مفهوم: چرخه مدیریت دانش

بعد

مولفه سازی

شاخص سازی

خلق دانش

دغدغه برای ارتقای دانش فردی، برخورداری از مزایای مادی بیشتر در سازمان به دلیل دانش بیشتر، تمایل فردی برای بهره برداری از فرصتهای یادگیری،وجود روند منظم در سازمان جهت آموزش کارکنان،تمایل فردی برای یادگیری مستمر، شناسایی بهترین کارشناسان سازمان در هر یک از رشته ها توسط مدیریت شرکت، حساسیت نسبت به حفظ نیروی انسانی دانایی محور،رضایت دارندگان دارایی های استراتژیک از شرکت متبوع، سرمایه گذاری شخصی برای ارتقای دانش، ترغیب مدیریت شرکت به خلق دانش .

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۱-دانش بیشتر،تا چه حد به معنای برخورداری از مزایای بیشتر در سازمان است؟ ۲-شخصاًتا چه حد تمایل داریداز فرصتهای یادگیری بهره برداری کنید؟ ۳-به چه میزان روند منظمی جهت آموزش کارکنان وجود دارد؟ ۴- یادگیری مستمر تا چه میزان برای شما یک اولویت است؟ ۵- تا چه میزان مدیریت نسبت به حفظ کارکنان دانائی محور خود حساسیت دارد؟ ۶- مدیریت تا چه حد برای افراد فرصتهای یادگیری فراهم می آورد؟ ۷- شخصاً تا چه میزان برای ارتقای دانایی خود سرمایه گذاری می کنید؟۸- به چه اندازه دانش بیشتر(در راستای وظایف شغلی) به معنای برخورداری از اعتبار و احترام بیشتر است؟ ۹- تا چه حد مزایای برخورداری از دانائی در سازمان، شما را ترغیب به کسب دانش بیشتر می کند؟

سازماندهی دانش

بازنگری تجارب فردی، ثبت آموخته های فردی، دریافت اطلاعات مورد نیاز در هنگام ضرورت، شناسایی خلاء های اطلاعاتی در سازمان، سازماندهی دانش فردی، وجود سیستم اطلاعاتی جهت سازماندهی دانش، تلاش برای طبقه بندی دانش فردی به شکل منابع قابل دستیابی، و امکان دسترسی افراد به منابع دانش سازماندهی در قالب دسته بندی شده

۱-تا چه حد می توانید آنچه را که یادگرفته اید،دقیق وصف کنید؟ ۲-امکان دسترسی سایر همکاران به اطلاعات شما،تا چه حد وجود دارد؟ ۳-برای دریافت اطلاعات مورد نیاز کارتان، تا چه حد انبوهی از اطلاعات را باید بررسی کنید؟ ۴-شخصاًتا چه حد احساس می کنید باید دانسته ای خود را سازماندهی کنید؟ ۵-اطلاعات مورد نیاز خود را تا چه میزان در همان زمان نیاز دریافت می کنید؟ ۶-به چه میزان آموخته های خود را ثبت می کنید؟

تبادل دانش

تشویق کارکنان توسط مدیریت سازمان جهت تبادل دانش،تناسب سیستم اطلاعاتی با تبادل مناسب دانش،وجود فرهنگ قوی برای تبادل دانش،توزیع به موقع منابع دانش توسط کتابداران،مبادله روان دانش بین واحدهای وظیفه ای،وجود شبکه اینترنتی قوی،وضعیت تبادل دانش از بالا به پایین در سازمان،و وضعیت تبادل دانش از پایین به بالا در سازمان .

وقتی کارکنان به اطلاعات نیاز دارند تا چه حد در اختیارشان قرار می گیرد؟ ۲-تا چه حد کتابداران،اطلاعات لازم را به موقع توزیع می کنند؟۳-نحوه جریان اطلاعات از بالا به پایین(از مدیران به کارکنان)تا چه حد مناسب است؟ ۴-نحوه جریان اطلاعات از پایین به بالا(از کارکنان به مدیران)تا چه حد مناسب است؟ ۵- به چه میزان مدیریت،کارکنان را برای مبادله دانش،تشویق می کند؟ ۶-سیستم اطلاعاتی اتوماسیون تا چه حد برای مبادله دانش مناسب است؟ ۷-تا چه حد اطلاعات مورد نیاز شاغل در دسترس او قرار دارد؟ ۸-تا چه حد وضعیت اینترنت برای مبادله دانش مناسب است؟

به کار بستن دانش

احساس دغدغه فردی برای به کاربستن دانش، میزان استفاده از آموخته های فردی از دوره های آموزشی، وجود وسواس کاربرد دانش در سازمان، وجود فرآیندهای نظام مند برای بهره برداری از دانش افراد در سازمان، دخیل کردن دانسته فردی در کار، انعکاس دانش سازمان در محصولات یا خدمات، تمایل کارکنان برای دانش مدار ساختن فعالیتها، دغدغه مدیریت برای کاربرد دانش توسط کارکنان، و بهره برداری سازمان از تجارب حاصل از پروژه ها

