشی از وابستگی مولکولی با آب می‌باشد(شبیه به واکنش پذیری ضخیم ساز ها). بنابراینمنحنی ویسکوزیته نشان دهنده یک برآمدگی در میانه گستره جامد می‌باشد.حلال‌های حل شونده در آب ممکن است اغلب برای تنظیم ویسکوزیته مورد استفاده قرار بگیرند.
شکل ۳-۴-۱۵- رفتار ویسکوزیته آلکیدها و پلی استر های بر پایه آب
آلکید ها و پلی استر ها تمایل به هیدرولیز و رقیق سازی برای مصرف دارند. گروه های اسیدی می‌توانند با ترکیبات محلول در آب پیوند ایجاد می‌کنند مثل هگزامتوکسی متیل ملامین(بولیان، ۲۰۰۹).
۳-۴-۳۱- رزین های آکریلیک محلول در آب
این امر می‌تواند با ترکیب آکریلیک یا اسید متاکریلیک در زنجیره پلیمر و سپس خنثی سازی با آمین صورت می‌گیرد. این رزین ها آنیونی بوده و جایگزین کاتیونی برای رزین های پوششی با بهره گرفتن از انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند(بولیان، ۲۰۰۹).
۳-۴-۳۲- رزین های اپوکسی بر پایه آب
راه آنیونی و کاتیونی هر دودر روش پوششی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و تشکیل اپوکسی های بر پایه آب را می‌دهند.امولوسیون شدن رزین های اپوکسی می‌توانند با آمین‌ها بهبود یافته و در مصارف ضد خوردگی مورد استفاده قرار گیرند. هیچ کدام از این مواد به طور گسترده برای پرداخت چوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند(بولیان، ۲۰۰۹).
۳-۴-۳۳- عوامل ضد واکشیدگی
این افزودنی‌هادر مقابل خشک شدن نا به هنگام سطحی محصول در حین تولید یا انبار، مقابله می‌کنند(فرم گیری لایه نازک).لایه سطحی مشکل اصلی پوشش دهنده هایی است که با تماس با اکسیژن خشک می‌شوند همانند رزین های آلکیدی که این امر سبب شکل گیری ویژگی‌های نهایی پوشش دهنده قبل از کاربرد می‌گردد. در رنگ هایی مثل رنگ لاتکس، انعقاد زود هنگام می‌تواند سبب ایجاد مشکل و شکل گیری طبیعت پوشش دهنده گردد. جلوگیری از بروز مشکلات به صورت زیر انجام می‌گردد: ۱٫ضد ترکیب با اکسیژن.۲٫ عوامل مسدود کننده.۳٫ حلال‌ها.۴٫ تأخیر انداز های خشک شدند ترکیب با اکسیژن‌ها باید با توجه ویژه ای مورد استفاده قرار گیرند زیرا این مواد می‌توانند سبب تأخیر در متعادل سازی شوند. ضد ترکیب با اکسیژن‌ها در محدوده بین ۰٫۰۵ درصد و ۰٫۲ درصد مصرف می‌گردند. به عنوان مثالی از این مواد می‌توان هیدروکینون را نام برد اما BHT (2 و ۶- دی-ترت- بوتیل- ۴-متوکسی فنول) یکی از معروف‌ترین این ترکیبات می‌باشد.عوامل مسدود کننده سبب توقف مصرف فلزات مورد استفاده به عنوان کاتالیزور می‌گردد. این مواد به صورت ترکیبات فلزی غیر پایدار شکل می‌گیرند.بعد از کاربرد، این مواد بر اثر تبخیر افزودنی‌ها تجزیه می‌گیرند. فلزات در این حال آزاد شده و و قادر با کاتالیز واکنش هستند. بسیاری از عوامل مسدود کننده از مواد اکسیم هستند (>C=N–OH) و شامل متیل اتیل کتوکسیم MEK، سیکلو هگزانون اکسیم و استن اکسیم. به این دلیل MEK یکی از بیشترین مواد مورد استفاده با تبخیر سریع می‌باشد.حلال‌ها می‌توانند سبب جلوگیری از پوسته شدن با تأثیربر روی حل شدن پوشش دهنده شوند. حلال هایی که به آرامی تبخیر می‌شوند شامل دی پنتن و روغن‌های کاج هستند. تأخیر دهنده های خشک شدن که به آرامی سبب کاهش آب می‌شوندمی‌توانند در رنگ‌های بر پایه آب مفید باشند و می‌توانند سبب افزایش زمان خشک شدن شوند. به عنوان مثال می‌توان پروپیلن گلیکول ها، و اتر های گلیکولی را نام برد. اگر چه، این مواد اغلب بر روی میزان VOC پوشش دهنده تأثیرمی‌گذارند و ممکن است تا اندازهای جایگزین پلی اتیلن گلیکول با وزن مولکولی پایین شوند(بولیان، ۲۰۰۹).
