• هرگاه حد پايين منفي و حد بالا مثبت باشد، ميانگين با مقدار مورد آزمون تفاوت معناداري ندارد.

با توجه به مطالب بالا در اين تحقيق به علت استفاده از آزمون دو طرفه در تصميم گيري در مورد حاکميت متغيرها از حد پايين و بالا طبق دستور فوق استفاده مي گردد. فرضيه آماري مورد استفاده جهت آزمون مواردفوق به صورت زير مي باشد:

آماره t در اين آزمون داراي درجه آزادي n-1 بوده و به کمک رابطه (3-3) محاسبه مي گردد در اين رابطه ميانگين نمونه، خطاي معيار بوده که به صورت محاسبه مي شود.

رابطه (3-3)

3-6-4- تحليل واريانس يك عامله (ANOVA)

براي مقايسه ميانگين دو يا چند جامعه يا گروه ( يعني تاثير يک متغير مستقل گروه بندي بر يک متغير کمّی وابسته) از اين آزمون استفاده مي شود. در واقع در تحليل واريانس يک عامله تفاوت بين ميانگين جوامع مختلف فقط بر حسب يک متغير مستقل بيان مي شود (مومني،1386). در اين تحقيق از اين آزمون براي مقايسه ميانگين مربوط به متغيرهاي مورد بررسي در بين مشتریان و با توجه به متغيرهاي جمعيت شناختي در پست بانک استفاده گرديده است. هدف از اين تحليل مشخص کردن اين است که آيا تفاوتهاي مشاهده شده بين ميانگين ها حاصل عامل شانس يا تاثير عمل آزمايشي است. تاثيرات عمل آزمايشي تغيير پذيري هاي منظمي را در بين نمره ها نشان مي دهد که مي تواند حاصل متغير مستقل قلمداد گردد. براي مشخص کردن اين تفاوت دو منبع پراکندگي بين گروهي و درون گروهي وجود دارد. اگر پراکندگي ميانگين هاي بين گروهي خيلي بيشتر از پراکندگي درون گروهي باشد فرضيه يعني عدم تفاوت بين ميانگين هاي جامعه رد مي شود و رد فرضيه صفر يعني وجود تاثير عمل آزمايشي. فرضيه آماري مورد استفاده در اين بخش به صورت زير است.
دست کم ميانگين دو گروه يکسان نيست

