بهترین موقعیتی که کل مجموعه ی ذرات تاکنون داشته اند.(Gbest)

۱-۵ -۲-۲ چرخه الگوریتم

همانطور که در فلوچارت شکل (۱-۴) دیده می‌شود، موقیعت و سرعت ذره به وسیله تابع تناسب به روز­رسانی می‌شود و بهترین پاسخ بدست می‌آید.

شکل (۱-۳) چرخه الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات

۱-۵-۲-۳ پارامترها

در اجرای الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات پارامتر‌‌های زیادی دخیل هستند که تنظیم مناسب آن‌ها عملکرد الگوریتم را شدیداً تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پارامتر‌ها به شرح زیر هستند :
تعداد ذرات.
ضرایب یادگیری.
حداکثر مقدار سرعت.

۱-۵-۲-۴ مزایا

الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات مزایای بسیاری نسبت به دیگر روش‌‌های بهینه‌سازی دارد. از جمله :
یک روش مرتبه صفر است و نیازی به عملیات سنگین ریاضی مثل گرادیان گیری احتیاج ندارد.
یک روش مبتنی بر جمعیت است.(استفاده از محاسبات توزیع شده )
بار محاسباتی قابل قبولی دارد.
همگرایی نسبتاً سریعی دارد.

۱-۵-۲-۵ مقایسه با الگوریتم‌‌های تکاملی

بر خلاف الگوریتم‌‌های تکاملی، در الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات عملیات انتخاب وجود ندارد. این بدان معناست که هیچ یک از ذرات (پاسخ ها) حذف نمی شوند و تنها مقدار هر ذره تغییر می‌کند. در این الگوریتم عمل ترکیب[۲۱] جواب‌ها وجود ندارد اما از جهش[۲۲] استفاده می کند. می‌توان در الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات نسبت بین جستجوی محلی و سراسری را به کمک وزن‌ها مشخص کرد [۲].

۱-۶ اهداف و ساختار پایان نامه

در این پایان نامه، الگوریتم جدید و کارآمدی برای توزیع اقتصادی توان حقیقی بین ژنراتور‌ها با در نظر گرفتن تلفات گزارش شده است. اهداف کلی این پژوهش عبارتند از :

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

توضیح کامل توزیع اقتصادی بار به همراه تابع هزینه و قیود مساوی و نامساوی
ارائه الگوریتم کلاسیک ضریب لاگرانژ
ارائه الگوریتم ژنتیک و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات
بررسی کارایی این سه الگوریتم در حل مساله توزیع اقتصادی بار
مقایسه کردن نتایج بدست آمده از حل مساله توزیع اقتصادی بار به وسیله این سه روش.
این تحقیق شامل پنج فصل است :
فصل دوم : بررسی موضوعی؛ در این فصل به مروری کوتاه بر تحقیقات انجام گرفته در زمینه توزیع اقتصادی بار به روش‌‌های هوشمند و الگوریتم‌‌های ابتکاری پرداخته می‌شود و خلاصه‌ای از مراجع مربوط به این زمینه ارائه می‌شود.
فصل سوم : روش‌‌های هوشمند توزیع اقتصادی توان اکتیو بین ژنراتور‌ها با در نظر گرفتن تلفات؛ در این فصل ابتدا مفهوم توزیع اقتصادی بار به صورت مشروح ارائه شده است، سپس هریک از سه روش ضریب لاگرانژ، الگوریتم ژنتیک و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات توضیح داده شده است.
فصل چهارم :نتایج حل مساله توزیع اقتصادی بار؛ در این فصل یک مساله نمونه ارائه شده است. بیان مساله با بهره گرفتن از این سه روش حل گردیده و نتایج حاصل در نمودار‌ها و جدول‌‌های متفاوت ارائه شده و در انتها این نتایج با هم مقایسه شده است.
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات؛ این فصل خلاصه‌ای از کارها و پیشرفت‌هایی که در این تحقیق بدست آمده است را ارائه می‌دهد. هم چنین پیشنهادات برای کاراهای آینده نیز در این فصل ارائه شده است.