۳-۴-۳۴- جذب کننده های UV
این افزودنی‌ها با هدف افزایش مقاومت سطح در برابر اشعه فرا بنفش خورشید مورد استفاده قرار می‌گیرند. تأثیر این اشعه می‌تواند سبب تغییر رنگ و یا حتی تنزل سطح و پوشش گردد. مواد جاذب UV معمولاً امواج رادیویی کم‌تر از ۴۰۰ نانومتر را جذب و محصول را در برابر حرارت و تخریب در برابر انرژی محافظت می‌کنند.بنزوفنون ها، بنزوتریازول­ها، و فنیل تریازین ها از عمده موادی هستند که به عنوان جاذب UV مورد استفاده قرار می‌گیرند. تفاوت اصلی بین این افزودنی‌ها بستگی به میزان جذب در گستره های متفاوت UV و محافظت از محصول دارد. ویژگی مهم دیگر این مواد مقاومت آنها می‌باشد.مشکلی که در ارتباط با چوب وجود دارد این است که چوب در برابر نور مرئی دچار تنزل می‌گردد.این امر سبب گسترش جاذب‌هایUV گردیده است. باید بتوان در برابر اکسیداسیون لیگنین چوب در برابر نور در زیر پوشش شفاف محافظت نمود، این امر با بهره گرفتن از ترکیب تمیز کننده رادیکال‌ها و جاذب‌هایUV قابل دسترس می‌باشد(بولیان، ۲۰۰۹؛ یونگر، ۲۰۰۱).
۳-۴-۳۵- رنگ‌ها (رنگ دانه ها و رنگ زنی)
رنگ‌ها موادی هستند که برای اصلاح خواص نوری، خواص جذب و پراکندگی نور در سطح به پوشش‌ها افزوده می‌شوند. رنگ‌ها می‌توانند مات یا شفاف باشند و همچنین می‌توانند به صورت محلول یا غیر محلول در حامل‌های پوشش دهنده ها باشند. رنگ دانه ها به نسبت در سراسر فرایند رنگ زنی به صورت نامحلول بوده و باید در طول ساخت پوشش دهنده، سریع‌تر حل شوند. رنگ دانه­ها و رنگ‌ها عمدتاً حاصل از ترکیبات شیمیایی ویژه­ای با عنوان عامل رنگی مولکول (کروموفور­ها) هستند. در گذشته کروموفورها ابتدا برای رنگ زنی با اصلاح شیمیایی برای تشکیل حالت رنگی نامحلول توسعه یافتند. در برخی موارد، ته نشینی در مواد آلی نا محلول مثل آلومینا، گل پاک و یا سولفات باریم به دست می‌آمدند. این مواد به عنوان محلی برای رنگ دانه های خالص بودند که با نام تونرها (سفت کننده­ها) شناخته شده هستند. در صنعت گاهی از این ماده برای رنگ دومی که اضافه می‌گردد استفاده می‌شود. این