1. پرسشنامه سیستمهای اطلاعاتی (مقیمی و رمضان،۱۳۹۰)

این پرسشنامه دارای ۳۰ گویه و شامل چهار بعد برنامه ریزی و بودجه بندی، گزارشدهی عملکرد/مالی، کنترل هزینه و کنترل یکپارچه و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.

    1. پرسشنامه زنجیره تأمین (ابراهیمی،۱۳۸۶)

این پرسشنامه دارای ۲۰ گویه و شامل چهار بعد زیر ساختهای سازمانی، تکنولوژی اطلاعات،سیستم پشتیبانی تصمیمگیری، روابط بین سازمانی و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.

    1. پرسشنامه مدیریت دانش (بردبار،۱۳۹۱)

این پرسشنامه دارای ۲۲ گویه دارد و شامل پنج بعد کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت میباشد.
۱-۹) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در تحقیق حاضر، از آمار در دو سطح توصیفی و استنباطی، همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و معادلات ساختاری استفاده می گردد. تحلیل عاملی تأییدی در واقع یک آزمون نظریه است که در ان پژوهشگر تحلیل خود را با یک فرضیه قبلی آغاز می کند. این مدل که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص می کند که کدام متغیرها با کدام عامل ها و کدام عامل ها با یکدیگر همبسته می شود(هومن،۱۳۸۰).
از آزمون همبستگی پیرسون هم، قبل از بررسی روابط علی بین متغیرها جهت بررسی همبستگی و رابطه بین متغیرهای دو به دو مدل مفهومی استفاده می کنید تا مشخص شود آیا متغیرهای با هم رابطه دارند که پس از آن به رابطه علت و معلولی آنها پرداخته شود و برای جامعه ای که مشخص و محدود باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

مدل سازی معادلات ساختاری نیز شامل یک مجموعه معادله ساختاری است که روابط علی بین متغیرها را توصیف می کند. مدل یابی معادله ساختاری یک تکنیک نیرومند تحلیلی چند متغیره با متغیرهای مکنون، یا مدل علی و تحلیل ساختار کواریانس نیز نامیده شده، یکی از پیشرفته ترین روش شناسی نویدبخش در علوم رفتاری است که کاربرد داده های همبستگی، آزمایشی و غیرآزمایشی را برای تعیین میزان مواجه بودن مدل های نظری در یک جامعه مشخص امکان پذیر است. یک مدل کامل معادله ساختاری در حقیقت بیانگر آمیزه ای از نمودار مسیر و تحلیل عاملی تأیید است. چون مدل کامل معادله ساختاری شامل دو دسته متغیرهای مشاهده شده و مشاهده نشده است، پارامترهای مدل باید از طریق پیوند بین واریانس ها و کواریانس های متغیرهای مشاهده شده و پارامترهای مدل چنان که توسط پژوهشگر مشخص شده است برآورد شود. شیوه های متفاوتی برای قضاوت درباره برازش کل مدل وجود دارد. یک محقق باید از معیارهای مختلف برای قضاوت در مورد برازش مدل استفاده کند، زیرا شاخص واحدی وجود ندارد که به طور قطعی برای آزمون مدل مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرد(کلانتری،۱۳۸۸). کلیه تجزیه و تحلیل ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS ، Lisrel انجام خواهد شد .
۱-۱۰) محدودیت های پژوهش
هر پژوهشی با یکسری محدودیتهایی روبروست که این پژوهش نیز از این اصل مستثنی نیست که در ذیل به اهم آنها اشاره میشود:

    • عدم همکاری بعضی از پاسخ دهندگان
    • بیهوده دانستن بعضی از پاسخ دهندگان به پژوهش و همچنین نتایج حاصل از آن.
    • محدود بودن ابزار گردآوری اطلاعات فقط به پرسش‌نامه ( این امر باعث به دست آوردن اطلاعات دقیق نمی‌شود).
    • این پژوهش به بررسی تأثیر سیستم های اطلاعاتی بر زنجیره تأمین با میانجیگری مدیریت دانش در کارکنان نمایندگی های شرکت سایپا در اصفهان پرداخته است. با توجه به اینکه بقیه نمایندگی ها در شهرهای دیگر و همچنین سازمانها ی دیگر در نظر گرفته نشده است، تعمیم نتایج امکان پذیر نیست.

