برای برآورد پارامترهای ژنتیکی میزان زندهمانی با بهره گرفتن از مدل ویبول، بردار اثرات تصادفی مختلف (U) و بردار طرح مربوطه (Zi) به مدل اضافه شد :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

(۲-۸)

بر این اساس مدل حیوانی جهت برآورد مؤلفه های واریانس و پارامترهای ژنتیکی مورد استفاده قرار گرفت، که به صورت زیر است.
مدل حیوانی:

(۲-۹)

که a بردار اثرات ژنتیکی افزایشی حیوانات با توزیع نرمال چند متغیره (۰,A ) A ,aماتریس روابط ژنتیکی افزایشی بین حیوانات واریانس ژنتیکی افزایشی بین حیوانات و Z2 ماتریس طرح است. میزان وراثت پذیری بر پایه مقیاس لگاریتم برای مدل حیوانی ویبول به صورت زیر برآورد شد .

(۲-۱۰)

همچنین وراثت پذیری مؤثر نیز به صورت زیر برآورد شد.

(۲-۱۱)

مؤلفه های واریانس، همگرائی و حل معادلات برای اثرات ثابت و تصادفی با بهره گرفتن از نرم افزار Matvec و روش حداکثر درست نمائی محدود شده برآورد شد.
۲-۹- اجرای روش بیزی با بهره گرفتن از نمونهگیری گیبس
برای اجرای آنالیزهای بیزی (آستانهای و خطی) از نرم افزار [۳۰]TM استفاده شد. این نرمافزار برای انجام تجزیه از روش زنجیره های مارکوف مونتکارلویی (MCMC) و نمونهگیری گیبس استفاده میکند و دارای قابلیت تجزیه همزمان چندین صفت خطی و آستانهای و ارائه توزیع پسین برای مؤلفه های واریانس و نسبتهای آنها در فایل خروجی است. این نرمافزار نیز از عهده تجزیه انواع مدلهای حیوانی، پدری، مدل دارای اثر مادری و اثر محیط پایدار مادر، تجزیههای تکصفته و چندصفته و کار با داده های بسیار بزرگ برمیآید. از مزایای این نرمافزار نسبت به موارد مشابه، میتوان به سرعت بالا و اجرای راحتتر مدلهای چندصفته اشاره کرد. در این تحقیق از مدل ۶ که کاملترین مدل شامل اثرات مستقیم حیوان، اثر ژنتیکی افزایشی مادری، اثر محیطی دائمی مادری و کوواریانس بین حیوان و مادر بود استفاده شد.خروجی ها با بهره گرفتن از بسته BOA در نرم افزار R مورد بررسی قرار گرفتند.
برای تمام آنالیزهای بیزی تکصفته و دوصفته از ۵۰۰۰۰۰ نمونه، با دورهی سوختن ۱۰۰۰۰۰با فواصل (thinning interval) 100 از یکدیگر استفاده شد و از ۴۰۰۰۰۰ نمونه باقیمانده برای به دست آوردن برآوردهای مؤلفه های واریانس، وراثتپذیری و همبستگی بین آثار مستقیم و مادری برای صفت زندهمانی از تولد تا ۶۰ روزگی، تولد تا ۹۰ روزگی تولد تا ۱۸۰ روزگی، تولد تا ۲۷۰ روزگی، تولد تا یک سالگی استفاده شد. تجزیههای تکصفته زندهمانی با استفاده مدل آستانهای و تجزیه دوصفته میان صفات زندهمانی با بهره گرفتن از مدلهای آستانهای-آستانهای و تجزیه دوصفته صفات زندهمانی با اوزان بدن با بهره گرفتن از مدلهای خطی-آستانهای انجام شد.
۳-۱- دلایل حذف برهها
جدول ۳-۱ توزیع علل حذف برههای استان گیلان را نشان میدهد. در این بررسی، تعداد کل برههای مورد مطالعه ۴۱۰۳۷ رأس بود که تعداد ۲۳۷۰ رأس (۷۷/۵ درصد) آنها از گله حذف و تعداد ۳۸۶۶۷ رأس (۲۲/۹۴ درصد) آنها در گله باقی ماندهاند. مهمترین عوامل حذف بهترتیب شامل مازاد داشتی (۵۹/۶۰ درصد)، مازاد پرواری (۱۱/۱۶ درصد)، پایین بودن تولید (۹۵/۱۲ درصد) و بیماری مزمن (۱۶/۶ درصد) میباشند. مشکلات زایش (۶۴/۱ درصد) و عدم خلوص (۵۹/۰ درصد) درصد کمتری از حذف را به خود اختصاص دادند که بر این اساس بیشترین و کمترین درصد حذف بهترتیب مربوط به مازاد داشتی و عدم خلوص نژادی میباشد.
جدول۳-۱- توزیع علل حذف برهها

عنوان

تعداد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...