فرایند به طور بهتر به عنوان ته رنگ یا سایه رنگ شناخته شده است. اگرچه رنگ دانه ها را می‌توان به دسته های طبیعی یا مصنوعی تقسیم نمود، اما محصول برتر را می‌توان با بهره گرفتن از رنگ دانه هایی مابین آلی و معدنی به دست آورد. رنگ دانه های معدنی چگال­تر و مات‌تر و دارای انرژی سطح کمتری هستند که وقتی پوشش درمعرض رطوبت قرار گیرد یا نیاز به پایداری داشته باشند تأثیر معنا داری دارند. رنگ دانه های آلی، آبگریز تر ازآبدوست ها هستند وطیف گسترده تری از رنگ‌های اشباع شده را نسبت به معدنی‌ها دارا می‌باشند. به عنوان ترکیب مولکولی آلی، اختلاط آنها معمولاً دارای مراحل فرآیندی مختلف بوده و همانند مواد شیمیایی دیگر این مواد نیز گران قیمت هستند. فرایند می‌تواند شامل رنگ دانهBON(بتا-اکسی-نفتوئیک اسید)، رنگ دانه های خمره ای، رنگ دانه های حاصل از صمغ کاج، رنگ دانه های سرخ باشند که در مراحل مختلف فرایند تولید گردند یا به صور جداگانه فروخته شوند. اگرچه رنگ دانه ها با اثر متقابلشان با نور مرئی و رنگ شناخته می‌شوند، همچنین می‌توانند در طیف الکترومغناطیس سبب جذب یا پراکندگینور مرئی گردند. این مواد می‌توانند هم سبب پوشش و هم سبب حفاظت در برابر تخریب در برابر UV گردند و برخی از رنگ دانه های ویژه سبب بازتاب حرارت اشعه مادون قرمز می‌شوند. رنگدانه ها همچنین می‌توانند سبب بهبود برخی دیگر از خواص مثل کند سوز شدن و مقاومت به سایش شوند(بولیان، ۲۰۰۹).
فصل چهارم:
بحث و نتیجه گیری
صنعت حفاظت چوب می‌تواند سبب حفظ بقای جنگل‌ها، استفاده صنعتی از چوب آلات با چوب برون فراوان و فساد پذیر، فراهم ساختن امکان استفاده از گونه های کم دوام، افزایش عرصه استفاده از چوب در محیط‌های مختلف، افزایش عمر مفید چوب، استفاده از چوب درشرایط تخریب و … گردد.یکی از اهداف صنعت حفاظت چوب جلوگیری از پوسیدگی‌های بیولوژیک در چوب است. یکی از راهکارهای حفاظتی برای مقابله با افت کیفی چوب، تیمار با مواد حفاظتی شیمیایی کارآمد می‌باشد که در این رابطه حفاظت از محیط­زیست را نیزباید مد نظر قرارداد.
