• اجرا و استقرار طرح سیستم نوبت دهی مشتریان نظام بانکی – سال ۱۳۸۱
  • تشکیل دهنده اولین گروه بانکهای عضو شبکه شتاب نظام بانکی کشور
    • طراحی و اجراء سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانک – سال ۱۳۷۸
    • (( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • طراحی و اجراء طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب – سال ۱۳۸۳
  • طراحی و اجراء پایگاه اطلاع رسانی (وب سایت) در نظام بانکی کشور – سال ۱۳۷۸
  • طراحی و اجراء طرح آتیه در نظام بانکی – سال ۱۳۷۷
  • طراحی و اجراء طرح بانکی برای کودکان و نوجوانان کشور – سال ۱۳۷۹
  • طراحی، اجراء و صدور کارتهای اعتباری در نظام بانکی – سال ۱۳۸۲
  • طراحی و اجراء طرح نظارت بر امور شعب بانک توسط مشتریان

۴-۲- موسسات مرتبط با بانک

  • صندق بیمه کشاورزی
  • شرکت خدمات ارزی و صرافی مهر
  • شرکت کارگزاری بانک کشاورزی
  • شرکت گسترش فناوری نوین کشاورز
  • شرکت توسعه و عمران اراضی

بخش سوم:

پیشینه تحقیق

۱-۲- پژوهش­های داخلی:
با جستجو در سایت­های علمی و پایان نامه­ ها، پژوهشی تحت عنوان بازاریابی مناسبتی و یا مشابه آن در صنعت بانکداری و صنایع دیگر یافت نشد.
۲-۲- پژوهش خارجی:
با جستجو واژه­ های Occasion in marketing، Occasion Based Marketing، Occasions marketing، Occasional marketing در پایگاه­های مقالات علمی نظیر Emerald ، Science direct، Springer ،Wiely ، Proquest ،Taylor & Francis و… موردی با عنوان این پایان نامه در صنعت بانکداری یافت نشد. در ادامه به پژوهش­هایی که تا حدودی به این پژوهش شبیه هستند، اشاره شده است.

