ح) تهیه ی طرح های توسعه و عمران شهری – ناحیه ای و طرح هادی و به عنوان ابزارهایی برای تحقق اهداف توسعه پایدار
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-۵-۱ هدف کاربردی، نام بهره‏وران
توجه به فلسفه و ماهیت موضوع توجه به روستا ها و برنامه ریزی صحیح می تواند راهکار مناسب و صحیح ­برای دستیابی به توسعه پایدار سازمانهای متولی( شهرداری ها – سازمان راه و مسکن و شهرسازی – بنیاد مسکن-استانداری ها-فرمانداری ها -بخشداری ها، دهیاری هاو دانشگاه ها و مراکز آموزشی وپژوهشی )باشد.
۶-۱ سؤالات تحقیق:
با توجه به اهمیت موضوع و به منظور بررسی و مشخص نمودن جریان تحقیق، همیشه پژوهشگران با طرح پرسشهایی از ابتدای پایان نامه به دنبال دستیابی پاسخی صحیح و منطقی می باشند. در راستای این پژوهش نیز نگارنده با پرسشهایی به دنبال رسیدن به اهداف و طی فرایند پژوهش است:
۱- آیا کاربری اراضی در روستای هدف با استانداردها منطبق است.
۲- آیا برنامه ریزی کاربری اراضی در روستا با بهینه گزینی مکانی و فضایی کاربری ها ارتباط دارد.
۳- آیا گسترش فضایی و توسعه کالبدی در روستای چاشم ،با برنامه ریزی صورت پذیرفته است.
۴- آیا در رابطه با توسعه کالبدی روستا و با برنامه ریزی صحیح می توان از تغییر کاربری بی رویه و غیر اصولی کاست.
۵- آیا طرح های توسعه و عمران شهری – ناحیه ای و طرح هادی برای رسیدن به توسعه پایدار کاربردی و راهگشا است.
۶- آیا در روستای چاشم با برنامه ریزی و توسعه اصولی می توان به خدمات رسانی مطلوب برای ساکنان روستا دست یافت.
۷- چگونه با امکانسنجی در پهنه بندی کاربری اراضی می توان به برنامه ریزی صحیح برای خدمان رسانی به روستاییان دست یافت
۷-۱ فرضیه ‏های تحقیق:
فرضیه ها:فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه درباره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده ها، اشیاء و متغیرها، که محقق را در تشخیص نزدیک ترین و محتمل ترین راه برای کشف مجهول کمک می نماید. بنابراین، فرضیه گمانی است موقتی که درست بودن یا نبودنش باید مورد آزمایش قرار گیرد (حافظ نیا، ۱۳۸۵، ۱۱۰).
به عبارتی می توان گفت فرضیه به منزله تصوری منطقی و احتمالی پیش روی محقق است که از راه تفسیر و بررسی محورهای اصلی مسئله تحقیق حاصل می شود تا آنچه را که باید در جهت تغییر موقعیت مسئله تحقیق به انجام رساند راهنمایی نموده و مشخص سازد (نبوی، ۱۳۷۳، ۴۳).
با توجه به تعاریف بالا فرضیات تحقیق مزبور را به شرح زیر ارائه می شود:
به نظر می رسد با توجه به گردشگری بودن روستای چاشم با مدیریت صحیح کاربری اراضی می توان کاربری های مسکونی را ساماندهی نمود است.
به نظر می رسد با پهنه بندی کاربری اراضی می توان به توسعه پایدار روستای مورد مطالعه اقدام و از ایجاد کاربری های غیر اصولی و غیر ضروری در روستا ممانعت نمود
۸-۱ روش تحقیق:
تعیین شیوه و روش بررسی تا حدودی در گرو اهداف ویژه تحقیق می باشد و می بایست از موضوع و ویژگی های جامعه مورد بررسی تبعیت کند.در تحقیق حاضر نیز ما به دنبال شناخت علمی و تحلیل تأثیر عملکرد کاربری در روستای چاشم و تاثیر آن در میزان تراکم جمعیت است و در واقع یک تحقیق توصیفی- کاربردی است که به دنبال تجزیه و تحلیل رابطه تراکم جمعیت و تاثیر کاربری بر توسعه است.
متغییرهای اصلی این پژوهش شامل کاربری های روستایی شامل کاربری مسکونی، اداری، آموزشی، بهداشتی و درمانی، کشاورزی و زراعی، فرهنگی و مذهبی تاسیسات و خدمات می باشد.
