در این روش نگهداری و تعمیرات، بر طبق مشخصه‌ ها‌ی پایایی تجهیزات، به منظور کاهش اثرات خرابی‌های اتفاقی، ماشین آلات در زمان های مشخصی از سرویس خارج می‌شوند و تحت تعمیر یا بازرسی قرار می‌گیرند . این زمانها با کمک آمارهای بدست آمده در خصوص خرابی‌ها‌ی ماشین، تخمین زده می‌شوند. نت مبتنی بر زمان (زمان بندی شده ) شامل بازرسی‌ها‌ی دوره ای، سرویس، تمیزکاری دستگاه و جانشین کردن قطعات به منظور جلوگیری از معایب و خرابی‌ها‌ی ناگهانی می‌باشد.
۲-۲-۱-۳-تعمیرات مبتنی بر شرایط
اغلب اتفاق می‌افتد که با مشاهده یک وضعیت و یا رفتار بخصوصی از یک وسیله در حال کار، متوجه می‌شویم که حادثه و اتفاقی در حال شکل گیری است و ممکن است باعث شکست و از کارافتادگی وسیله گردد. در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط، با نظارت مداوم یا دوره ای بر شرایط ماشین آلات، در مورد وضعیت دستگاه قضاوت می‌شود. با بهره گرفتن از این قضاوت، قبل از ایجاد حادثه، منبع اشکال شناسایی شده و اقدامات پیشگیرانه به منظور رفع دلیل شکست، انجام می‌پذیرد.
در نت(نگهداری وتعمیمرات) مبتنی بر شرایط، با انجام بازرسی‌ها‌یی در فواصل زمانی ثابت، شرایط هر ماشین به طور مجزا تحت نظر قرار می‌گیرد تا بتوان ارزش مقداری سلامت ماشین را تعیین کرد. بررسی شرایط ماشین، شامل اندازه گیری پارامترهای مورد نظر و مقایسه آنها با حداکثر سطح قابل قبول می‌باشد. همچنین میتوان روند خرابی را با انجام عملیات برون یابی به روی داده‌ها‌ی انداز ه گیری شده، مشخص نمود و با بهره گرفتن از آن، زمان بروز شکست ماشین و در نتیجه زمانی که لازم است ماشین تحت معاینه فنی یا تعمیر قرار گیرد، تخمین زد.
۲-۲-۱-۴-تعمیرات پیشگویانه :
نت پیشگویانه به مجموعه فعالیتهایی اطلاق میگردد که جهت تعیین شرایط فنی کارکرد اجزاء ماشین (انداز‌ه‌گیری میزان فرسایش اجزاء) در حین بهره‌برداری انجام گردیده و بر اساس نتایج حاصله از آن‌، زمان و نوع فعالیت نت مورد نیاز تعیین می‌گردد. در اغلب مقالات، تعمیرات پیشگویانه را نشأت گرفته از تعمیرات مبتنی بر شرایط می‌دانند (Sharma, R.K., Kumar, D., Kumar, P., 2007)
تعمیرات پیشگویانه برای حالتی استفاده می‌شود که بتو ان با تحلیل داده‌ها‌ی مربوط به پارامتر مورد نظر و روند تغییرات آنها، به پیش بینی خرابی ماشین‌ها‌ دست یافت . این روش بسیار نوین بوده و مهندسان می‌توانند بر طبق آن، برنامه تقریبی زما ن بندی تعمیرات را بر مبنای خرابی‌ها‌ی آتی تنظیم نمایند.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۲-۲-۱-۵- نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت
CBM[14] به عنوان نگهداری و تعمیراتی که بر اساس شرایط واقعی بدست آمده از محیط کاری، تست‌ها‌ی غیرمخرب و اندازه گیری شرایط عملیات، ، تعریف می‌کنند (Mitchell, J.S2004)
