۷۴۳۱۷/۰

میزان مستمر بودن اطلاعات ارائه شده

۲۹۸۳/۳

۶۳۳/۰

۷۹۵۴۴/۰

با بررسی سازه­های مربوط به متغیر سامانه اطلاعات عمودی طبق جدول (۵-۸) ملاحظه می­گردد که در این بخش مشکل اساسی در شرکت­های تولیدی استان گیلان، مستمر نبودن ارائه اطلاعات می باشد.
مشاهده شد که میانگین امتیاز متغیر عملکرد بازرگانی در شرکت­های تولیدی استان گیلان بیشتر از حد متوسط و معادل ۷۹/۳ است. بررسی سازه­های مربوط به اندازه گیری متغیر عملکرد بازرگانی در جدول (۵-۹) نشان داده شده است.
جدول ۵-۹) سازه­های مربوط به متغیر عملکرد بازرگانی

سازه ها

میانگین

واریانس

انحراف معیار

سهم بازار شرکت در مقابل رقبا

۸۳۹۸/۳

۵۰۲/۰

۷۰۸۴۹/۰

رشد سودآوری شرکت

۷۲۳۸/۳

۵۴۵/۰

۷۳۸۵۷/۰

رشد فروش شرکت

۸۱۷۷/۳

۵۱۷/۰

۷۱۸۷۳/۰

با بررسی سازه­های مربوط به متغیر عملکرد بازرگانی طبق جدول (۵-۹) ملاحظه می­گردد که در این بخش مشکل اساسی در شرکت­های تولیدی استان گیلان، رشد سودآوری شرکت می باشد.
۵-۲-۲) نتایج آزمون فرضیه ­ها
فرضیه فرعی اول: بین حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه اول گویای آن بود که بین حذف اتلاف و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه معنادار وجود ندارد. به نظر می­رسد تلاش شرکت­های گیلانی جهت حذف اتلاف­ها در خور توجه نبوده و نتوانسته تاثیر مثبتی در عملکرد بازرگانی داشته باشد.
فرضیه فرعی دوم: بین بهبود مستمر و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه دوم نشان می­دهد که بین بهبود مستمر و علمکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۲۷ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر بهبود مستمر می ­تواند ۳/۱۰ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در عین حال در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیقات گیرو موری، پسکارمونا و کیمارو[۱۴۱] در سال ۲۰۱۳ و سیدحسینی و بیات ترک در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که بهبود مستمر به عنوان یکی از شاخص­ های تولید ناب می ­تواند بر کیفیت تولید و عملکرد فعالیت­ها موثر باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فرضیه فرعی سوم: نواقص صفر و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه سوم نشان می­دهد که بین نواقص صفر و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۴/۳۰ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر نواقص صفر می ­تواند ۲/۱۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق زمانی و حیدری در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که نواقص صفر به عنوان یکی از شاخص­ های تولید ناب می ­تواند بر عملکرد و چابکی تولید موثر باشد.
فرضیه فرعی چهارم: تولید بهنگام و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه چهارم نشان می­دهد که بین تولید بهنگام و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۹/۳۲ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر تولید بهنگام می ­تواند ۸/۱۱ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق متقی و رضایی در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که تولید بهنگام کالا به عنوان یکی از شاخص­ های تولید ناب می ­تواند بر چابکی تولید موثر باشد
فرضیه فرعی پنجم: سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه پنجم گویای آن بود که بین سامانه تولید کششی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه معنادار وجود ندارد. به نظر می­رسد تلاش شرکت­های گیلانی جهت به کارگیری سامانه تولید کششی در خور توجه نبوده و نتوانسته تاثیر مثبتی در عملکرد بازرگانی داشته باشد.
فرضیه فرعی ششم: تیم­های چند وظیفه ­ای و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه ششم نشان می­دهد که بین تیم­های چند وظیفه ­ای و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۸/۳۶ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر تیم­های چند وظیفه ­ای می ­تواند ۶/۱۳ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق ابوترابی در سال ۱۳۹۰ اشاره نمود. ایشان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشت که تیم­های چند وظیفه ­ای به عنوان یکی از شاخص­ های تولید ناب می ­تواند بر تسریع امور و بهبود عملکرد واحدهای تولید موثر باشند.
فرضیه فرعی هفتم: عدم تمرکز و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه هفتم نشان می­دهد که بین عدم تمرکز و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۱/۳۵ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر عدم تمرکز می ­تواند ۳/۱۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق ملک اخلاق و رجب زاده در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که عدم تمرکز و استفاده گروه های کاری تیمی می ­تواند بر کیفیت و تسریع فعالیتها و نیز عملکرد واحدهای تولیدی موثر باشند.
فرضیه فرعی هشتم: یکپارچگی و عملکرد بازرگانی در شرکت­های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه هشتم نشان می­دهد که بین یکپارچگی و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۵/۳۰ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر یکپارچگی می ­تواند ۳/۱۰ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق ابوترابی در سال۱۳۹۰ اشاره نمود. ایشان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که یکپارچگی و استفاده گروه ­های کاری مشترک می ­تواند بر کیفیت و تسریع فعالیت­ها و نیز عملکرد واحدهای تولیدی موثر باشند.
فرضیه فرعی نهم: سامانه اطلاعات عمودی و عملکرد بازرگانی در شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه نهم نشان می­دهد که بین سامانه اطلاعات عمودی و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۲/۴۷ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر سامانه اطلاعات عمودی می ­تواند ۳/۲۲ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیق متقی و رضایی در سال ۱۳۸۴ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که استفاده از سامانه اطاعات عمودی می ­تواند در راستای تولید و عملکرد بهتر یه شرکت­های تولیدی کمک نماید.
فرضیه اصلی تحقیق: میزان اجرای تولید ناب و عملکرد بازرگانی در شرکت­های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت دارد. آزمون فرضیه اصلی تحقیق نشان می­دهد که بین میزان اجرای تولید ناب و علمکرد بازرگانی شرکت های تولیدی استان گیلان رابطه مثبت و معنادار معادل ۳/۴۳ درصد قابل مشاهده است. بنابراین می­توان گفت که تغییرات متغیر تولید ناب می ­تواند ۷/۱۸ درصد تغییرات متغیر عملکرد بازرگانی شرکت­های تولیدی استان گیلان را توضیح دهد. در مقایسه نتیجه حاصله از این فرضیه تحقیق، با تحقیق­های مشابه می­توان به نتایج تحقیقات گیرو موری، پسکارمونا و کیمارو[۱۴۲] در سال ۲۰۱۳، سید حسینی و بیات ترک در سال ۱۳۸۴ و زمانی و حیدری در سال ۱۳۹۲ اشاره نمود. آنان در نتایج تحقیق چنین عنوان داشتند که بین اجرای تولید ناب و بهبود عملکرد شرکت­های تولیدی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...