متغیرهای وابسته نیز ابعاد توسعه کالبدی، ابعاد اقتصادی کاربری های روستایی و ابعاد اجتماعی کاربری های موثر بر توسعه کالبدی روستاها می باشند.
۹-۱ گردآوری داده‏ها :
با توجه به ماهیت موضوع اطلاعات مورد نیاز از طریق ذیل حاصل و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
الف) مطالعات کتابخانه ای: برای تدوین تاریخچه، ادبیات موضوعی و مبانی نظری تحقیق از اسناد و مدارک، کتابها و مقالات موجود در کتابخانه های دانشگاه های استان سمنان و همچنین منابع الکترونیکی مرتبط با موضوع از سایت های معتبر علمی داخل و خارج کشور استفاده و سعی خواهد شد تا سوابق تحقیقات صورت گرفته در این موضوع بیشترگردآوری شود.
ب) روش میدانی: برای جمع آوری داده های مورد نیاز، باحضور در محل و برداشت زمینی کاربریها مورد بررسی قرار گرفت.
پ) ابزارگردآوری اطلاعات?پرسشنامه، کارت مصاحبه، کارت مشاهده، کارت آزمون، فیش ، جدول و غیره)
در کار جمع آوری اطلاعات در هر تحقیق، نه تنها باید از چند یا چندین روش استفاده کرد، بلکه باید هر روش درست و با شناخت کامل برگزیده شود و به درستی بکار برده شود. در این پژوهش، جمع آوری داده ها از طریق اسناد و مطالعات کتابخانه استفاده شده است.
د – جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
جامعه آماری این پژوهش روستای چاشم از توابع شهرستان مهدیشهر می باشد. ابتدا با بهره گرفتن از توزیع فضایی جمعیت میزان توزیع کاربری در روستا از طریق نرم افزار رایانه ای ,GIS AHP بر چگونگی پهنه بندی کاربری در روستای مورد مطالعه بررسی گردید.
هـ – روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها:
در تنظیم اطلاعات و داده ها و محاسبات آنها، از متداول ترین ابزارها و تکنیکهای آماری و جغرافیایی و همچنین نرم افزارهای کامپیوتری مانند GIS , AHP ,Word, Excel استفاده گردید.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
۱-۲ مفاهیم پایه و اصطلاحات کلیدی
قبل از ورود به یک بحث علمی و تجربی کلان، قاعده ای کلی ایجاب می نماید تا در ابتدا مفاهیم و چارچوب نظری مربوط به آن مبحث، مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد. تا بدین وسیله ذهنیت لازم برای پرداختن به ابعاد مختلف فراهم آید. از این رو در ابتدا به بیان تعاریف مورد استفاده در این پژوهش می پردازیم
۱-۱-۲ تعریف مکان:
دراین قسمت ابتدابه خصیصه های مکانی وسپس به هویت هاومفاهیم مکان خواهیم پرداخت.
مکان درفرهنگ فارسی معین بامعانی جای، جایگاه ، محل، مقاوم، رتبه ومنزلت آمده است.(معین ،۱۳۷۱،ص ۴۳۱۱)
هرمکان دارای خصایصی است که بطورمختصرمی توان آنهارابه شرح زیرخلاصه کرد:
هرمکان دارای روحی است و آن روح در چشم انداز آن منعکس شده و هدفها و ارزشهای آن را نمایان می سازد.
مکان در طول زمان تغییرمی کند این تغییر نتیجه دگرگونی در نگرشها و ارزشهای انسانی است .
مکانها دارای صفات مشخص هستندکه بوسیله عقاید و باورهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی شکل می گیرند. (شکوئی ، حسین، ۱۳۷۵، ص ۲۷۴)
۲-۲-۲ مفهوم فضا:
فضا همواره به عنوان یکی از مفاهیم اصلی در علم جغرافیا مورد تاکید بوده و در بسیاری از موارد رسالت علم جغرافیا مطالعات فضایی برشمرده شده است. اما در مفهوم فضا به صورت علم ، تقریبا از دهه ۱۹۵۰ با مقالات علمی فرد کورت شیفر در مورد (استثنا گرایی در جغرافیا) وارد ادبیات جغرافیایی شد. (شکوئی، ۱۳۷۵: ۲۸۶)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...