به این منظور نمونه ها به شکل مستطیل و به ابعاد اسمی ۱۰۰×۵۰×۲۴و۶۰×۵۰×۱۴ میلی متر تهیه شدند. قبل از انجام آزمون به منظور یکنواختی توزیع بار وارده، حاشیه نمونه ها توسط سمباده صاف شد و ابعاد واقعی نمونه ها بوسیله کولیسی با دقت ۰۱/۰ اندازه گیری شد. بر طبق دستورالعمل ذکر شده سرعت بارگذاری در آزمون ۵/۰ میلی متر در دقیقه بود. نمونه های شاهد نیز برطبق استاندارد ISOآیین نامه ۳۱۳۲ با ابعاد اسمی ۶۰ ×۲۰×۲۰ سانتی متر و رطوبت تعادل ۱۲ درصد تهیه گردیدند و تحت آزمایش فشار عمود بر الیاف قرار گرفتند. سرعت بارگذاری ۲ میلی متر بر دقیقه بود .
مقدار مقاومت فشاری نمونه ها ی پانل و شاهد از طریق فرمول زیر محاسبه گردید:
σ۱=P/A
= σ۱ مقاومت فشاری رویه ها )و مقاومت به فشار عمود بر الیاف چوب ماسیو نمونه شاهد(
P =بار نهایی
A = سطح مقطع
شکل۳-۵ نحوه بارگذاری پانل ساندویچی در آزمون مقاومت به فشارلبه ای
۳-۲-۳ آزمون مقاومت به فشار سطحی
تنش در مقاومت مصالح، شدت بار گسترده در واحد سطح تعریف می گردد و ناشی از نیرو های خارجی وارد بر یک جسم است. آزمون مقاومت به فشار سطحی پانل های ساخته شده بر اساس دستورالعمل ذکر شده در استاندارد ASTMآیین نامه C365–۰۳ اندازه گیری شد. نمونه ها به ابعاد اسمی ۲۵×۲۵×۲۴ و ۲۵×۲۵×۱۴ میلی متر تهیه شدند. بر طبق دستورالعمل ذکر شده این آزمون، سرعت بارگذاری توسط دستگاه ۵/۰ میلی متر در دقیقه بود. نمونه های شاهد نیز بر طبق استاندارد ISOآیین نامه ۳۷۸۷–۱۹۷۶ با ابعاد اسمی۶۰ ×۲۰×۲۰ میلی متر و رطوبت تعادل ۱۲% تهیه گردیدند و تحت آزمایش فشار موازی الیاف قرار گرفتند. سرعت بارگذاری ۲ میلی متر بر دقیقه بود.
مقدار مقاومت فشاری همه نمونه ها از طریق فرمول زیر محاسبه گردید:
σ۲ = P/A
= σ۲ مقاومت فشاری مرکز پانل )و مقاومت فشاری موازی الیاف در نمونه شاهد)
P = بار نهایی (نیوتون)
A = سطح مقطع (میلی متر مربع)
شکل۳-۶ نحوه بارگذاری پانل ساندویچی در آزمون فشار سطحی
۳-۲-۴ آزمون تعیین مقاومت به کشش عمود بر سطح
آزمون کشش به منظور مقاومت به کشش فرآورده های مرکب و مقایسه تنش کششی فرآورده های مرکب با تیمارهای مختلف صورت میگیرد. آزمایش خواص کششی این فرآورده چند سازه مطابق با استاندارد ASTMآیین نامه C297–۹۴ انجام پذیرفت.
لازم به ذکر است که مطابق با استاندارد فوق سرعت اعمال بار توسط فک های کشش ۵/۰ میلی متر در دقیقه تنظیم شد. نمونه های آزمونی با ابعاد اسمی۲۵×۲۵×۲۴ و ۲۵×۲۵×۱۴ میلی‌متر بودند. برای چسباندن نمونه ها به پلاکهای فلزی از چسب اپوکسی استفاده شد. در این آزمون نیز از دستگاه تست کشش با سرعت کشش۳ میلی متر در دقیقه استفاده گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

