ارزش هر تحقیق بستگی به آمار و اطلاعات درست و معتبر دارد . اطلاعات نادرست و غلط مانع کشف حقایق شده و تصویری انحرافی ارائه داده و پاسخ مجهول یا سوال تحقیق را نمی دهد .
ابزار جمع آوری آمار و اطلاعات ابزار کامپیوتر، اینترنت ،نرم افزار های آماری( eveiws و spss )و ابزار تحلیل محتوا بوده است یعنی مطالعه و بررسی محتوای کتاب ها ، آثار ، کار ها و مطالعاتی که دیگران در این زمینه بعمل آورده و می تواند برای این تحقیق مفید و موثر باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۳-۵ روش تجزیه و تحلیل داده ها

تجریه و تحلیل داده ها با استفتده از نرم افزار هایspssو eviews صورت گرفته است تجزیه و تحلیل آماری در واقع هسته مرکزی تحقیقات علمی است که در آن داده ها مورد بر رسی قرار می گیرند ، رابطه بین متغیر ها ، قواعد و قوانین حاکم بر آن ها ، چگونگی تغییرات و روند حرکت آن ها را مشخص می کند پس از تجزیه و تحلیل های آماری است که پاسخ سوالات و فرضیات داده می‌شود . با توجه به چگونگی رابطه بین متغیر ها و نوع فرضیه مطرح شده آزمون های آماری مختلفی بکار گرفته می‌شود هر آزمون بایستی متناسب با فرضیه مطرح شده باشد در اینجا جون داده ها در قالب سری های زمانی مطرح شده اند از این نظر برای وجود یا عدم وجود نامانایی یا گام تصادفی از آزمون های ریشه واحد استفاده می‌گردد برای پاسخ دادن درست به سوالات و دست یابی به نتیجه بهتر در آزمون فرضیه ها هم از آزمون ریشه واحد دیکی – فولر تعمیم یافته و هم از آزمون نسبت واریانس ها استفاده شده است.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل آماری

۴-۱ مقدمه

تجزیه و تحلیل آماری معنا بخشیدن به داده های آماری است که در تحت دو عنوان مطرح می‌شود یکی آمار توصیفی که به توصیف و سازماندهی داده ها پرداخته و هدف آن تعیین شاخص های آماری است دیگر آما ر استنباطی که در آن فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفته و نسبت به پذیرش یا رد آن ها اقدام می گردد. در این تحقیق آمار و اطلاعات مربوط به دو متغیر شاخص کل سهام و شاخص بازده قیمت در قالب سری‌های زمانی مطرح و با بهره گرفتن از نرم افزار های آماری برای اثبات مانایی یا نا مانایی در بورس اوراق بهادار تهران استفاده می‌شود .

۴-۲ آمار توصیفی

به توصیف و سازمان دهی داده های آماری پرداخته و با تعیین شاخص های آماری وضعیت هر یک از متغیرها را در جامعه آماری مشخص وتوصیف می کند .
شاخص های آماری شا مل میانگین ، خطای میانگین ، مد ، میانه ، انحراف معیار ، واریانس ، درجه کجی ، درجه چولگی، دامنه ، نمودار ها و غیره می باشند که هر یک به نوعی توصیفی از جامعه آماری را بعمل می آورند در جدول زیر(جدول ۱) برخی از این شاخص ها که از طریق نرم افزار spssمحاسبه گردیده نشان داده شده است. در این جدول با توجه تعداد مشاهدات هر دوره ، میانگین ، خطای میانگین، انحراف معیار داده ها برای هر یک از دو متغیر مورد نظر یعنی شاخص کل قیمت سهام ، شاخص باز ده نقدی – قیمت در بورس اوراق بهادار تهران محاسبه شده.
شاخص های آماری متغیر شاخص کل قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

دوره زمانی
شاخصهای آماری

۱۳۸۰

۱۳۸۱

۱۳۸۲

۱۳۸۳

۱۳۸۴

۱۳۸۵

۱۳۸۶

۱۳۸۷

۱۳۸۸

۱۳۸۹

۱۳۹۰

تعداد
میانگین
خطای میانگین
انحراف معیار

۲۴۳
۶۶۶۵
۶۱
۹۵۶

۲۴۳
۴۱۹۵
۲۴۲
۳۷۱۵

۲۴۱
۲۰۲۶۶
۳۱۹
۴۹۵۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...