مسئولیت­ پذیری
برتری جویی و رقابت طلبی
صادق بودن
احترام به دیگران
رعایت و احترام نسبت به ارزش­ها و هنجارهای اجتماعی
عدالت و انصاف
همدردی با دیگران
وفاداری
از طرفی این ابعاد ارتباط زیادی با رضایت شغلی افراد دارد. بر این اساس مدل مفهومی با هدف تبیین ارتباط بین اخلاق حرفه­ای با رضایت شغلی تدوین شد.
پیشینه تحقیقات صورت گرفته
تحقیقاتی مختلفی در خصوص ارتباط متغیرهای مختلف با رضایت شغلی و اخلاق حرفه-ای صورت گرفته است. اما تحقیقی که به بررسی رابطه بین اخلاق حرفغه­ای و رضایت شغلی بپردازد تا کنون در عرصه تحقیقات داخلی مشاهده نشده است. بنابراین در پیشینه تحقیق به صورت گذار به تحقیقاتی که با محوریت این دو مولفه صورت پذیرفته است، اشاره خواهد گردید.

    1. یک تحقیق با عنوان «بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان قم» با هدف بررسی رابطه بین رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی کارکنان سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد که بین رضایت شغلی و خلاقیت سازمانی کارکنان ارتباط معنادار معکوس وجود دارد. بدین معنا که هر قدر رضایت شغلی کارکنان افزایش یابد (کاهش) خلاقیت سازمانی کارکنان نیز کاهش (افزایش) می­یابد.
    1. تحقیق دیگری با عنوان «بررسی رابطه بین هوش عاطفی مدیران و رضایت شغلی کارکنان» با هدف بررسی رابطه هوش عاطفی مدیر و میزان رضایت شغلی کارکنان صورت گرفتهاست. نتایج این تحقیق که در سال ۱۳۸۷ صورت گرفته است، نشان می­دهد که هوش عاطفی مدیر به سهم خود، نقش مؤثری در افزایش رضایت شغلی کارکنان دارد. میزان ضریب همبستگی در این تحقیق میدانی (۰٫۵۶) بدست آمده است.
    1. در تحقیق دیگرای با عنوان «بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارمندان»، محققان این تحقیق را به منظور بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کارمندان تربیت مدرس، انجام داده­اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مشخصات فردی در نحوه پاسخگویی به سوالات پرسشنامه تاثیر نداشته یا بعبارت دیگر با توجه به اینکه کارمندان دارای خصوصیات فردی متفاوتی می‌باشند، لکن دارای نظرات و اندیشه‌های مشترکی بوده و عواملی که منجر به رضایت یا عدم رضایت شغلی می‌شود در آنان تاثیر یکسانی داشته است .

فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱) مقدمه
انتخاب متدولوژی تحقیق یکی از مهمترین و فنی­ترین مراحلی است که پژوهشگر باید با حساسیت ویژه آن را مورد توجه قرار دهد. هدف تمام علوم شناخ و درک دنیای پیرامون ما است. راه­های متعددی جهت دستیابی شناخت وجود دارد. یکی از منابع مهم شناخت، روش علمی است. روش علمی یا روش پژوهشی علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. از طرفی امروزه پژوهش علمی تأثیر چشمگیری بر رشد و گسترش علوم گذاشته است. هر چند که حصول توافق میان دانشمندان و پژوهش­گران درباره تعریف پژوهش علمی چندان ساده نیست، اما یک تعریف قابل قبول در مورد آن چنین است. «پژوهش» فرآیندی است که از طریق آن می توان درباره ناشناخته­ها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب نمود. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته­ ها تحت عنوان «روش­شناسی[۱۲۶]» یاد می شود. روش­شناسی تحقیق یک استراتژی کلی است که محقق را در تجزیه و تحلیل داده ­ها کمک می­ کند و او را قادر می­سازد تا به سوالات تحقیق پاسخ دهد.
بنابراین در این فصل به بیان روش تحقیق، روش جمع­آوری اطلاعات، ابزار جمع­آوری داده و روایی و پایایی آن، جامعه آماری، روش نمونه گیری و چگونگی تحلیل آماری آن خواهیم پرداخت.
۳-۲) روش تحقیق
این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات و جمع­آوری داده توصیفی است.
۳-۳) جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران نواحی چهارگانه شهرداری استان قم به تعداد ۶۰ نفر می­باشند.
۳-۴) نمونه آماری (حجم نمونه)
برای نمونه گیری از فرمول زیر استفاده شده است که پس از محاسبات تعداد نمونه ۵۲ نفر بدست آمد.

(ε : بازده قابل تحمل از برآورد پارامتر مورد نظر، р: نسبت موفقیت در جامعه، α: سطح خطا، Ν: حجم جامعه)
۳-۵) روش نمونه­­گیری
روش نمونه گیری در این تحقیق، «نمونه گیری به روش تصادفی از لیست شماره­دار» خواهد بود.
۳-۶) طبقه­­بندی متغیرهای تحقیق
۳-۶-۱) متغیر مستقل
در این تحقیق اخلاق حرفه­ای که دارای هشت مولفه مسئولیت­ پذیری، برتری جویی و رقابت طلبی، صادق بودن، احترام به دیگران، رعایت و احترام نسبت به ارزش­ها و هنجارهای، عدالت و انصاف و همدردی با دیگران، وفاداری است، که بعنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است.
۳-۶-۲) متغیر وابسته
در این تحقیق رضایت شغلی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است.
۳-۷) ابزار جمع­آوری داده­­ها و اطلاعات
با توجّه به هدف پژوهشگر در طرح­های تحقیقاتی، از ابزارهای مختلفی برای جمع­آوری اطلاعات استفاده می­ شود که عبارتند از: پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده و … . اما در این تحقیق مهم­ترین روش­های گردآوری اطلاعات عبارتند از؛
۳-۷-۱) فیش­برداری
جمع­آوری مبانی نظری و پیشینه تحقیق در قالب فیش.
۳-۷-۲) مطالعات کتابخانه­ای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق مو
ضوع، از منابع کتابخانه‌ای (کتاب فارسی و لاتین)، مقالات فارسی و لاتین و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده شده است.
۳-۷-۳) تحقیقات میدانی
در این قسمت به منظور جمع­آوری اطلاعات و داده ­ها برای تجزیه و تحلیل، از پرسش­نامه استفاده گردیده است. پرسش­نامه این تحقیق در سه بخش طراحی شده است، که عبارتند از؛
بخش اول، که نامه همراه این پرسش­نامه است. در این قسمت هدف از گردآوری داده ­ها به وسیله پرسش­نامه و ضرورت همکاری پاسخ دهنده در عرضه­ی داده ­های مورد نیاز، بیان شده است.
بخش دوم، در برگیرنده سوالات جمعیت­شناختی همچون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت می­باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...