جدول شماره ۴-۲ نشان‌دهنده توصیف داده‌های تلفیقی و متغیرهای اصلی حسابداری استفاده‌شده در این مطالعه می‌باشد. همان­گونه که آورده شده مقادیر میانگین، کمینه و بیشینه، انحراف معیار و چولگی و کشیدگی برای متغیرهای مستقل متغیرهای وابسته مربوط به ۱۱۳ شرکت نمونه و ۵۶۵ مشاهده (سال– شرکت) از ابتدای سال ۸۸ تا پایان سال ۹۲ به شرح زیر می‌باشد:

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

الف) متغیرمستقل این تحقیق کمیت لگاریتمی حجم مبادلات سهام در بین شرکت نمونه به طور متوسط ۶۲۵/۹ با انحراف معیار ۲۵۶/۱۳ بوده است.
ب) از بین متغیرهای مستقل، نوع بازده غیر منتظره به عنوان یک متغیر کیفی تلقی شده که متعاقبا در تحلیل واریانس منظور گردیده است. سایر متغیرهای مستقل مشتنل بر قیمت هر سهم به ریال، بازده غیر منتظره سهام در قیاس با بازده بازار و بر حسب درصد، ریسک سهام بر مبنای بتای بازار و نهایتا ارزش شرکت که به عنوان یک کمیت لگاریتمی بر مبنای لگاریتم ارزش شرکت با معیار کیو توبین محاسبه شده است. بر مبنای توصیف یافته ها قیمت هر سهم، بازده غیر منتطره، ریسک سهام و اندازه شرکت به طور متوسط برابر ۴۲۳۱ ریال، صفر، ۲۵۳/۲ و ۲۸۵/۱۶ با انحراف معیارهای ۳۲۴۵، ۲۰۴/۳، ۸۹۵/۱ و ۲۵۴/۷ بوده اند.
ج) ضرایب چولگی و کشیدگی متغیرهای کمی به جز حجم مبادلات سهام و اندازه شرکت که به عنوان یک کمیت نرمال شده لگاریتمی بوده و تقریبا به صفر میل کرده در سایر موارد به مراتب از ۰٫۱ بزرگ تر بوده و حاکی از غیر نرمال بودن توزیع متغیر ها در نمونه تصادفی بوده است.
تحلیل یافته‌ها
در این بخش از گزارش تحقیق، تحلیل یافته‌ها در سه بخش: الف) تحلیل پیش فرض های رگرسیون کلاسیک، ب) پیش فرض های تعیین نوع تحلیل داده های تابلویی و تحلیل روابط بین متغیرها آورده شده است. در این تحلیل ها هدف تعمیم نتایج به دست آمده از نمونه تصادفی به جامعه آماری شرکت های منتخب بورسی با بهره گرفتن از آزمون های آماری و به تعبیری روش استنتاج استقرایی است.
تحلیل پیش‌فرض‌های کلاسیک
این پیش فرض ها با فرض استفاده از تحلیل داده های مقطی در یک سال معین و عدم ترکیب داده ها در راستای به کارگیری رگرسیون خطی مرکب به منظور تعیین ارتباط بین متغیرهاست. در این پژوهش بنابر مدل پارک، لی و سانگ(۲۰۱۴) برای تعیین روابط بین متغیرها از رگرسیون خطی مرکب استفاده شده است. در حالت کلاسیک تحلیل رگرسیون خطی مرکب مبتنی بر چند فرض اساسی و ساده می­باشد و اگر یک یا چند مورد از این مفروضات برقرار نباشد، تفسیر مربوط به تحلیل رگرسیون نادرست بوده و پیش ­بینی‌های انجام‌شده بر اساس آن ضعیف خواهد بود لذا یکی دیگر از کارهای انجام‌شده در این تحقیق بررسی فروض کلاسیک رگرسیون خطی می­باشد. ازجمله مهم­ترین این فروض، فرض­های مربوط به بررسی نرمال بودن متغیرها، عدم خودهمبستگی بین اجزاء اخلال مدل، نرمال بودن جملات خطا و عدم ناهمسانی واریانس­ها می‌باشد.
جهت بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف بهره برده شده است.به­منظور تشخیص وجود خودهمبستگی بین اجزای اخلال از روش آماره دوربین–واتسون ((DW استفاده گردیده که نتایج آماره دوربین–واتسون در جداول بررسی نتایج فرضیه‌ها و نیز به‌صورت مجزا ارائه گردیده است. در این تحقیق برای بررسی و کشف ناهمسانی واریانس­ها از آزمون وایت استفاده شده و در صورت وجود ناهمسانی، به‌منظور رفع این مشکل، وزنی برابر هر مقطع برای داده‌ها در نظر گرفته می­ شود، جهت بررسی نرمال بودن باقی‌مانده‌ها از نمودارهای مربوطه استفاده شده است:
الف) بررسی نرمال بودن متغیرها
در این تحقیق جهت ارزیابی نرمال بودن توطیع متغیرهای مستقل و وابسته از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، نرمال بودن داده‌ها آزمون شده است. در این آزمون فرض های آماری به صورت ذیل تنظیم گردیده اند:
توزیع داده‌ها نرمال نیست
توزیع داده‌ها نرمال است
نتایج محاسبات مربوط به آزمون نرمال بودن متغیرهای وابسته و مستقل بر مبنای خروجی نرم افزار EVIEWS طی جدول شماره ۴-۳ خلاصه شده است:
جدول شماره ۴-۳: ارزیابی نرمال بودن متغیرها

شرح متغیر
نماد
آماره K.S
احتمال
نتیجه آزمون

حجم مبادلات
Y
۹۸۵/۰
۰۷۱۲/۰
توزیع متغیر نرمال است.

قیمت سهام
X1
۶۲۴/۸
۰۱۲۳/۰
توزیع متغیر نرمال نیست.

بازده غیر منتظره
X2
متغیر از نوع کیفی بوده و در تحلیل واریانس مورد استفاده واقع شده است.

نوع بازده
X3
۲۱۹/۸

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...