در تصميم گيري بوسيله داده هاي حاصل از تحليل بوسيله نرم افزارهاي كامپيوتري، اگر سطح معني داري آماره مورد نظر (Sig) از سطح خطا ( ) كوچكتر باشد فرض در سطح اطمينان مورد نظر رد مي‌شود.
3-6-5- رويکرد معادلات ساختاري
مدل سازي معادلات ساختاري ابزاري قدرتمند در دست پژوهشگر اجتماعي است که وي را در چگونگي تدوين مباني و چهارچوب نظري پژوهش در قالب مدل هاي اندازه گيري و ساختاري ياري مي رساند. علاوه بر آن با بهره گيري از داده هاي تجربي امکان آزمون مدل تدوين شده را به عنوان يک کل فراهم آورده و با شاخص هايي که در برابر پژوهشگر قرار مي دهد وي را در اصلاح و بهبود مدل تدوين شده ياري مي رساند. مدل سازي معادله ساختاري را مي توان به عنوان روشي کمي تلقي کرد که به محقق ياري مي رساند تا پژوهش خود را از مطالعات نظري و تدوين آن ها گرفته تا تحليل داده هاي تجربي، در قالبي چند متغيره سامان ببخشد. همچنين اين روش به پژوهشگر ياري مي رساند تا الگوي نظري را که از اجزاي مختلف و متنوعي تشکيل شده ، هم به طور کلي و هم به گونه اي جزئي مورد آزمون و وارسي قرار دهد. اينکه آيا داده هاي گرد آوري شده از يک نمونه ، کليت الگوي نظري تدوين شده را مورد حمايت قرار مي دهد يا خير و در هر صورت کدام يک از اجزاي الگوي نظري مدون با توجه به داده هاي گردآوري شده مورد تاييد قرار مي گيرند و کدام يک نياز به تغيير، اصلاح و يا حذف دارند. به عبارت ديگر مدل سازي معادلات ساختاري نه تنها در آزمون فرضيه هاي تک متغيره و دو متغيره محقق را ياري مي رساند بلکه به طور همزمان با بهره گرفتن از مدل سازي مي توان به آزمون فرضيه هاي چند متغيره اي دست زد که علاوه بر لحاظ شدن اثر متغير ها بر يکديگر، دقت اندازه گيري متغيرهاي پنهان نيز مورد مطالعه قرار گرفته است.
مدل سازي معادله ساختاري به طور معمول ترکيبي از مدل هاي اندازه گيري و مدل هاي ساختاري اند. بر مبناي مدل هاي اندازه گيري، محقق تعريف مي کند که کدام متغيرهاي مشاهده شده يا معرف ها، اندازه گيرنده ی کدام متغير هاي پنهان هستند و بر پايه مدل هاي ساختاري مشخص مي شود که کدام متغير هاي مستقل داراي تاثير بر کدام متغيرهاي وابسته اند و يا اينکه کدام متغيرها با هم همبسته اند.
3-6-6- تحليل مسير
تحليل مسير که براي نخستين بار از سوي سوول رايت (1934) توسعه يافت، گسترش روش هاي رگرسيون و در حقيقت کاربرد رگرسيون چند متغيري در ارتباط با تدوين بارز مدل هاي علّی است. هدف آن بدست آوردن برآوردهاي کمّی روابط علي بين مجموعه اي از متغيرهاست. روابط بين متغيرها در يک جهت جريان مي يابد و به عنوان مسيرهاي متمايزي در نظر گرفته مي شود. مفاهيم تحليل مسير در بهترين صورت از طريق ويژگي عمده آن يعني نمودار مسير که پيوندهاي علّی احتمالي بين متغيرها را آشکار مي سازد، تبيين مي شود. براي تهيه نمودار مسير، اسامي متغيرها را نوشته و از هر متغير پيکاني به سوي متغير ديگري که معتقديم در آن تاثير دارد رسم مي کنيم.
نخستين گام در تحليل مسير، تعيين يک مدل ساختاري پيش تجربي است که همه متغيرهاي مورد علاقه پژوهشگر را در بر مي گيرد. مدل ساختاري شامل يک مجموعه معادله ساختاري است که روابط علّی ممکن بين متغير ها را توصيف مي کند.(هومن، 1387)
3-7- روش توزيع پرسشنامه
روش توزيع پرسشنامه بدين صورت مي باشد که شهر تهران به 4 قسمت: شمال، شرق، غرب و جنوب تقسیم بندی شد و سپس پرسشنامه ها در هر منطقه بین مشتریان توزیع گردید. پس از جمع آوري پرسشنامه هاي قابل قبول، اطلاعات آن ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
3-8- متغيرها و فرايند کلي تحقيق
بر اساس تحقيقات انجام گرفته، اين مطالعه از مؤلفه هاي کاربرد واقعی، نگرش نسبت به استفاده، درک مفید بودن استفاده،درک سهولت استفاده و حمایت درک شده در قالب مدل انگیزش و پذیرش استفاده شده است.
همانگونه که مشاهده مي گردد؛ مدل مفهومي (شكل 3-1)، فرايند کلي تحقيق، فرضيه هاي اصلي و نحوه تاثير متغيرهاي مورد بررسي را نشان مي دهد. بر اين اساس، متغيرهاي مستقل و وابسته به این صورت تعريف گرديدند.
حمايت سازمانی درک شده
سودمندي درك شده
سهولت کاربرد درك شده
نگرش نسبت به استفاده
كاربرد واقعي
شکل 3-1: الگوي پذيرش تکنولوژي (MAM) (سيژل، 2008)
حمايت سازمانی درک شده
سودمندي درك شده
سهولت کاربرد استنبادرك شده
نگرش نسبت به استفاده
كاربرد واقعي
شکل 2-8: الگوي پذيرش تکنولوژي (MAM) (سيژل، 2008)
متغيرهاي اين مدل عبارتند از :
1) کاربرد واقعی
2) نگرش نسبت به استفاده
3) سهولت کاربرد درک شده
4) سودمندی درک شده
5) حمایت سازمانی درک شده
6) جنسيت، سن، ميزان تحصيلات، ميزان آشنایی با کامپیوتر، مکان دسترسی به اینترنت، روش ترجیحی انجام معاملات بانکی و تناوب استفاده(متغيرهاي جمعیت شناختی و کنترل)
3-9- خلاصه
در اين فصل به روش تحقيق مورد استفاده از جمله نوع تحقيق، جامعه آماري، نمونه آماري و نحوة تعيين حجم آن، ابزار جمع آوري اطلاعات، روايي و پايايي پرسشنامه، روش توزيع پرسشنامه، متغيرهاي تحقيق و فرايند کلي تحقيق پرداخته شد. اين مطالعه، از روش تحقيق توصيفي- پيمايشي و ابزار پرسشنامه باز و بسته، جهت بررسي متغيرها و پاسخگويي به اين سوال استفاده نمود. جامعه آماري اين مطالعه، مشتریان پست بانک شهر تهران در سال 1391 مي باشد که از اين تعداد در مجموع 311 پرسشنامه قابل قبول جمع آوري شد.

فصل چهارم

تجزيه و تحليل داده ها

4-1- مقدمه

تجزيه و تحليل داده ها فرآيندي چند مرحله اي است که طي آن داده هايي که از طريق به کارگيري ابزارهاي جمع آوري در نمونه فرآهم آمده اند، خلاصه، کدبندي، دسته بندي و در نهايت پردازش مي شوند تا
زمينه برقراري انواع تحليل ها و ارتباط بين اين داده ها به منظور آزمون فرضيه ها فراهم آيد. با بهره گرفتن از آمار توصيفي ويژگي هاي نمونه از لحاظ متغيرهاي جمعيت شناختي مورد بررسي قرار گرفته و از آمار استنباطي براي آزمون فرضيات استفاده شده است. آزمون هاي آماري که در اين فصل مورد استفاده قرار مي گيرد شامل آزمون کولموگوروف – اسميرنوف، آزمون هاي ميانگين، تحليل واريانس يک عامله و تکنيک معادلات ساختاري مي باشد. داده هاي جمع آوري شده با بهره گرفتن از پرسشنامه از طريق نرم افزار SPSS15 و Amos17 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

4-2- توزيع فراواني متغيرهاي جمعيت شناختي نمونه

در اين بخش ويژگي هاي نمونه با توجه به متغيرهاي جمعيت شناختي مورد بررسي قرار گرفته است. متغيرهاي جمعيت شناختي تحقيق حاضر شامل جنسيت، سن، سطح تحصيلات، درآمد، میزان آشنایی با کامپیوتر، محل استفاده از اینترنت، روش ترجیحی انجام معاملات بانکی و تناوب استفاده از خدمات آنلاین توسط مشتریان پست بانک مي باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...