منبع: مطالعات میدانی نگارنده
بنابراین می توان نتیجه گرفت که میزان تعلق خاطر می تواند باعث افزایش میزان مشارکت مردمی گردد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

از فرضیات جزئی بالا می توان نتیجه گرفت که تأمین حق مالکیت برای ساکنین محلات چاهستانیها و سورو می تواند باعث افزایش میزان تعلق خاطر آنها به محله شده و همچنین احساس تعلق خاطر بدست آمده نیز، زمینه و انگیزه مشارکت مردمی را فراهم می کند.
با توجه به تحلیل های انجام شده در کل می توان گفت فرضیه اول تأیید گردیده و در نهایت می توان آن را اینگونه بیان کرد :
– تأمین حق مالکیت برای ساکنین محله سورو و چاهستانیها می تواند میزان تعلق خاطر آنها به محله و به تبع آن زمینه مشارکت مردمی را در ساماندهی آن فراهم کند.
۲-۱-۵- فرضیه دوم : به نظر می رسد در محله چاهستانیها با توجه به عدم وجود امکانات و خدمات زمینه مشارکت مردمی نسبت به محله سورو کمتر فراهم می باشد.
نتایج حاصل از تحلیل های انجام شده در فصل های پیشین نشان می دهد که میزان مشارکت در محله سورو نسبت به محله چاهستانیها بیشتر است. همچنین از بررسی و مقایسه میزان سرانه کاربری های شهری در محلات مورد مطالعه با سرانه کاربری های پیشنهادی طرح های فرادست چنین استنباط می شود که محله چاهستانیها به لحاظ امکانات و کاربری ها با کمبود مواجه است در صورتی که محله سورو به لحاظ سرانه کاربری های شهری در قیاس با سرانه کاربری های پیشنهادی طرح های فرادست دارای کمبود نمی باشد. اما بالا بودن میزان مشارکت در محله سورو و و جود امکانات و کاربری های شهری مناسب در این محله و نیز پایین بودن میزان مشارکت در محله چاهستانیها در کنار کمبود شدید امکانات و خدمات (کاربری ها) دلیلی بر اثبات این فرضیه نمی باشد و نمی توان گفت کمبود امکانات در محله چاهستانیها باعث عدم مشارکت مردم در امر بهسازی شده است.
برای اثبات این فرضیه می توان از پاسخ ساکنین به این سؤال که “آیا در صورت تأمین امکانات و خدمات برای محله، حاضر به همکاری با ادارات و شرکت های مربوطه هستید؟” استفاده کرد. در جواب به این سؤال ۴/۶۳ درصد ساکنین محله سورو و ۷/۵۴ درصد ساکنین محله چاهستانیها حاضر به همکاری با ادارات و مؤسسات مربوطه بودند.
مقایسه بین این درصدهای بدست آمده با میزان مشارکت قبل از وعده تأمین امکانات به اهالی، بیانگر این موضوع است که بسیاری از افراد که تمایل به مشارکت نداشتند، با قبول شرط تأمین امکانات و خدمات در محله توسط مدیران و دستگاه های اجرایی آمادگی خود را در بهسازی محله اعلام نمودند. جدول زیر میزان مشارکت ساکنین را در دوحالت (قبل از شرط تأمین خدمات و بعد از شرط تأمین امکانات) نشان می دهد.
اعداد موجود در جدول زیر بیانگر این امر است که تأمین امکانات و خدمات می تواند میزان مشارکت را در محله افزایش دهد. به این ترتیب فرضیه دوم اثبات می گردد.
جدول شماره ۶۳ : مقایسه درصد میزان مشارکت در قبل و بعد از شرط تأمین امکانات
و خدمات در محلات

