مجموع

۵۸۸

۱۵۲۴

۴٫۱۱۵۲

۰٫۰۳۷۱

بر مبنای محاسبات و آزمون های انجام شده در این قسمت و بند پیش فرض ها ملاحظه می شود که:
وفق آزمون پیش فرض ها مندرج در جدول ۴-۷ آماره کولموگروف متغیر سود برابر ۰٫۸۱۲۵۴ و سطح معنی دار متناظر با آن ۰٫۱۲۰۰ و بیشتر از ۵ درصد بوده، بنابراین فرض نرمال بودن توزیع متغیر به عنوان پیش فرض استفاده از آزمون پارامتریک مقایسه میانگین ها با معیار تی استیودنت زوجی پذیرفته می شود.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

بر مبنای تعیین کفایت حجم نمونه به شرح مندرج در فصل سوم حجم نمونه تصادفی یا n به سمت بی نهایت میل کرده و امکان استفاده از آزمون های پارمتریک وجود دارد.
بر مبنای آزمون مقایسه میانگین ها با معیار تی استیودنت زوجی به شرح مندرج در جدول شماره ۴-۱۵ آماری تی استیودنت برابر ۴٫۱۱۵۲ و سطح معنی دار متناظر با آن برابر با ۰٫۰۳۷۱کمتر از ۵ درصد بوده و لذا فرض صفر مبنی بر برابری میانگین مجموع اقلام تعهدی به عنوان سنجه مدیریت سود رد شده در سطح ۹۵ درصد اطمینان فرض اختلاف مدیریت سود در شرکت های مورد مقایسه و به عبارتی رابطه بین کیفیت گزارش گری و مدیریت سود پذیرفته می شود.
مقایسه میانگین های مجموع اقلام مدیریت سود نشان می دهد که به طور متوسط مجموع اقلام تعهدی به عنوان سنجه مدیریت سود، در بین شرکت های واجد کیفیت حسابرسی۱۱۵۵ و قریب به ۴۰ درصد کمتر از متوسط آن(۱۹۷۶) در شرکت های فاقد مدیریت سود است. به عبارتی به طور متوسط در بین شرکت های فاقد کیفیت حسابرسی مدیریت سود بیشتری(۴۰ درصد) وجود داشته است. بنابراین بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود در شرکت های منتخب بورسی، “رابطه معکوس” وجود دارد.
۴-۷- جمع بندی
در این تحقیق بر مبنای مدل راسمین و دیگران(۲۰۱۴)، هدف از تحقیق تعیین رابطه بین متغیر مدیریت سود (بر مبنای مدل تعدیل شده جونز) مبتنی بر سنجه مجموع اقلام تعهدی به عنوان متغیر وابسته، با متغیرهای مستقل : جریان نقد نسبی، کیفیت حسابرسی و مازاد جریان نقد آزاد به عنوان سنجه های اصلی موثر بر مدیریت سود، اهرم مالی و اندازه شرکت به عنوان سنجه های ویژگی شرکت بوده است.
در این راستا گزارش های مالی با اعمال محدودیت های چون منتهی شدن دوره مالی به پایان سال تقویمی ، در اختیار بودن گزارش های مالی ۵ ساله در دوره زمانی تحت بررسی از سال ۸۸ تا ۹۲ ، عدم تعلق به شرکت های سرمایه گذاری یا واسطه گری مالی، زیان ده نبودن، عدم توقف نماد معاملاتی در بیش از سه ماه و … جامعه آماری مشتمل بر۲۴۵ شرکت تعریف شد. از بین این شرکت های منتخب به روش تصادفی ساده ۱۱۸ شرکت انتخاب و داده های عملکردی تاریخی آن ها بر مبنای گزارش های مالی ارائه شده به بورس طی یک دوره ۵ ساله سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به عنوان ۵ نمونه تصادفی وابسته مشتمل بر ۵۹۰ سال- شرکت به دست آمده است. توصیف متغیرها نشان داد که:
۱) مدیریت سود بر مبنای سنجه مجموع اقلام تعهدی در شرکت های نمونه به طور نسبی اقلا ۸۹۳ و حداکثر ۲۳۶۲ میلیارد ریال بوده است. به طور متوسط مجموع اقلام تعهدی ۱۵۴۲با انحراف معیار ۶۸۴ میلیارد ریال بوده است.
۲) جریان نقد نسبی به عنوان یک کمیت نسبی بین صفر و یک به عنوان یکی از سنجه های عوامل موثر بر مدیریت سود به طور نسبی در شرکت های نمونه اقلا ۰٫۱۶۳۲- و حداکثر ۰٫۳۸۰۲ بوده است. به طور متوسط جریان نقد نسبی برابر ۰٫۲۴۸۹ با انحراف معیار ۰٫۲۲۳۶ بوده است.
۳) مازاد جریان نقد آزاد به عنوان یکی از سنجه های عوامل موثر بر مدیریت سود در شرکت های نمونه اقلا ۳۸۸۲۱ و حداکثر ۹۳۶۹۳ میلیون ریال بوده است. به طور متوسط مازاد جریان نقد برابر ۶۴۵۲۱ با انحراف معیار ۲۱۱۴۲ میلیون ریال بوده است.
۴) کیفیت حسابرسی به عنوان یک متغیر کیفی مورد ارزیابی قرار گرفته که در ادامه نحوه ارزیابی آن مطرح و بر مبنای آن شرکت ها ی نمونه به دو دسته تقسیم شده اند.
۵) نرخ مجموع بدهی ها به جمع دارایی ها یا اهرم مالی به عنوان سنجه ساختار مالی و یکی از ویژگی های شرکت در شرکت های نمونه تصادفی شرکت به طور نسبی اقلا ۰٫۴۲۱۶و حداکثر برابر ۰٫۷۲۹۸ بوده است. مقدار متوسط اهرم مالی در بین شرکت ها ۰٫۵۱۰۳ با انحراف معیار ۰٫۴۲۱۵ بوده است.
۶) اندازه شرکت به عنوان یک کمیت لگاریتمی و یکی دیگر از سنجه های ویژگی های در بین شرکت ها اقلا ۲٫۱۹۹۵ و حداکثر برابر ۱۱٫۲۸۸۴ بوده است. مقدار متوسط اندازه شرکت در بین شرکت ها ۶٫۱۲۵۴ با انحراف معیار ۳٫۸۷۱۲ بوده است.
بر مبنای نتایج آزمون های کولموگروف- سمیرونوف، همسانی وایت، دوربین واتسون و دیگر آزمون های مناسب مشخص شد که غالب پیش فرض ها برقرار بوده و می توان رابطه بین متغیرها را به تبع تحقیقات مشابه از روش رگرسیون خطی مرکب برآورد کرد. جهت برقراری پیش فرض نرمال بودن توزیع متغیرهای مستقل و وابسته نیز از تبدیل لگاریتم مجذوری استفاده شد.
نتایج برآورد رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی، حاکی از رابطه معکوس بین اهرم مالی و اندازه شرکت با مدیریت سود به عنوان متغیر وابسته بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...