با درنظر گرفتن هزینههایی که دولت برای نگهداری و استفاده از هرشیوه حملونقلی بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم میپردازد و برمبنای نمودار شماره ۱۶-۴ پیادهروی و دوچرخهسواری بالاترین ضریب اهمیت ( کم هزینهترین گزینه ) بوده و استفاده از اتومبیل شخصی کمترین ضریب اهمیت را میگیرد. شاید دلیل این امر هزینههایی است که دولت برای تأمین نیازمندیهای استفاده از اتومبیل ( از جمله تأمین سوخت، ایجاد راه و پارکینگ، از بین بردن آلودگیها و غیره ) باید بپردازد.

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

نمودار شماره ۱۷-۴ : امتیاز هریک از گزینه ها در ارتباط با مؤلفه میزان کرایه سفر
یکی دیگر از عوامل اقتصادی مهم، میزان کرایهای است که هر فرد در سفر میپردازد، هر چه این میزان کمتر باشد، افراد و گروه های اجتماعی بیشتری قادر خواهند بود از شیوهی مذکور استفاده نمایند. آنگونه که در نمودار شماره ۱۷-۴ مشاهده میگردد، براین اساس پیادهروی گزینهای است که بالاترین ضریب اهمیت را به خود اختصاص داده است و پس از آن دوچرخهسواری و کمترین ضریب اهمیت را نیز گزینه استفاده از اتومبیل شخصی دارد. هرچند بهطور مستقیم افراد زمانیکه از اتومبیل شخصی استفاده میکنند، کرایهای پرداخت نمیکنند اما احتمالاً پاسخدهندگان این پژوهش، مجموع هزینههایی که هر سفر برای فرد دارد را بهعنوان میزان کرایه در نظر داشتهاند و بنابراین شیوهی استفاده از اتومبیل شخصی گزینهای با کمترین ضریب اهمیت ( یعنی بیشترین کرایه ) معرفی و شناسایی میگردد.
نمودار شماره ۱۸-۴ : امتیاز هریک از گزینه ها در ارتباط با مؤلفه زمان سفر
زمان سفر نیز مؤلفهای مؤثر و تأثیرگذار در برنامهریزیها میباشد که محاسبات و مقایسه های آن در نمودار شماره ۱۸-۴ آمده است. از این لحاظ موتورسیکلت گزینهای با کوتاهترین زمان سفر تشخیص داده شد و بالاترین ضریب اهمیت را از آن خود کرده و پس از آن استفاده از اتومبیل شخصی قرار دارد. کمترین ضریب اهمیت نیز از آن گزینهای با طولانیمدتترین زمان سفر میباشد که براساس نمودار فوق پیادهروی و پس از آن دوچرخهسواری کمترین ضریب اهمیت را دارد.
نمودار شماره ۱۹-۴ : امتیاز هریک از گزینه ها در ارتباط با مؤلفه میزان انتشار آلودگیهای زیستمحیطی
یکی از مهمترین و اصلیترین مؤلفه های زیستمحیطی که در اغلب منابع معتبر به آن اشاره شده است، میزان انتشار آلودگیها ( صدا، هوا و منظر ) میباشد. نمودار شماره ۱۹-۴ نشان میدهد که شیوهای که کمترین میزان انتشار آلودگیها را داراست، پیادهروی و پس از آن دوچرخهسواری بوده بنابراین بیشترین ضریب اهمیت را دارد. گزینهای که بیشترین میزان انتشار آلایندهها را به ازای نفر-سفر در پی دارد، استفاده از اتومبیل شخصی میباشد.
نمودار شماره۲۰-۴: امتیاز هریک از گزینه ها در ارتباط با مؤلفه میزان اشغال فضا
میزان فضایی که برای استفاده از هر شیوه حملونقلی مورد نیاز است، عامل مهم بعدی میباشد که در برنامهریزیها باید مدنظر قرار گیرد؛ چراکه اگر شیوهای مورد استفاده قرار گیرد که فضای زیادی را اشغال مینماید باید شهر گستردهتر شده و به محیطزیست و طبیعی اطراف دستاندازی کند. پیادهروی شیوهای است که کمترین فضا را اشغال خواهد نمود و بنابراین بالاترین ضریب اهمیت را داشته و پس از آن دوچرخهسواری قرار دارد. گزینهای که بیشترین فضا را اشغال خواهد نمود، استفاده از اتومبیل شخصی و پس از آن اتوبوس و مینیبوس قرار دارد و این موضوعی است که در نمودار شماره ۲۰-۴ مشاهده میشود.
نمودار شماره ۲۱-۴ : امتیاز هریک از گزینه ها در ارتباط با مؤلفه حفاظت از محیطزیست
آخرین مؤلفهای که در اینجا مورد بررسی قرار میگیرد موضوع حفاظت از زمین‌های کشاورزی، محیط‌های با ارزش طبیعی و سوختهای فسیلی و تجدیدناپذیر در هر شیوه، به اختصار حفاظت از محیطزیست، برای نیشابور میباشد. در نمودار شماره ۲۱-۴ پیادهروی و پس از آن دوچرخهسواری بالاترین ضریب اهمیت را داشته و استفاده از اتومبیل شخصی و موتورسیکلت کمترین ضریب اهمیت را دارد.
بررسی نرخ ناسازگاری: همانطور که در بخش قبلی توضیح داده شد، نرخ ناسازگاری مکانیزمی است که ساعتی برای بررسی ناسازگاری در قضاوتها در نظر گرفته است، چنانچه این ضریب کوچکتر یا مساوی ۰٫۱ باشد، سازگاری در قضاوتها مورد قبول است و گرنه باید در قضاوتها تجدید نظر شود ( زبردست، ۱۳۸۰: ۱۹ ). پس از انجام محاسبات صورت گرفته، میزان نرخ ناسازگاری در این تحقیق معادل ۰٫۰۲ بدست آمد که چون از ۰٫۱ کمتر میباشد درنتیجه ارزیابیها و مقایسه های انجام شده سازگار و قابلقبول میباشد.