  • تحقیقی تحت عنوان” ادراک مصرف کننده از مناسبت­های هدیه دادن” توسط بیلک[۶۲]در سال ۱۹۷۳ در فیلادلفیای امریکا انجام شد. در این مطالعه ۲۱۹ نمونه هدیه دادن، بوسیله ۷۳ نفر از ساکنان منطقه فیلادلفیا بوسیله یک تیم۶ نفره از محققان در مناسبت­های جشن تولد، کریسمس، روز مادر، روز پدر، سالگرد ازدواج و جشن فارغ­التحصیلی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج تحقیق نشان می­دهد که هدیه دادن به موقعیتی بستگی دارد که در آن هدیه داده می­ شود. تفاوت موجود در شرایط روحی و روانی پاسخ ­دهندگان در هدیه دادن تاثیر­گزار است. او از بررسی مناسبت­های مورد بررسی فهمید که مشهورترین مناسبت در میان جامعه مورد بررسی جشن تولد با ۳۵ درصد و بعد از آن کریسمس با ۲۹ درصد است و جشن فرغ التحصیلی و سالگرد ازدواج با ۵ درصد کم اهمیت­ترین مناسبت­ها بودند.
  • در سال ۱۹۸۳ تحقیقی تحت عنوان” مقایسه هدیه دادن بین شهروندان مکزیکی­ و فرانسویی در ایام کریسمس” توسط آلن و فرناندز در یک نمونه ۳۴۰ نفری انجام شد. این تحقیق در شهر گرونوبل فرانسه و شهر پاوبلا در مکزیک انجام شده است. برای انجام این تحقیق از پرسشنامه­ای استفاده شده، که شامل سه بخش بود. بخش اول در مورد خانواده­هایی بود که جایزه داده بودند و بینش آن­ها را نسبت به جایزه دادن بررسی می­کرد. بخش دوم جزئیات هدایایی که اخیراً استفاده شده بود را تشریح می­کرد و بخش سوم در مورد جزئیات جمعیت شناختی پاسخ ­دهندگان بود. توزیع پرسشنامه در دو کشور بطور همزمان انجام شده و نزدیک به هشت هفته طول کشیده است. در این تحقیق برای انتخاب نمونه ابتدا جامعه به گروه های مختلفی تقسیم شده بود سپس این گروه ها نیز به گروه های کوچکتری تقسیم شده بودند و از میان آن­ها نمونه­هایی برای بررسی انتخاب شده بود. از میان شرکت کنندگان در این تحقیق ۱۶۱ نفری فرانسویی و ۱۷۹ نفری از آن­ها مکزیکی بودند. میانگین سن مکزیکی­ها در این نمونه ۱۱/۳۸ سال و فرانسویی­ها ۶۵/۳۵ سال بوده است. سطح تحصیلات مکزیکی­ها نسبت فرانسویی­ها بهتر بوده و از لحاظ میزان درآمد مکزیکی­ها در وضعیت بهتری قرار داشتند. نتایج تحقیق نشان می­دهد نسبت زنان و مردان مکزیکی برای هدیه دادن در کریسمس برابر بوده ولی زنان فرانسویی بیشتر از مردان هدیه دریافت کرده ­اند. زنان و مردان مکزیکی نسبت به فرانسویی­ها مقدار بیشتری از میانگین درآمد ماهانه خود را به خرید هدیه اختصاص داده­اند. در هر دو کشور بیشتر از هدیه­های اسباب بازی و لباس برای کریسمس استفاده کرده­ بودند.
  • در سال ۲۰۰۵ تحت عنوان” مناسبت­ها و انگیزه­هایی برای هدیه دادن: یک مطالعه مقایسه­ ای از مصرف­ کنندگان مالایی و چینی در کشور مالزی” توسط اُزمان و همکارانش[۶۳] در یک نمونه ۳۰۰ نفری انجام شد. در این مطالعه برای بررسی نمونه از پرسشنامه استاندارد با تغییراتی براساس فرهنگ آن کشور، استفاده شده بود و پرسشنامه به گونه ­ای طراحی شده بود که پاسخ ­دهندگان می­توانستند چندین گزینه را برای هر سوال تیک بزنند. برای بررسی سوالات از ۲۰ نفر از پاسخگویان پیش آزمون گرفته شده است و پرسشنامه به دو زبان انگلیسی و مالایی طراحی شده و برای مقایسه این دو گروه بزرگترین شهر مالزی یعنی کوالالامپور انتخاب شده بود. برای توزیع پرسشنامه از روش مراجعه حضوری به ۶ مرکز در آخر هفته­ها از ساعت ۱۰صبح تا ۶ بعدازظهر استفاده شده است که ابتدا هدف از مطالعه برای آن­ها توزیع داده می­شد سپس در صورتی که آن­ها موافق شرکت در مطالعه بودند پرسشنامه به آن­ها داده شده بود. از تمام شرکت­ کنندگان در این مطالعه ۴۰ درصد آن­ها را مالایی­ها، ۶۰ درصد دیگر را چینی­ها تشکیل داده بودند. ۳/۵۱ درصد از شرکت­ کنندگان مرد و بقیه زن و اکثر آن­ها را افراد کمتر از ۳۰ سال و مجرد تشکیل داده بودند. ۴۳ درصد از شرکت­ کنندگان دانش ­آموز و دانشجو و ۲/۲۷ درصد کارمند بخش خصوصی بودند. در این بررسی مناسبت­های جشن تولد، جشن ازدواج، روز مادر، تولد فرزند، روز پدر، روز دوستی، سال جدید در چین، کریسمس و سالگرد ازدواج بررسی شده است. نتایج نشان می­دهد که در میان آن­ها ۹۹ درصد شرکت­ کنندگان برای مناسبت جشن تولد