7- عوامل مرتبط بر روی « ضطراب » در پذیرش مالیات ستانی الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
8- عوامل مرتبط بر روی « نیات رفتاری برای استفاده » در تغییر رویکرد از مالیات‌ستانی سنتی به الکترونیکی تأثیر مثبت و معناداری دارند.

3.5 نتایج آزمون تک‌نمونه‌ای

از پاسخگویان سوال شده بود که هر یک سوالات مربوط به عوامل تا چه میزان بر پذیرش مالیات‌ستانی الکترونیکی اثرگذار هستند.
با بهره گرفتن از آزمون تک‌نمونه‌ای فرضیات فوق بررسی شد و میانگین متغیر انتظار عملکرد 3.35 محاسبه شد و در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود که نشان‌دهنده‌ی اثرگذار بودن این عامل بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است؛ بنابراین فرضیه اول تأیید شد.
فرضیه دوم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 3.10 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی اثرگذار بودن عامل انتظار تلاش بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه دوم نیز تأیید شد.
فرضیه سوم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 3.98 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی اثرگذار بودن عامل نگرش به استفاده از فناوری بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه سوم نیز تأیید شد.
فرضیه چهارم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 2.87 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی عدم اثرگذاری عامل اثر اجتماعی بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه چهارم تأیید نشد.
فرضیه پنجم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 2.77 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی عدم اثرگذاری عامل شرایط تسهیل‌کننده بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه پنجم تأیید نشد.
فرضیه ششم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 2.84 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی عدم اثرگذاری عامل خودکارآمدی بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه ششم تایید نشد.
فرضیه هفتم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 2.92 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی اثرگذار بودن عامل اضطراب بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه هفتم نیز تایید نشد.
فرضیه هشتم نیز توسط آزمون تک‌نمونه‌ای بررسی شده که میانگین 3.63 به دست آمده که در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار بود و این به معنی اثرگذار بودن عامل نیات رفتاری به استفاده از فناوری بر پذیرش سیستم مالیات‌ستانی الکترونیک است و بنابراین فرضیه هشتم تأیید شد.

4.5 نتایج آزمون فریدمن

الف- با بهره گرفتن از آزمون فریدمن به بررسی اولویت بندی عوامل موثر بر پذیرش مالیات‌ستانی الکترونیک پرداخته شد و به ترتیب این عوامل شناسایی شد:

    1. نگرش نسبت به استفاده از فناوری
    1. نیات رفتاری برای استفاده
    1. انتظار عملکرد
    1. انتظار تلاش
    1. اضطراب
    1. اثر اجتماعی
    1. خودکارامدی
    1. تسهیلات

5.5 ارائه پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق

در این بخش متناسب با اولویت‌ عوامل اثرگذار بر پذیرش مالیات‌ستانی الکترونیک پیشنهاداتی ارائه می‌شود:

الف- نگرش نسبت به استفاده از فناوری

یکی از بزرگترین مشکلات سازمان امور مالیاتی نبودن استراتژی مدون در حوزه فناوری اطلاعات است. باید در این راستا یک استراتژی مناسب در سطح کلان طراحی مستقر گردد. یکی از این استراتژی‌ها باید ارائه فواید پرداخت‌الکترونیکی مالیات در قالب سیمنارهای آموزشی باشد که ارتباط مستقیم مدیران ادارات مالیاتی را با مودیان تقویت می‌بخشد.
باید در بازطراحی سیستم مالیات‌ستانی مواردی را افزود که پرداخت الکترونیکی مالیات را به یک تجربه لذت‌بخش و دوست داشتنی تبدیل کرده و به عنوان یک ایده خوب به نظر بیاید. باید سیستم مشاوره و پاسخگویی به مودیان تقویت شود و بدین منظور باید میز خدمات‌رسانی برای ارائه مشاوره و پاسخگویی به مودیان در ادارات امور مالیاتی مستقر و فعالیت آنان تقویت شود. باید تمام مزایا و جنبه‌های جذاب سیستم الکترونیکی به سمع مودیان رسانیده شود و کلیه ابهامات آنان رفع گردد.
بهتر برای مودیانی که از سیستم الکترونیکی برای پرداخت مالیات بهره می‌برند در قرعه‌کشی شرکت داده شوند و حائز جوایزی جهت تشویق شوند.

نیات رفتاری برای استفاده

عده زیادی از پاسخگویان اظهار کرده‌اند که به استفاده از سیستم الکترونیکی مالیات‌ستانی تمایل دارند و برخی از این افراد برای انجام این کار برنامه‌ریزی نیز کرده‌اند. حال باید تدابیری اندیشیده شود تا عده بیشتری از این افراد نیت استفاده از سیستم را به عمل تبدیل نمایند. در این راستا بیان فوائد و مزیت‌های استفاده از این سیستم بیش از هر عامل دیگری راهگشاست که این امر همان‌طور که در ادامه بیان خواهد شد می‌تواند در قالب همایش‌هایی با حضور مسئولین ادارات مالیاتی و مودیان و یا از طریق مجلاتی حاوی مطالبی در رابطه با فواید سیستم مالیات‌ستانی الکترونیکی باشد که این مجله خود باید الکترونیکی بوده و از طریق پست الکترونیک ارسال شود.

انتظار عملکرد

باید جهت آموزش نحوه استفاده از این سیستم برای مودیان کاتالوگ‌های الکترونیکی در سامانه پرداخت گونه‌ای طراحی و

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...