۱-تا چه حد از خود می پرسید چگونه می توانم آموخته هایم را به کار برم؟ ۲- برای بکاربردن دانائیهای خود تا چه حد احساس دغدغه می کنید؟ ۳- تا چه میزان احساس می کنید وسواس کاربرد دانش در سازمان وجود دارد؟ ۴- تا چه میزان آموخته های خود از دوره های آموزشی(اعم از مرتبط یا غیرمرتبط) را مورد استفاده قرار می دهید؟ ۵- آیا کارکنان تمایل دارند(تا آنجا که وقت اجازه می دهد)کارها را دانش مدارتر انجام دهند؟ ۶- پس از حضور شما در دوره آموزشی،مدیریت تا چه میزان دغدغه کاربرد آن توسط شما را دارد؟ ۷-دانسته های خود را تا چه حد در کار دخیل می کنید ؟

۱-۸ چارچوب نظری ۱-۹ تعریف عملیاتی متغیرها
خلق دانش: خلق دانش، فرایندی بی پایان است که شامل خلق ایده های جدید، شناخت الگوهای تازه، و ترکیب قواعد جدا از هم و ایجاد فرایندهای جدید به منظور ایجاد و خلق دانش است. همه ابزارهای مشارکتی که جهت به دست آوردن دانش استفاده می شوند، در خلق دانش موثرند. کتابخانه و بخش اسناد به عنوان منابع دانش، نقش مرکزی دارند. توانایی سازمان در به وجود آوردن و تولید دانش، ابزار خوبی برای خلق دانش است (نظری،۱۳۸۲،صص۲۶۳-۲۶۲ )
سازماندهی دانش : این مرحله، به ذخیره، ثبت، ضبط و نگهداری دانش در شکل و یا چارچوبی اشاره دارد که پیوستگی اجزای آن را حفظ نماید و قابلیت بازیابی و استفاده توسط کارکنان سازمان داشته باشد. در حقیقت، سازماندهی دانش، پیش زمینه لازم برای انتقال و تبادل آن است. به عبارت دیگر، ذخیره و ثبت دانش در قالب اینترانت، پوشه ها و کلاسورها پیش قابلیت لازم را برای انتقال و تبادل آن فراهم می آورد(رادینگ،۲۰۰۳،۱۸۹-۱۷۹ )
تبادل دانش : تبادل دانش عبارت است از حرکت، توزیع و پخش دانش بین افراد و پایگاه های دانش به طور مکانیزه و غیر مکانیزه و به صورت دوسویه. در حقیقت ۹۰ درصد از موفقیت مدیریت دانش، به تبادل صحیح دانش بستگی دارد و تبادل دانش از یک فرد به فردی دیگر، از لازمه های اساسی یک چرخه مدیرت دانش اثربخش می باشد. انتقال و ردو بدل شدن دانش بین اعضای سازمان، مستلزم استقرار فرهنگ” تسهیم دانش قدرت است ” به جای فرهنگ” دانش قدرت است ” می باشد (رادینگ،۲۰۰۳،۱۸۹-۱۷۹ )
بکاربستن دانش: اشاره به این مطلب دارد که ایده ها و دانش به دست آمده در صورت مفید و مناسب بودن مورد استفاده قرار گیرد، بدون جهت گیری در مورد اینکه چه کسی آنها را مطرح کرده است. این حلقه اشاره دارد به آمیختن دانش با عمل، یعنی به کار بستن دانش و انعکاس آن در خدمات و کالاهای یک سازمان (کاومن،۲۰۰۴،ص۱۵۰)
۱-۱۰ قلمرو پژوهش

  • قلمرو مکانی: این تحقیق شرکت مادر تخصصی توانیر می باشد .
  • قلمرو زمانی: تحقیقات مقدماتی در نیمه اول سال ۹۰ آغاز شد و پس از تصویب موضوع و انجام تحقیقات تکمیلی در پایان شهریور سال ۹۱ آماده دفاع شد .
  • قلمرو موضوعی : امروزه اطلاعات و دانش و تجربه برای سازمان ها یک منبع مهم و اساسی می باشد. این پژوهش به دنبال آن است تا بستری فراهم سازد تا دارایی فکری و دانش موجود در شرکت توانیر مدیریت گردد و اشخاص نسبت به یادگیری، اشتراک گذاری و خلق ایده ای جدید با کمک مدیران ارشد و میانی اهتمام ورزند. بنابراین موضوع این پژوهش تحلیل چرخه مدیریت دانش با رویکرد فازی در شرکت مادر تخصصی توانیر می باشد. و مهمترین عناوین موضوعی عبارتند از : مدیریت دانش ، چرخه مدیریت دانش ، رویکرد فازی

فصل دوم:
مروری بر ادبیات تحقیق
بخش اول : مدیریت دانش
بخش دوم : سوابق تحقیقاتی
بخش سوم : شرکت مادر تخصصی توانیر۲-۱مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...