استفاده از مواد و روش‌های مناسب برای حفاظت چوب در برابر عوامل بیولوژیک، آتش و عوامل محیطی می‌تواند سبب توسعه صنعت حفاظت در کشور گردد. با توجه به برتری چوب نسبت به مواد جایگزین از لحاظ ساختاری و همچنین از لحاظ اصول زیبا شناسی، به ایجاد اطمینان در مصرف کنندگان به لحاظ برتری ماندگاری، می‌توان جایگاه چوب را در زندگی شهری توسعه داد. روش‌های نوین و دوستدار محیط زیست علاوه بر توانایی ایجاد اشتغال در کشور و توسعه صنعتی و جلوگیری از خروج سرمایه ملی، می‌تواند به پیشرفت تخصص‌های دیگر از جمله دکوراسیون و طراحی داخلی و نیز معماری کمک کند. در حال حاضر در بسیاری از موارد به دلیل وجود این تفکر که چوب نمی‌تواند همتای مواد جایگزین عمل کند استفاده از چوب در مصارف مختلف کاهش یافته است. برای مقابله با عوامل مخرب بیولوژیکی می‌توان از تکنیک‌های مثل خشک نگه داشتن چوب، استفاده از حشره کش و قارچ کش‌های مناسب و یا استفاده از چوب آلاتی که به طور طبیعی دارای دوام هستند و یا استفاده از چوب‌های حفاظت شده یا اصلاح شده استفاده نمود. هنگامیکه بتوان چوب را خشک نگه داشت یا از محیط خاکی دور نگه داشت می‌توان احتمال پوسیدگی و تخریب در آن را به شدت کاهش داد. یکی از علل سالم ماندن خانه های چوبی قدیمی، توجه طراحان و سازندگان آنها به مسئله خشک نگه داشتن چوب و ایجاد فاصله بین چوب و زمین است. به همیندلیل در ساختمان‌های چوبی پی‌ها را به جای چوب با بهره گرفتن از مصالح سنگیین می‌ساختند. جلوگیری از تماس قارچی با چوب می‌تواند روش مناسبی برای به حداقل رساندن تکثیرکلونی‌های میکروبی و یاتشکیل کپک در چوب باشد. اصلاح سطح چوب با بهره گرفتن از نانوذرات تکثیر باکتری‌ها و کلونی‌های قارچ‌ها را به طورچشمگیری کاهش می‌دهد. ذرات نانو روی، با قطر در حدود ۳۰ نانومتر، می‌تواند وارد حفرات سلولی شده و از طریق پونکتوآسیون ها به دیوارهسلولی و سایر حفرات رسوخ کرده و در روی دیواره یک اتصال قوی را ایجاد نماید و این عمل باعث گردد تا از حملات میکروبی جلوگیری شود.تحولات چند دهه گذشته در عرصه اصلاح چوب شتاب قابل ملاحظه ای داشته است که این شتاب به دلیل افزایش آگاهی زیست­محیطی و افزایش تقاضا برای کیفیت بهتر و افزایش قیمت و در دسترس بودن گونه­ های چوبی جنگل‌های گرمسیری می‌باشد. این امر منجر به بالا بردن فروش و معرفی تکنیک‌های اصلاح چوب به بازار فروش گشته است. اصلاح می‌تواند بدون اضافه نمودن مواد شیمیایی و فقط با بهره گرفتن از حرارت صورت گیرد، و نیز با بهره گرفتن از افزودن مواد شیمیایی و شرایط متفاوت آزمایشگاهی باشد. اصلاح شیمیایی تولید محصولات چوبی با کیفیت بالاتر را ممکن می‌سازد. به عنوان مثال درجه های متفاوت میزان اصلاح چوب در زمینه چوب‌های استیله شده مورد بحث قرار می‌گیرد. تیمارپذیری متفاوت گونه­ های چوبی متفاوت نیز در اشباع با انیدریداستیک وجود دارد. بنابراین در مقایسه با تیمار با مواد بر پایه آب روشی است که در بسیاری از مواد برتری دارد.
منبع مناسب خرچنگ و سخت پوستان دریایی در جنوب کشور و استفاده بسیار کم غذایی از این مواد با توجه به فرهنگ بومی، و نیز شرایط مناسب برای پرورش این آبزیان، می‌تواند منجر به تولید کایتوزن (چیتوسان) در این منطقه گردد. این ماده یکی از مواد دوستدار محیط­زیست در حفاظت چوب می‌باشد که دارای کاربرد ها و ویژگی­هایی همچون، دوست دار محیط زیست، پایین بودن قیمت کایتوزن نسبت به مواد شیمیایی مشابه، منبع فراوان کایتوزن، قابلیت استفاده به صورت ترکیبی با مواد دیگر، افزایش اثرات زیستی، افزایش تثبیت، توانایی استفاده برای حفاظت چوب، قابل استفاده به صورت تیمار سطحی، قابل استفاده به صورت چسب، قابل استفاده به عنوان یکی از مواد افزودنی در صنایع خمیر کاغذ، استفاده در تصفیه آب (بینا، ۲۰۰۹)، صنایع اتومبیل سازی برای جلوگیری از فرسایش رنگ در برابر نور خورشید(بیسواجیت، ۲۰۰۹)، افزایش سرعت لخته شدن خون و استفاده در بانداژها (پوساتری، ۲۰۰۳)، استفاده در گن های لاغری(جول، ۲۰۰۸)، درکشاورزی نیز برای جلوگیری از یخ‌زدگی دانه و بذر در سرما و نیز در خوراک دام،صنایع غذایی، صنعت پارچه، لوازم آرایشی و… را دارا می‌باشد.