هدف CBMحذف ازکارافتادگی‌ها‌، و افزایش فواصل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه می‌باشد که در نهایت به افزایش دسترسی تجهیزات منتج می‌شود.با کاربرد تکنولوژی CBM داده ‌ها‌ی حاصل از مونیتورینگ وضعیت به صورت کاملا دقیق برای تعیین اینکه تجهیزات در شرایط عملیاتی نرمال قرار دارند یا نه، مورد تحلیل و آنالیز قرار می‌گیرد. اگر این ارقام از حدود از پیش تنظیم شده برای شرایط نرمال، گذشته باشند، فعالیت‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات اجرا می‌شوند. با بهره گرفتن از این اطلاعات، طراحی آسانترفعالیت‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات با اثر بخشی زیاد، امکان پذیر می‌باشد در ضمن در اغلب مقالات دو مفهوم نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط و نگهداری وتعمیرات مبتی بر وضعیت را یک مفهوم در نظر می گیرند..(Marcus, B., Olsson, E., Funk, P., & Jackson, M., , 2002)
در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت شرایط دستگاه به روش‌ها‌ی گوناگونی پایش وضعیت، بررسی و مونیتور میشود و وضعیت دستگاه با شرایط مطلوب که بر اساس خطوط مبنا تعیین میشود، مقایسه می‌گردد و بر حسب نیاز شرایط به صورت خاموش /روشن پایش میگردد (Ghasemi,. 2005)
تکنولوژیها‌ی متنوعی ممکن است به عنوان جزئی از برنامه CBMبکار برده شوند. از آنجایی که سیستم‌ها‌ی مکانیکی از اجزای اصلی تجهیزات صنایع می‌باشند، آنالیز روغن و مونیتورینگ ارتعاشات عموما پرکاربردترین تکنیکها در برنامه CBMمی‌باشند. یک برنامهCBM ممکن است شامل یک یا بیش از یک تکنیک تشخیص و مونیتورینگ ذیل باشد:

    • مونیتورینگ ارتعاشات[۱۵]
    • تریبولوژی[۱۶]
    • ترموگرافی[۱۷])دمانگاری (
    • مونیتورینگ فراصوت[۱۸]
    • بازرسی بصری[۱۹]
    • تکنیکهای تست غیرمخرب دیگر[۲۰]

انواع تصمیم گیری در نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت چهار نوع تصمیمی‌که در CBM وجود دارد شامل:
-۱ انتخاب پارامترهایی که باید مورد پایش قرار گیرند
-۲ تعیین تعداد بازرسی‌ها‌
-۳ قرار دادن حدود اخطار[۲۱]
-۴ تصمیم گیری بعد از پایش وضعیت
انتخاب آنچه که باید مورد پایش قرار گیرد بستگی به فاکتورهایی از قبیل نوع تسهیلات کارخانه، دردسترس بودن تکنولوژی پایش قابل اطمینان، سرمایه گذاری
در ابزارها و آموزش، نیروی انسانی مورد نیاز و هزینه‌ها‌ی عملیاتی دارد. این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که یک خرابی اولیه می‌تواند نشانه‌ها‌ی مختلف را از خود نشان دهد،که هریک از آنها در مراحل مختلف زوال دستگاه قابل کشف می‌باشند. بعنوان مثال اولین نشانه‌ها‌ی اخطار خرابی یاتاقان بصورت عوض شدن مشخصات ارتعاش نمود پیدا می‌کند و به تدریج با افزایش ذرات موجود در نمونه روغن، انتشار صدا و افزایش دمای جعبه ای که یاتاقان‌ها‌ را احاطه کرده خود را نشان می‌دهد. نشانه‌ها‌یی که زودتر آشکار می‌شوند فرصت بیشتری را تا خرابی فراهم می‌کنند.
اگر تجهیزات به طور پیوسته مورد پایش قرار نگیرند فواصل زمانی بین بازرسی‌ها‌ باید تعیین شود، برای اینکه فعالیت‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات، بموقع انجام شود تا از وقوع خرابی جلوگیری شود یا اثرات خرابی‌ها‌یی که قابل پیشگیری نیستند کاهش یابد. اگر این فواصل بیش از حد طولانی باشند ریسک داشتن خرابی‌ها‌ی خارج از برنامه افزایش می یابد و اگر این فواصل بیش از حد کوتاه باشند بازرسی‌ها‌ی اضافی و بیهوده خواهیم داشت.