سپس با بهره گرفتن از رابطه زیر میزان مقاومت کشش عمود بر سطح نمونه ها محاسبه گردید:
IB =
IB = مقاومت کشش عمود بر سطح (مگاپاسکال)
P = بار نهایی (نیوتون)
A = سطح نمونه (میلی متر مربع)
شکل۳-۷ نحوه بارگذاری پانل ساندویچی در آزمون کشش عمود بر سطح
۳-۲-۵ آزمون تعیین دانسیته فرآورده های مواد مرکب
دانسیته فرآورده های مرکب از جمله مهمترین خصوصیات فیزیکی آنها میباشد. به منظور بررسی اثر ضخامت در فرآورده مرکب بر دانسیته آنها، اندازه گیری دانسیته انجام گرفت. برای انجام این آزمون نمونه های با ابعاد اسمی ۷۵× ۷۵×۲۴ و ۷۵×۷۵×۱۴ میلی متر تهیه گردید. مطابق با استانداردASTM آیین نامه C 271– ۹۹نمونه ها را دراتو با دمای ۴۰ درجه سانتیگراد قرار داده تا وزن نمونه ها به مقدار ثابت برسد و بعد از ۲۴ ساعت وزن خشک این نمونه ها با ترازوی آزمایشگاهی با دقت ۰۰۱/۰ گرم توزین گردید. تمامی ابعاد نمونه ها برای تعیین جرم حجمی خشک‌ با کولیس به دقت ۰۱/۰ میلی متر اندازه گیری شدند.
نمونه های شاهد نیز طبق استاندارد ASTM آیین نامه D–۲۳۹۵ با ابعاد اسمی ۲۰×۲۰×۲۰ میلی متر در جهات شعاعی و مماسی تهیه شدند و به مدت ۲۴ ساعت در اتو با شرایط ۱۰۳ درجه سانتیگراد قرار گرفتند. سپس ابعاد و وزن خشک آنها با همان دقت نمونه های پانل اندازه گیری شدند. در نهایت با بهره گرفتن از رابطه زیر دانسیته هر یک از نمونه ها بدست آمد:
D =
= D دانسیته نمونه
V = حجم نمونه (سانتی مترمکعب)
M = وزن خشک نمونه (گرم)
۳-۲-۶ میزان جذب آب بعد از ۲ و ۲۴ ساعت
برای انجام این آزمایش، مطابق با استانداردASTM C 272–۰۱ از نمونه های به ابعاد اسمی ۷۵× ۷۵×۲۴ و ۷۵× ۷۵×۱۴ میلی متر استفاده گردید. اندازه گیری وزن نمونه ها با ترازوی دقیق آزمایشگاهی با دقت ۰۰۱/۰ گرم تعیین و اندازه گیری ضخامت نمونه ها قبل از غوطه وری آنها در آب بوسیله کولیس دیجیتال با دقت ۰۱/۰ میلی متر صورت گرفت. سپس نمونه ها به صورت افقی در آب ۲۱ درجه سانتیگراد به عمق ۲ سانتی متر از سطح آب در حالت غوطه ور قرار گرفتند. جهت حفظ غوطه وری نمونه ها از توری فلزی که به صورت در پوش بر روی نمونه قرار می گرفت استفاده گردید. بعد از ۲ ساعت غوطه وری و خروج نمونه ها از آب، وزن مرطوب نمونه ها مانند قبل از غوطه وری اندازه گیری شد. بعد از انجام اندازه گیری، نمونه ها برای ۲۲ ساعت دیگر نیز در آب غوطه ور شدند و در پایان این دوره اندازه گیری وزن تکرار گردید.
سرانجام برای تعیین درصد جذب رطوبت با بهره گرفتن از رابطه زیر، درصد رطوبت نمونه ها محاسبه گردید:
= H رطوبت نمونه (%) ۱۰۰ × %H =
= D وزن خشک (گرم)
= W وزن اولیه
۳-۳ تجزیه و تحلیل آماری
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از انجام آزمون های خواص فیزیکی و مکانیکی نمونه ها با بهره گرفتن از آزمون فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی با ۳ متغیر، ۸ تیمار و ۵ تکرار انجام شد. اثر تیمارها به کمک روش تجزیه واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بدین ترتیب با بهره گرفتن از این روش آماری، اثرات مستقل و متقابل هر یک از عوامل متغیر بر خواص مورد مطالعه بررسی گردید که نتایج همه آزمایشات در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنی دار بود.
فصل سوم:
نتایج و بحث
فصل چهارم
۴-۱ نتایج مورد بررسی
نتایج حاصل از آزمایشات خواص فیزیکی و مکانیکی تیمارهای آزمایشی به صورت میانگین محاسبه شد که به شرح جدول
زیر می باشد.
جدول ۴-۱ میانگین مقادیر به دست آمده از بررسی ویژگی های فیزیکی و مکانیکی تخته ها

شماره تیمار
نوع تیمار
MOE

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...