۱-۱۱) تعاریف مفهومی پژوهش
۱-۱۱-۱) تعریف مفهومی سیستم اطلاعاتی
سیستم اطلاعاتی سیستمی است که داده ها را از واحدهای مختلف دریافت نموده و تولید اطلاعات می کند و اطلاعات مربوط ، به موقع ، دقیق و شکیل را در اختیار سطوح مختلف مدیران جهت تصمیم گیری بهینه قرارمیدهد . که در قسمت معرفی مدیریت دانش به شناخت واژهای اطلاعات و داده اقدام می شود(ایرانبان و ادیبی،۱۳۸۶).
۱-۱۱-۲) تعریف مفهومی زنجیره تأمین
زنجیره تأمین بر تمام فعالیت هاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و نیز جریان هاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مى شود. به طور کلى، زنجیره تأمین زنجیره اى است که همه فعالیت هاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود .درباره ى جریان کالا دو جریان دیگر که یکى جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالى و اعتبارات است نیز حضور دارد(صالحی فیروزآبادی،۱۳۸۷).
۱-۱۱-۳) تعریف مفهومی مدیریت دانش
مدیریت دانش عبارتست از تلاش برای کشف دارائی نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارائی سازمان به طوری که مجموعه مدیریت دانش با اتخاذ وسیعی از افرادی که در تصمیم گیریهای سازمان دخیل هستند بتوانند از آن استفاده کنند. بطور کلی مدیریت دانش بر شناسایی و آشکار سازی دانش به نحوی که با یک شیوه رسمی قابل توزیع بوده و ارزش آن از طریق استفاده مجدد افزایش یابد، تأکید دارد (نژاد باقری و قلی زاده،۱۳۹۱).
۱-۱۲) تعاریف عملیاتی پژوهش
۱-۱۲-۱) تعریف عملیاتی سیستم اطلاعاتی
نمره ای است که افراد در پاسخ به پرسشنامه سیستم های اطلاعاتی مقیمی و رمضان (۱۳۹۰) بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت کسب میکنند.
۱-۱۲-۲) تعریف عملیاتی زنجیره تأمین
نمره ای است که افراد در پاسخ به پرسشنامه زنجیره تأمین ابراهیمی (۱۳۸۶) براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت کسب میکنند.
۱-۱۲-۳) تعریف عملیاتی مدیریت دانش
نمره ای است که افراد در پاسخ به پرسشنامه مدیریت دانش بردبار(۱۳۹۱) بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت کسب میکنند.
فصل دوم
پیشینه تحقیق
۲-۱)مقدمه
این فصل به بررسی پژوهش‌ها و مطالعاتی است که در زمینه سیستم های اطلاعاتی، زنجیره تأمین و مدیریت دانش انجام گرفته است. این قسمت از پژوهش خواننده را با حیطه موضوع مورد مطالعه آشنا می‌سازد. بر این اساس در ابتدا مباحث و دیدگاه‌های عمده در حوزه سیستم اطلاعاتی و زنجیره تأمین مورد بررسی قرارخواهد گرفت و در ادامه به مطالعات صورت گرفته در باب مدیریت دانش اشاره خواهد شد. همچنین منتخبی از پژوهش های داخلی و خارجی صورت گرفته در این حوزه ارائه گردیده و نیز نظرات پژوهشگران تبیین خواهد شد. نهایتاً چارچوب مفهومی و ارتباط متغیرهای پژوهش ارائه می‌شود و در انتها با توجه به پژوهش‌های گذشته مدل مفهومی پژوهش ارائه شده است.
۲-۲)مبانی نظری
۲-۲-۱) سیستم های اطلاعاتی
دیویس[۳] (۱۹۹۷) بیان میدارد که “سیستم اطلاعات مدیریت گونه ای از سیستم های اطلاعاتی رایانه است که میتواند اطلاعات را از منابع مختلفی در مؤسسه برای تصمیم گیری در رده مدیریتی جمع آوری و پردازش کند کنترل مدیریتی اطلاعاتی است که بخشی از آن توسط سیستم های پردازش مبادلات تولید میشوند”. سیستم های اطلاعاتی پشتیبان کنترل مدیریتی، اطلاعات تولید شده توسط سیستم های پردازش مبادلات را پردازش کرده و آنها را در شکل جدید معنی داری به مدیر ارائه میکنند. چنین سیستم های اطلاعاتی، سیستم های اطلاعات مدیریتی نامیده میشوند. سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی است یکپارچه که از کاربر و ماشین برای ارائه اطلاعات در پشتیبانی از عملیات، مدیریت و تصمیم گیری در سازمان تشکیل شده است. این سیستم از نرم افزار و سخت افزار رایانه ای، راهنماها و دستورالعمل ها، مدل هایی برای تحلیل ، برنامه ریزی، کنترل و تصمیم گیری و یک پایگاه اطلاعات بهره میگیرد. سیستم اطلاعات مدیریت سیستمی یکپارچه، رایانه ای و کاربر ماشینی است که اطلاعات لازم برای حمایت از عملیات و تصمیم گیری را فراهم میکند. اجزاءاصلی این سیستم عبارت اند از:
۱) سیستمی یکپارچه برای خدمت به تعداد زیادی کاربر؛
۲) سیستمی رایانه ای که تعدادی نرم افزار اطلاعاتی را از طریق یک پایگاه اطلاعات به هم ربط داده؛
۳)رابطه کاربر- ماشین که به جستجوهای فوری و موقتی پاسخ داده؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...