یک برنامهCBM ممکن است دارای حدود اخطار ثابت و یا متحرک باشد. استفاده از حدود اخطار متحرک قابلیت تشخیص فرایند CBM را افزایش خواهد داد .
یک برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط، شامل سه گام کلیدی زیر است:
۱) کسب داده ( جمع آوری اطلاعات ): به منظور به دست آوردن داده‌ها‌ی مربوط به سلامتی سیستم.
۲)گام پردازش داده( مدیریت اطلاعات ) : برای مدیریت و تحلیل داده‌ها‌ و علائم جمع آوری شده درگام ۱ به منظور فهم و تفسیر بهتر اطلاعات.
۳) گام تصمیم گیری نگهداری و تعمیرات (تصمیم گیری) :برای پیشنهاد سیاست‌ها‌ی مؤثر نگهداری وتعمیرات تشخیص عیوب و پیش بینی عیوب دو جنبه مهم در یک برنامه CBM هستند .تشخیص عیوب شامل عیب یابی و جداسازی و شناسایی عیوب به هنگام وقوع آن است . عیب یابی، وظیفه ای برای تشخیص این است که در سیستم پایش شده، مشکلی وجود دارد یا نه . جداسازی عیب وظیفه ای برای شناسایی مؤلفه ای است که دارای عیب می‌باشد. و در نهایت شناسایی عیوب نیز وظیفه ای برای تعیین طبیعت عیب بعد از پیدایش آن است . پیش بینی عیوب شامل پیش بینی کردن مشکلات سیستم قبل از وقوع آن است. یعنی وظیفه ای برای تعیین محتمل الوقوع بودن عیب وبرآوردی برای زمان رخ دادن عیب و میزان احتمال رخ دادن آن است . تشخیص عیب تحلیلی است که بعد از واقعه انجام می‌گیرد و پیش بینی عیب قبل از آن صورت می‌گیرد. پیش بینی عیب برای رسیدن به خرابی صفر بسیار مؤثر تر از تشخیص عیب است. تشخیص عیب وقتی مورد نیاز است که پیش بینی عیب به شکست می‌ انجامد و سیستم دچار شکست می‌شود . یک برنامه CBM را می‌توان برای تشخیص یا پیش بینی عیب یا هر دو به کار برد .صرف نظر از اینکه هدف از اجرای یک برنامه CBM چیست هر سه گام CBM که در با لا به آن اشاره شد در برنامه CBM اجرا می‌شوند.
ایده اصلی پیش بینی عیوب به همراه سیاست‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات، بهینه کردن سیاست‌ها‌ی نگهداری و تعمیرات مطابق با معیارهایی چون ریسک، هزینه، قابلیت اطمینان و در دسترس بودن است.
۶-۱-۲-۲مرور مدل‌ها‌ی پیشنهادی
در پایش وضعیت، ماشین‌ها‌، در دو دسته اصلی قرار می‌گیرند : سیستم‌ها‌ی کاملا قابل مشاهده و سیستم‌ها‌ی که قابل مشاهده به صورت جزیی هستند.