میزان مشارکت

مایل به همکاری هستم

مایل به همکاری نیستم

قبل از شرط تأمین امکانات و خدمات

محله سورو

۹/۵۴

۱/۴۵

محله چاهستانیها

۵/۳۵

۵/۶۴

بعد از شرط تأمین امکانات و خدمات

محله سورو

۴/۶۳

۶/۳۶

محله چاهستانیها

۷/۵۴

۳/۴۵

منبع: مطالعات میدانی نگارنده
۳-۱-۵- فرضیه سوم : به نظر می رسد در دو محله غیررسمی چاهستانیها و سورو ، با توجه به روند شکل گیری و توسعه محله(قدمت) و نیز وضعیت کالبدی و بافت اجتماعی آنها ، سیاستها و راهکارهای متفاوتی از جمله سیاست نوسازی مشارکتی و سیاست های تشویقی – حمایتی دولت می تواند در جهت توانمندسازی این محلات مؤثر باشد.
بررسی رابطه بین میزان وابستگی ساکنین به نهادهای دولتی و میزان مشارکت آنها نشان می دهد که در محله چاهستانیها اغلب افرادی (۶۳درصد) که تمایل به همکاری و مشارکت در امر بهسازی محله ندارند از هیچ یک از امکانات دولتی بهره ای نبرده اند و ۵۴ درصد افرادی که حاضر به همکاری و مشارکت هستند از امکانات و تسهیلات دولتی استفاده کرده اند. همچنین برعکس آن اینکه ۷۲ درصد افرادی که از امکانات دولتی هیچ استفاده نکرده اند تمایلی به مشارکت در محله ندارند. در واقع می توان نتیجه گرفت که در محله چاهستانیها وابستگی به نهادهای دولتی یا خصوصی بر روی میزان مشارکت مردمی تأثیر مثبتی دارد.
اما نتایج بدست آمده در محله سورو این چنین است که ۸۴ درصد افرادی که تمایل به مشارکت ندارند از امکانات دولتی یا خصوصی هیچ استفاده ای نکرده اند. همچنین ۵۷ درصد افرادی که نسبت به مشارکت نظر مساعدی دارند از هیچ یک از امکانات دولتی یا خصوصی بهره نبرده اند. بنابراین از این موضوع می توان نتیجه گرفت که بالا بودن میزان مشارکت در محله سورو هیچ ارتباطی به میزان وابستگی آنها به امکانات دولتی و یا خصوصی ندارد. بلکه در این محله زمینه مشارکت به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی به دریافت امکانات دولتی، فراهم می باشد. از تحلیل های انجام شده می توان چنین نتیجه گیری کرد که با توجه به اینکه در محله سورو مشارکت و همکاری به صورت داوطلبانه پابرجاست بنابراین استفاده از سیاست های نوسازی مشارکتی در این محله می تواند در امر ساماندهی محله جوابگو باشد. اما در محله چاهستانیها از آنجایی که استفاده از امکانات دولتی بر میزان مشارکت تأثیر مثبتی دارد و باعث ایجاد انگیزه مشارکت در بین ساکنین شده است می توان چنین نتیجه گرفت که سیاست های نوسازی مشارکتی به تنهایی نمی تواند در امر بهسازی محله تأثیرگذار باشد بلکه باید یکسری سیاست ها و راهکارهای تشویقی در این محله به اجرا درآید تا بتوان روحیه مشارکت را در بین ساکنین محله تقویت کرد. با توجه به تحلیل ها و توضیحات داده شده این فرضیه نیز مورد تأیید می باشد.
۲-۵- راهکارهای پیشنهادی در جهت ساماندهی محله سورو

  • اجرای طرح های مشارکتی به منظور ساماندهی کالبدی جمعی محله و با نظارت دستگاه های اجرایی از جمله شهرداری، مسکن و شهرسازی و …
  • تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت اجرای پروژه های عمرانی با توجه به پتانسیل های محله مانند ایجاد پارک های ساحلی، پلاژ بانوان، مجموعه ورزش های آبی
  • استفاده از عناصر شاخص بومی مانند دریا و ساختمان های قدیمی با تأکید بر قدمت محله و در راستای تقویت نقش گردشگری آن
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...