فصل دوم

بررسی موضوعی

۲-۱ تاریخچه روش‌‌های هوشمند

ابتدا مروری بر کارهای پیشین انجام می‌گیرد، سپس روش‌‌های الگوریتم به اختصار توضیح داده می‌شود و اعمال این روش‌ها بر مساله توزیع اقتصادی بار بررسی می‌گردد.
تاکنون مطالعات فراوانی صورت گرفته است، که این روش‌ها تاکید روی الگوریتم‌‌های حل مساله جهت دست‌یابی به یک پاسخ مناسب در یک زمان کم است.
برای حل مساله توزیع اقتصادی بار دو دسته روش داریم که عبارتند از کلاسیک و هوشمند است. اخیرا روش‌‌های هوشمند بهتر است، جواب‌هایی که از این روش‌ها بدست می‌آید اقتصادی‌تر است. از نظر تاریخی، مساله توزیع اقتصادی بار از دهه ۱۹۲۰ مطرح بوده است. زمانی که مهندسین در پی اقتصادی ترین حالت تولید واحدهای قرار گرفته در مدار بودند. به طور خلاصه گسترش این مساله را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:
پیش از دهه ۱۹۳۰، روش بار پایه و بهترین نقطه بار مطرح بود.
Base point loading Base load Method
در اوایل دهه ۱۹۳۰، مهندسین به این نتیجه رسیدند که روش افزایشی که بعد‌ها به روش هزینه افزایشی معروف شد، بهترین و اقتصادی ترین نتایج را می‌دهد.
کامپیوتر‌‌های آنالوگ برای حل کردن محاسبات توسعه داده شدند.
در سال ۱۹۴۵ یک محاسبه گر ضریب جریمه برای تلفات توسعه داده شده و به کار گرفته شد.
در سال ۱۹۵۵ یک آنالیزگر تفاضلی دیجیتال برای استفاده آفلاین و آنلاین در مساله توزیع اقتصادی بار ساخته شد و به کار گرفته شد.در همان سال کامپیوتر دیجیتال در مساله توزیع اقتصادی بار به کار گرفته شد و این امر تاکنون ادامه دارد.
مساله توزیع اقتصادی بار، مساله مهم و تاثیر گذار در کم کردن تلفات و هزینه ناش
ی از تولید در واحد‌‌های تولیدی می‌باشد، از اینرو تحقیق و پژوهش‌‌های فراوانی بوسیله ی محققین انجام گرفته است. در این بخش از پایان نامه به مرور سوابق پژوهشی مرتبط با موضوع توزیع اقتصادی بار با توجه به قیود و تلفات، پرداخته شده است.

۲-۲ مقالات مرتبط با مساله توزیع اقتصادی بار

در یک تحقیق، یک روش برای محاسبه ی پخش بار اقتصادی به همراه تلفات و ضریب جریمه برای هر واحد ارائه شده است، در این تحقیق گفته شده است که تلفات خطوط انتقال با بهره گرفتن از ضریب تلفات B بدست می‌آید. ضریب B با بهره گرفتن از ماتریس ادمیتانس و یا با ماتریس امپدانس باس بدست می‌آید. یک روش تکرار شونده تابع هزینه را به همراه تلفات با خطی سازی حل می‌کند. در این مقاله از الگوریتم توسعه یافته براساس ضرب‌ کننده لاگرانژ و ضریب جریمه، برای سیستم قدرت ۱۸ باسه استفاده شده است]۱۳[.
در سال ۱۹۹۰ مقاله‌ای ارائه شد که مروری بر پیشرفت‌هایی در زمینه مساله توزیع اقتصادی بار تا آن زمان را گزارش می‌داد. این مقاله ]۱۶[، چهار جنبه ی مهم مساله توزیع اقتصادی بار را ارائه می‌دهد که شامل پخش بار بهینه، توزیع اقتصادی بار در ارتباط با AGC (کنترل تولید اتوماتیک)، توزیع پویا و توزیع اقتصادی با منبع‌‌های تولیدی غیر معمول می‌باشد. در این مقاله نویسنده تمام الگوریتم و روش‌ها را به صورت مختصر آورده است و روش‌ها را با هم مقایسه نموده و نشان داده که کدام روش موثر و کارا است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...