هدیه خریداری کرده بودند. و بعد از آن سالگرد ازدواج ۵۴ درصد، روز مادر با ۴/۴۵ درصد، تولد بچه با ۱/۴۰ درصد و روز پدر با ۴/۳۴درصد در رده­های بعدی قرار داشتند. با توجه به اثربخشی تبلیغات و ترفیعات اکثر مصرف­ کنندگان مالایی هدیه­هایی را برای اشخاصی خاص در روز دوستی (۸/۳۱درصد) و کریسمس (۸/۲۹درصد) خریداری کرده بودند. حدود یک سوم از شرکت­ کنندگان چینی برای سال جدید در چین هدیه خریداری کرده ­اند در حالی که حدود ۲/۲۰ درصد برای مناسبت­های مذهبی هدیه خریداری نموده ­اند. همچنین در این مطالعه نتایج نشان می­دهد که شرکت­ کنندگان چینی در مقایسه با شرکت­ کنندگان مالایی تمایل بیشتری برای خرید هدیه در مناسبت­هایی مانند روز مادر، روز پدر ، روز دوستی و … دارند ولی در مناسبت­های مذهبی شرکت­ کنندگان مالایی نسبت به شرکت­ کنندگان چینی تمایل بیشتری به خرید هدیه داشته بودند.
  • در سال ۲۰۰۶ تحقیقی توسط بارت[۶۴] و پاول[۶۵] تحت عنوان” رفتار بانکداری پس از رویدادهای چرخه زندگی” انجام شد که بر مبنای تحقیق مک نیل[۶۶] که زندگی را به پنج مرحله تقسیم بندی کرده بود شامل: مرحله قبل از ازدواج، مرحله اوایل ازدواج، مرحله پس از صاحب فرزند شدن، مرحله پس از جدایی فرزندان از خانواده و مرحله بازنشستگی، محققان مرحله دوم یعنی مرحله اوایل ازدواج را بررسی کردند. در این تحقیق محقق اشاره می­ کند که علارغم اهمیت این موضوع مطالعات بسیار کمی رفتار بانکداری جوانان را مورد بررسی قرار داده­اند. با توجه اهمیت این موضوع، بازاریابی افراد جوان را به سه دسته تقسیم نموده است: گروه اول کسانی هستند که فقط از محصولات و خدمات بانکی استفاده می­ کنند، گروه دوم کسانی هستند که نه فقط از محصولات و خدمات بلکه از فعالیت­های ترفیعی و تشویقی بانک، مانند بلیط رایگان برای کنسرت و … استفاده می­ کنند و گروه سوم کسانی هستند که بسته­های پیشنهاد شده بوسیله فراهم کنندگان خدمات مالی را با هم مقایسه می­ کنند. هدف این مطالعه بررسی منافع حاصل از سرمایه ­گذاری بازاریابی جوانان در اوایل ازدواج است. آن­ها در این تحقیق عواملی مانند بانکداری بدون کارمزد، نزدیکی به شعبه، دسترسی به مشاور رایگان، امکان اضافه برداشت و قرعه­کشی را مورد بررسی قرار دادند. که این تحقیق شامل دو مرحله بوده است مرحله اول انجام مصاحبه و مرحله دوم توزیع پرسشنامه بوده است. در مرحله اول بعضی از شاخص ­ها با مطالعه، مطالعات انجام گرفته استخراج شده و بعضی از شاخص­ های دیگر از طریق مصاحبه عمیق با دو گروه مختلف استخراج شده است. گروه اول مدیران موسسات مالی که خدمات مالی انجام می­ دهند و گروه دوم زوج­های جوانی هستند که در اوایل زندگی مشترک قرار دارند. که گروه اول را چهار نفر از مدیران متعلق به بزرگترین موسسات فراهم کننده خدمات مالی در بلژیک و گروه دوم را شش زوج جوان تشکیل داده بودند. در مرحله پرسشنامه برای بررسی پرسشنامه یک پیش از آزمون با شرکت ۴۵ نفر از گرفته شد سپس پرسشنامه نهایی در میان ۳۰۲ نفر از زوج­های جوان در پنچ مرکز خرید متفاوت که در استان­های بلژیک قرار داشتند، توزیع و جمع­آوری شد که در پایان به این نتیجه رسیده است که عواملی مانند بانکداری بدون کارمزد، تخفیف­ها، جوایز، مشاوره و نزدیکی شعبه از مهم­ترین عوامل برای این گروه ها در این مرحله از چرخه زندگی هستند.
  • در سال ۲۰۱۲ تحقیقی تحت عنوان” راهبردهای ترفیعی براساس مناسبت­ها در بخش مصرف­ کنندگان پایدار” در شهر کِریلا در کشور هند توسط جورج استنلی[۶۷] انجام شد. محقق در این تحقیق اشاره می­ کند که هند بعنوان سرزمینی که جشنواره­ها و رویدادهای زیادی در آن وجود دارد و استفاده مکرر از اقدامات ترفیعی بوسیله عمده­فروشان و خرده­فروشان در طول فصل­هایی که جشنواره برگزار می­ شود اهمیت بازاریابی بر اساس مناسبت­ها را در بازار کِریلا را نشان می­دهد. اکثر صنعت­ها و بخش­ها در این بازار راهبردهای مناسبتی خاص خودشان را اجرا می­ کنند. جشنواره­ها، مناسبت­های شادی هستند که اکثر مصرف­ کنندگان تمایل زیادی برای دریافت محصولات و خدمات در ایام این مناسبت­های خاص دارند و اکثر مردم صرفنظر از طبقه و مذهب اکثراً