۱-۶-۱-۲-۲سیستم کاملا قابل مشاهده
برای یک سیستم کاملا قابل مشاهده، وضعیت ماشین می‌تواند به طور کامل مشاهده یا شناسایی شود . اطلاعات جمع آوری شده از این سیستم را اطلاعات مستقیم می‌نامند . درمورد یک سیستم قابل مشاهده جزئی، وضعیت ماشین را نمی‌توان به طور کامل دید یا شناسایی کرد .اطلاعات به دست آمده از این سیستم را اطلاعا ت غیر مستقیم می‌گویند که به طریقی به وضعیت حقیقی ماشین مربوط است. در ادامه، مدل‌ها‌ و روش‌ها‌ی مختلف برای این دو نوع از سیستم‌ها‌ را به ترتیب بحث خواهیم کرد.ابتدا یک سیستم کاملا قابل مشاهده را در نظر می‌گیریم می توان یک مدل CBM بر پایه یک مدل رشد با ضریب تصادفی را توسعه داد که در آن فرض می‌شود ضرایب مدل رشد رگرسیون دارای توابع توزیع معلوم هستند( .(WANG 2000
می توان آستانه جایگزینی و زمان‌بندی بازرسی را درمدل خود به عنوان متغیر‌ها‌ی تصمیم در نظر گرفته و سیاست نگهداری و تعمیرات را برای سیستم تک واحد، به صورت یک سیاست آستانه کنترل چند سطحی پیشنهاد کرد .(CASTNIER ET AL,2003)
یک سیاست جایگزینی / تعمیر چند آستانه ای با سیاست آستانه کنترل را برای یک سیستم فرسایشی می توان فرض کرد که بازرسی‌ها‌ی آن به صورت متوالی و غیر دوره ای انجام می‌شود. یک چهارچوب تصمیم پارامتری که شامل چندین آستانه است پیشنهاد می‌شود تا بهترین اقدامات نگهداری و تعمیرات انتخاب شده وبازرسی‌ها‌ی آینده با بهره گرفتن از اطلاعات پایش شده آنلاین برنامه ریزی زمانی شوند (۲۰۰۲Grall ) سپس با استفاده ازویژگی‌ها‌ی نیمه بازپیدایی سیستم یک مدل تصادفی برای رفتار زمانی سیستم در حالت پایا پیشنهاد کرده و آستانه‌ها‌ی بهینه و برنامه زمانی بهینه را با بهره گرفتن از کمینه کردن هزینه نگهداری و تعمیرات انتظاری درهر واحد زمانی دسترسی به دست آورد .((DIEULLE ET AL 2003
برخی ازیک زنجیره مارکوف استفاده کردند تا مدلCBM برای یک سیستم فرسایشی را تحت بازرسی دوره ای تشریح کنند. فرکانس بازرسی بهینه و آستانه نگهداری و تعمیرات
در این مدل برای بیشینه کردن در دسترس بودن سیستم بدست می‌آیند(. &AMARI 2004,MC LAUGHLIN)
برخی از دانشمندان برای سیستم‌ها‌ی چند مؤلفه ای فرسایشی پیوسته یک ساختار CBM ارائه می‌کنند که با اجرای اقدامات نگهداری و تعمیرات همزمان، اجازه کاهش هزینه را می‌دهد (( Berenguer, 2000
سپس آستانه‌ها‌ی بهینه نگهداری و تعمیرات به گونه ای یافت می‌شوند تا هزینه انتظاری کل سیستم در یک زمان ماموریت داده شده، توسط یک جستجوی مستقیم کمینه شود ( ۲۰۰۲Marseguerra, )
چارچوب مسئله به صورت یک جستجوی چند هدفه است که در صدد بهینه سازی همزمان دو هدف سود و در دسترس بودن است. به منظور نزدیکی بیشتر به واقعیت آن‌ها‌ مدل فرسایش تدریجی سیستم را باشبیه سازی مونت کارلو شبیه سازی می‌کنند .
۲-۶-۱-۲-۲ -سیستم‌ها‌ی قابل مشاهده جزیی
حال سیستم‌ها‌ی قابل مشاهده جزیی را در نظر می‌گیریم .
برخی از دانشمندان یک مدل فرایند تصمیم مارکوف را برای یک سیستم فرسایشی زمان گسسته به کار بردند تا یک سیاست بهینه جایگزینی پیدا شود که در صورت تصمیم بر عدم جایگزینی، یک تعمیر مینیمال برای جبران شکست استفاده شود Ohnishi et al),.1994)
برخی از دانشمندان فرایند تصمیم را به عنوان یک مسئله تصمیم مارکوف گسسته بر پایه یک فرایند فرسایش پیوسته، فرمول بندی کردند تاسیاست بهینه نگهداری و تعمیرات با توجه به هزینه پیدا شود. (Hontelez et al, 1996)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...