۶

۷

۸

بار عاملی

۶۴۰/۰

۶۲۵/۰

۶۱۷/۰

۳۹۶/۰

۳۴۲/۰

۳۸۶/۰

۴۶۲/۰

۴۰۱/۰

جدول ۹ـ۳ نشان می‎دهد که مقدار شاخص نمونه‎برداری و اندازه کرویت باتلر با درجه آزادی ۲۸ معنادارند. مقادیر قطر ماتریس همبستگی‎های ضد تصویری سؤال‎ها اندازه بالاتر از ۷/۰ را برای این مقیاس نشان دادند. بدین ترتیب بر اساس این سه شاخص، امکان تحلیل عاملی فراهم شد. جدول ارزش ویژه در تحلیل عاملی، یک عامل با بار ارزشی بالاتر از ۲ را نشان داد و بر اساس نتایج جدول واریانس استخراجی، مشخص شد که این عامل ۵۵/۳۳ درصد از واریانس پیوند با مدرسه را تبیین معنادار می‎کند. با توجه به شناسایی یک عامل، تحلیل عاملی، سؤال‎ها را بدون چرخش تحت یک عامل معرفی کرد. همان‎طور که نتایج جدول ۹ـ۳ نشان می‎دهد، کمترین بار عاملی به سؤال ۵ و بالاترین به سؤال ۱ اختصاص دارد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

در این پژوهش، دو سؤال اول این زیرمقیاس که دارای بالاترین بار عاملی بودند، به عنوان نیمی از نشانگرهای کنش وری مدرسه وارد الگو شدند.
ب) مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی
حمایت معلم با بهره‎گیری از زیرمقیاس حمایت معلمِ مقیاس”ارزیابی حمایت اجتماعی” دوبوئا و المان (۱۹۸۹) (۵ سؤال) اندازه‎گیری شد.
مقیاس”ارزیابی حمایت اجتماعی”در کل ۳۱ سؤال دارد که ادراک نوجوان را از دریافت حمایت از سوی خانواده، همسال (دوستان و همکلاسی‎ها) و معلمان می‎سنجد. پاسخ‎ها بر مبنای مقیاس لیکرت پنج درجه‎ای
(از هرگز، ۱ تا همیشه، ۵) درجه‎بندی شده است (برای مثال،”آیا فکر می‎کنید معلمانتان به شما اهمیت می‎دهند؟”).
ضرایب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۳۱ سؤال، ۸۸/۰ است. دامنه ضرایب آلفا برای زیرمقیاس‎ها ۷۸/۰ تا ۸۳/۰ گزارش شده است. پایایی آزمون ـ پس‎آزمون برای کل مقیاس ۷۵/۰ و پایایی‎های زیرمقیاس‎ها ۶۶/۰ تا ۷۳/۰ گزارش شده است. شواهدی دال بر اعتبار همگرا و تمییزی برای کل زیرمقیاس‎ها گزارش شده است (دوبوئا و المان، ۱۹۸۹).
در ادامه به نتایج به‎ دست آمده در باب پایایی و اعتبار سازه زیرمقیاس حمایت معلم در اجرای نهایی خواهیم پرداخت.
۱ـ ب) پایایی زیرمقیاس حمایت معلم
پایایی زیرمقیاس حمایت معلم از مقیاس ارزیابی حمایت اجتماعی با بهره‎گیری از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد . پایایی این زیرمقیاس ۷۱/۰ به‎ دست‎ آمد.
۲ـ ب) تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس حمایت معلم
با بهره گرفتن از روش تحلیل عاملی اصلی، ساختار عاملی زیرمقیاس حمایت معلم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحلیل عاملی در جدول ۱۰ـ۳ گزارش شده است.
جدول ۱۰ـ۳٫ تحلیل عاملی اکتشافی زیرمقیاس حمایت معلم

کفایت نمونه گیری کایزر، میر، اولکین ( KMO )

آزمون کرویت بارتلت

درجه آزادی

معناداری

ارزش ویژه

درصد واریانس
تبیین شده

۷۵۰/۰

۱۴۴/۵۶۶

۱۰

۰۰۱/ ۰>P

۳۵۲/۲

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...