جشنواره­ها را جشن می­گیرند. در تقویم سلانه کریلا جشنواره­ها، مناسبت­های شخصی، مذهبی و … زیادی وجود دارد که اکثر نام­های تجاری ملی و بین ­المللی تلاش می­ کند تا سهمی از این بازار بدست آورند. ایالات کریلا بالاترین درآمد سرآنه را در کشور هند با کمترین جمعیت فقیر و سطح تحصیلات بالارا دارا می­باشد. در این تحقیق محقق اشاره می­ کند که اولین مرحله بسوی تحقیق دربارۀ ترفیعات براساس مناسبت­ها، شناسایی انواع ترفیعات مختلف در بازار است که این تحقیق یک دید تجربی از تبلیغات چاپ شده در سه روزنامه متفاوت در بازار کریلا از ژانویه۲۰۱۱ تا دسامبر۲۰۱۱ است. در این تحقیق از تحلیل محتوا برای تبلیغات چاپ شده استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که بیشترین تبلیغات برای مناسبت­ها در سه ماه اگوست، سپتامبر و جولای بوده که از کل ۴۳۳ تبلیغات انجام شده ۱۷۳ مورد (۴۰%) مربوط به عمده فروشان و ۲۶۰ مورد (۶۰%) مربوط به خرده فروشان بوده است. که عمده­فروشان و خرده­فروشان از راهبردهای ترفیعی برای جذب معاملات و افزایش علاقه در مشتریان استفاده می­ کنند و خرده­فروشان از ترفیعات در بازار در طول فصل­های جشنواره بیشتر از عمده­فروشان استفاده می­ کنند. مشهورترین ترفیعات هدیه رایگان و بعد از آن تخفیف قیمت و کم اهمیت­ترین آن­ها، کوپن­ها بوده است. بازار هدف خرده فروشان از لحاظ جغرافیایی نسبت به عمده­فروشان متمرکز­تر بوده است که نشان دهنده این است که آن­ها نیازها، عادت­ها و ترجیحات محلی را بهتر درک می­ کنند. تبلیغات خرده­فروشان بر کوتاه­مدت متمرکز بوده است و برای افزایش فروش فوری طراحی شده است.
  • در سال ۲۰۱۳ تحقیقی تحت عنوان” تحلیل ترجیحات مصرف کنندگان برای نوشیدنی­ها در ایام مناسبت­ها” در کاتالونیا توسط زین کالاس[۶۸]، کریستیانا اسکوبار[۶۹] و خوزه مِ گیل[۷۰] انجام شده است. محقق اشاره می­ کند که مشکلاتی در هنگام انتخاب نوشیدنی برای مصرف ­کننده وجود دارد که دلیل اصلی این مشکلات وجود ویژگی­های خاص در یک نوشیدنی وقتی که آن را با محصولات دیگری مقایسه می­ کند از جمله این ویژگی­ها می­توان به نوع نوشیدنی، طعم نوشیدنی، کشور تولید­کننده، نام تجاری، قیمت، جوایز و بسته­بندی اشاره کرد. در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده که از طریق مراجعه حضوری به افراد در طی چهار هفته داده ­ها جمع­آوری شده است. در این پژوهش با بهره گرفتن از روش نمونه گیری سهمیه­ای که بر حسب سن و جنسیت طبقه ­بندی شده ­اند یک نمونه ۴۰۰ نفری انتخاب شده و افراد باید بالای هیجده سال سن داشته و تصمیم گیرنده مهمی در خانه در هنگام خرید نوشیدنی­ها باشند و حداقل یکبار از آن نوشیدنی در طول سه ماه گذشته استفاده کرده باشند. کار میدانی این پژوهش توسط شرکتی که در تحقیقات بازاریابی متخصص بود در یکی از خیابان­های اصلی شهر بارسلونا در یک سوپر مارکت بزرگ انجام گرفت که به هر پاسخ دهنده برای شرکت در این پژوهش بیست دلار داده شد. پرسشنامه مورد استفاده در مجموع چهار بار، با بهره گرفتن از یک نمونه آزمایشی از شش مصرف کننده مختلف پیش آزمون شده و مورد بازنگری قرار گرفته است. که نتایج آن نشان می­دهد که افراد بصورت فعالانه در جستجوی اطلاعات دربارۀ نوشیدنی نیستند. افراد به اطلاعات چاپ شده بروی بسته­بندی بیشتر توجه می­ کنند و اکثر مصرف کنندگان برای مناسبت­ها، نوشیدنی­هایی را که در آن منطقه تولید شده است و قبلا از آن استفاده کرده ­اند را به خاطر ویژگی­های مانند کیفیت، طعم، تنوع و آشنا بودن مارک تجاری ترجیج می­ دهند و سفارش دادن نوشیدنی مورد نظر تحت تاثیر نام مناسبت­ها قرار نمی­گیرد.

جدول ۶-۲- خلاصه­ای از مطالعات انجام شده

پژوهشگر
سال
کشور
عنوان تحقیق
نتایج

بیلک
۱۹۷۳
امریکا
ادراک مصرف کننده از مناسبت­های هدیه دادن
در این تحقیق مناسبت­های جشن تولد، کریسمس، روز مادر، روز پدر، سالگرد ازدواج و جشن فارغ­التحصیلی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان می­دهد که جشن تولد با ۳۵% و کریسمس با ۲۹% با اهمیت مناسبت­ها برای هدیه دادن بوده ­اند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...