قلمروی زمانی تحقیق: افق مطالعه این تحقیق به صورت طولی در بازه ی ۵ ساله(۱۳۸۸-۱۳۹۳) در نظر گرفته شده است.
شرح واژه ها و اصطلاحات
تعریف مفهومی متغیرها

آسیب شناسی:
آسیب شناسی[۵۶] ، معادل کلمه پاتولوژی است. منظور از آن شناسایی علل و ریشه عواملی است که در بروز بحران در پدیده های مختلف نقش دارند و این عوامل می تواند روند بالندگی و کارآمدی پدیده ها را مختل سازند. هدف از آسیب شناسی یافتن علت یا علل رکود یا بحران در روند طبیعی پدیده ها و فعالیت هاست. آسیب شناسی فرایندی است نظامند از جمع آوری داده ها به منظور تعامل اثربخش و سودمند در راستای حل مشکلات، چالش ها، فشارها و محدودیت های محیطی در سازمان)اندرو مانزینی،۱۳۸۵).

ترک خدمت اختیاری(داوطلبانه):
ترک خدمت اختیاری[۵۷] به مواردی گفته می شود که کنترل آن می تواند در اختیار سازمان باشد و معمولاً علت آن از شرایط موجود سازمان ناشی می گردد(افخمی اردکانی و قرحی ،۱۳۹۰).

ترک خدمت اجباری(غیر داوطلبانه):
ترک خدمت اجباری[۵۸] اصولاً به مواردی اطلاق می گردد که کنترل آن در اختیار سازمان نمی باشد مانند بازنشستگی، انتقال بدلیل ازدواج، ادامه تحصیل و …. (افخمی اردکانی و قرحی ،۱۳۹۰).

الزامات شغلی:
الزامات شغلی [۵۹]عبارت اند از جنبه های جسمی، روانی، اجتماعی و یا سازمانی شغل هستند که مستلزم به تلاش و زحمت جسمی یا روانی)شناختی و عاطفی( دارد و بنابراین با عواقب جسمی یا روانی معین در ارتباط می باشند(باکر[۶۰]،۲۰۰۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

رضایت شغلی:
رضایت شغلی[۶۱] مجموعه ای از احساسات مثبت و یا منفی است که فرد نسبت به شغل خود دارد. رضایت شغلی را بیشتر به عوامل بیرونی و درونی تقسیم می کنند. عوامل بیرونی شامل متغیر هایی مانند امنیت شغلی، شرایط فیزیکی محیط کار، و مزایای جانبی، و پرداخت است. و عوامل درونی شامل متغیر هایی مانند شناسایی،آزادی، پیشرفت و موقعیت است (علی شاه و همکاران، ۲۰۱۰).

ویژگی های شغلی :
هاکمن و اولدهام(۱۹۷۵)، مدل ویژگی های شغلی[۶۲] را در اجزای زیر تعریف کرده اند:
تنوع[۶۳] در محیط کار: درجه ای است که شغل نیاز به انواع فعالیت ها که شامل انواع مهارت های مختلف و استعداد های کارکنان برای انجام امور می شود، دارد.
هویت وظیفه[۶۴]: درجه ای است که شغل نیاز به کامل شدن به صورت یک کل را دارد و شناسایی قسمتی از کار است ؛ یعنی انجام یک کار از آغاز تا پایان با یک نتیجه قابل قبول انجام شود.
اهمیت کار[۶۵]: درجه ای است که شغل تأثیر قابل توجهی در زندگی و یا کار دیگران دارد خواه در سازمان های فوری و یا در محیط خارجی باشند.
استقلال[۶۶]: درجه ای است که شغل به فرد آزادی قابل توجهی می دهد، استقلال و اختیاری است که به کارکنان برای برنامه ریزی و تعیین روش ها داده می شود.
بازخور[۶۷]: درجه ای است که از نتایج فعالیت کار کارکنان اطلاعات مستقیمی به دست می آید و روشی است در مورد اثربخشی عملکرد آن ها می دهد. این مدل برای تحقیقات انگیزشی آینده در نهادهای بین المللی و یا افرادگوناگونی که به لحاظ فرهنگی یا قومی متنوع استخدام می شوند مورد استفاده قرار می گیرد(لی روس[۶۸]،۲۰۰۵).

امنیت شغلی:
احساس امنیت شغلی[۶۹] به حالتی گفته می شود که برآیند ارزیابی فرد از شرایط فردی، سازمانی و محیطی، او را به این نتیجه هدایت می کند که عامل خاصی امنیت شغلی و ی را تهدید نمی کند و او می تواند در حال حاضر و در آینده به تداوم اشتغال خود اطمینان داشته باشد( اعرابی،۱۳۸۰).

اندازه سازمان:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...