۲-۴-۴- نتایج حاصل از مراحل روش SWOT

با توجه به مطالب گفته شده در فصل روششناسی در ارتباط با فرایند روش SWOT، این روش تحلیلی دارای ۳ مرحله اصلی میباشد که هر مرحله خود نیز به زیرشاخههایی تقسیم میشود. مراحل اول و دوم که در کل میتوان آن را تحت عنوان « تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی IE » و « تعیین راهبردها » در حوزه پیادهمداری شهر نیشابور، با در نظر گرفتن مجموع شرایط و با بهره گرفتن از تمام منابع پشتیبان، در بخش یافته های تحقیق در حد شناسایی و ارائه عوامل و راهبردهای ۴ گانه آمده و انجام محاسبات مربوطه در این بخش صورت خواهد گرفت.

۱-۲-۴-۴- مرحله اول: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی و ماتریس بررسی رقابتی

مرحله اول که تشکیل ماتریس عوامل داخلی و خارجی IE میباشد خود دارای ۶ فاز میباشد که عبارتند از:

    1. لیست کردن نقاط قوت و ضعف موجود با در نظر گرفتن مجموع شرایط و با بهره گرفتن از تمام منابع پشتیبان
    1. لیست کردن نقاط فرصت و تهدید خارجی با در نظر گرفتن مجموع شرایط
    1. به عوامل داخلی و سپس خارجی در ماتریسهای جداگانه وزن داده میشود. این وزن که بین صفر تا یک خواهد بود نشانگر اهمیت نسبی هر عامل است و بهگونهای است که مجموع این ضرایب باید یک شود.
    1. درگام بعد به هریک از عوامل در ماتریس عوامل داخلی و همچنین خارجی رتبه ( امتیاز ) بین ۱ تا ۴ داده میشود. این امتیاز برحسب میزان اثربخشی در راهبردهای سیستم تعیین میشود.
    1. امتیاز نهایی هر عامل با ضرب وزن عامل مربوطه در امتیاز آن محاسبه میشود.
    1. و درنهایت نیز امتیاز نهایی مجموع عوامل درونی و بیرونی سیستم از جمع ستونی امتیاز نهایی هر عامل در ماتریس عوامل داخلی و ماتریس عوامل خارجی محاسبه میشود. در ماتریس ارزیابی، صرفنظر از تعداد هریک از عوامل ( قوت، ضعف، فرصت یا تهدید ) هیچگاه مجموع امتیازهای نهایی برای سیستم به بیش از ۴ و هیچگاه این جمع به کمتر از یک نمیرسد. میانگین این جمع ۲٫۵ میشود، یعنی اگر امتیاز نهایی از ۲٫۵ بیشتر شود نشان دهنده این است که مجموعاً شرایط سیستم در آن محیط ( داخلی و یا خارجی ) مناسب بوده و اگر این میزان کمتر باشد نشان میدهد موضوع مورد مطالعه در آن محیط از شرایط مناسبی برخوردار نیست.

فاز ۱ و ۲ که شامل لیست کردن عوامل داخلی ( نقاط قوت و ضعف ) و عوامل خارجی ( فرصت و تهدید ) میباشد در بخش یافته های تحقیق آمده و ۴ فاز بعدی ( شامل تعین وزن، امتیاز و امتیاز نهایی ( که حاصلضرب وزن در امتیاز میباشد ) هر عامل و در نهایت امتیاز نهایی عوامل داخلی و خارجی ) براساس جمعبندی نظرات کارشناسان در این بخش انجام میشود .
جدول شماره ۱۷-۴: ماتریس عوامل داخلی پیادهمداری در شهر نیشابور

عوامل داخلی
وزن
امتیاز
امتیاز نهایی
نقاط قوت

S1 : وجود شیب مناسب برای احداث سامانه پساب و جمعآوری آبهای سطحی در معابرشمالی-جنوبی

۰٫۰۲۲۵

۳

۰٫۰۶۷۵

S2 : تمیز بودن هوا ( آلودگیهای زیستمحیطی در وضع موجود در حد قابلقبول میباشد )

۰٫۰۳۲۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...