نتیجه گیری:
توسعه صنعت حفاظت در ایران علاوه بر منافع اقتصادی و جلوگیری از خروج سرمایه، می‌تواند دنباله رو توسعه اجتماعی و صنعتی بودهو در قسمت‌های مختلف تأثیر گذار باشد. بسیاری از روش‌ها و تولید بسیاری از مواد شیمیایی در کشور صرفه اقتصادی مناسبی دارد. سرمایه گذاری بخش دولتی یا خصوصی در این قسمت می‌تواند سبب تحقق بازگشت سرمایه در کوتاه مدت، صادرات چوب‌های اصلاح شده بومی و غیر بومی به کشور های دیگر، اشتغال زایی و … را به دنبال داشته باشد.
پیشنهادات:
توسعه صنعت حفاظت در ایران علاوه بر منافع اقتصادی و جلوگیری از خروج سرمایه، می‌تواند دنباله رو توسعه اجتماعی و صنعتی بوده و در قسمت‌های مختلف تأثیر گذار باشد. بسیاری از روش‌ها و تولید بسیاری از مواد شیمیایی در کشور صرفه اقتصادی مناسبی دارد. منبع مناسب خرچنگ و سخت پوستان دریایی در جنوب کشور و استفاده بسیار کم غذایی از این مواد با توجه به فرهنگ بومی، و نیز شرایط مناسب برای پرورش این آبزیان، می‌تواند منجر به تولید کایتوزن (چیتوسان) در این منطقه گردد. سرمایه گذاری بخش دولتی یا خصوصی در این قسمت می‌تواند سبب تحقق بازگشت سرمایه در کوتاه مدت، صادرات چوب‌های اصلاح شده بومی و غیر بومی به کشور های دیگر، اشتغال زایی و … را به دنبال داشته باشد.
فصل پنجم:
فهرست منابع

    • Angelo, Nora.­­, szczepanek, Alfred., koenen, Günter. 2005. Metallic soaps in ullmann’s. Encyclopedia of industrial chemistry wiley-vch, weinheim.
    • Akhtar, M.H., Hamilton, R.M., trenholm, H.L. ۱۹۸۵٫ Metabolism, distribution, and excretion of deltamethrin by leghorn hens. Food chem., ۳۳, ۶۱۰-۶۱۷٫
    • Alexander, A.M. Booth, D.H. 1989. An estimation of residue levels of cyfluthrin in milk fat (dairy cows). Massey University, Palmerstone North, New Zealand.
    • ASTM A153 / A153M – 09 Standard Specification for Zinc Coating (Hot-Dip) on Iron and Steel Hardware. Active Standard ASTM A153 / A153M Book of Standards Volume:01.06
    • ASTM A653/A653M-09 Standard Specification for Steel Sheet, Zinc-Coated (Galvanized) or Zinc-Iro Alloy-Coated (Galvannealed) by the Hot-Dip Process.
  • Arsenault, R.D. Freeman, M.H. Stokes, D.K. 1993. Proposal to the American Wood Preservers Association to include copper dimethyldithiocarbamate in AWPA Standard P5. American Wood Preservers Association.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...