– پژوهش چمبرلین(۲۰۰۴) در دانشگاه اکستر انگلستان انجام داد که طی آن از دانش آموزان ۱۱ تا ۱۴ ساله درباره جنبه های آموزش شهروندی سوال شد.این مصاحبه برای ارزیابی علایق دانش و اشتیاق آنها درباره سه فاکتور برنامه درسی شهروندی(مسئولیت اخلاقی,سواد سیاسی,مشارکت اجتماعی) صورت گرفت .یافته ها نشان داد ناآگاهی دانش آموزان به سیاست ملی و فقدان اشتغال جامعه ملی بود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

فصل سوم
روش شناسی تحقیق
مقدمه
تحقیق فرایندی پویا برای حل مسائل و دستیابی به راه حل مشکلات است. پایه هر تحقیق «روش شناخت یا روش تحقیق» است. هر تحقیق و پژوهشی با یک مسأله آغاز می شود. مسأله تحقیق موجب ایجاد سوالاتی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر می شود. بنابراین وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، بررسی و پژوهش جهت تأئید یا رد فرضیات می باشد. جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق و نتیجه گیری در خصوص فرضیات، داده های جمع آوری شده در خصوص تحقیق، ورودی اساسی و پایه تحقیق می باشد و در نهایت محقق بایستی با توجه به داده های گردآوری شده، در خصوص رد یا تأیید فرضیات و پاسخگویی به سوالات تحقیق اقدام نماید. اما همانگونه که آشکار و مشخص می باشد، داده ها اطلاعات خام و غیر قابل اتکائی می باشند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل استفاده بایستی تحلیل گردند، تا با تبدیل داده ها به اطلاعات بتوان اقدام به تصمیم گیری نمود.(دلاور،۱۳۸۷)
در این فصل به بیان روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه، ابزار تحقیق، روایی و پایایی پرسشنامه، روش جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، متغیرهای تحقیق، و معرفی نرم افزار آماری پرداخته شده است.
۳-۱روش پژوهش
این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی می باشد، هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق می پردازیم آن را تحقیق کاربردی[۱۵] می نامیم و روش گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی استفاده شده است .
۳-۲جامعه آماری
جامعه آماری به کل افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد. جامعه آماری به مجموعه افراد، اشیاء و یا به طور کلی پدیده هایی اطلاق می شود که محقق می تواند نتیجه مطالعه خود را به کلیه آنها تعمیم دهد و آحاد جامعه آماری دارای ویژگی های مشترکی هستند که آنها را از سایر پدیده های خارج از قلمرو جامعه آماری مشخص می سازد، این ویژگی ها را صفت مشترک جامعه آماری می گویند(متانی،۱۳۸۶،ص۱۰۸).
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارمندان ومدیران منطقه یک و دو شهرداری کاشان شامل ۱۶۸ نفر که به صورت رسمی یا قراردادی مشغول به کار هستند.
۳-۳ حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه، یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شود، بطوریکه “این مجموعه معرف کیفیات و ویژگی های آن قسمت، گروه، یا جامعه بزرگتر باشد”. معمولا حجم نمونه را با n نشان می دهند. به عبارت دیگر می توان گفت که نمونه عبارت است از “تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته و معرف جامعه بوده از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشند”(شاه محمدی،۱۳۸۸،ص ۹۰).
برای تعیین حجم نمونه در این پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران که با جدول مورگان و جرسی در کتاب رمضان حسن زاده مطابقت دارد استفاده گردید که حجم نمونه ۱۱۶ نفر بدست آمد.
N.T2.p.q n=
N.d2+t2.p.q
N:تعدادکل جامعه اماری
T2:وقتی که سطح معنی داری آزمون برابربا۰.۰۵باشد،۱.۹۶ است.
d:تقریب دربرآورد پارامیر مورد مطالعه(۰.۰۰۲۵)
p: احتمال وجود صفت
Q:احتمال عدم وجود صفت
n=168.(1.96)2.(0.5)(0.5) = ۱۱۶
۱۶۸(۰.۰۵)۲+(۱.۹۶)۲.(۰.۵)(۰.۵)
با توجه به سطح مطالعاتی تحقیق (کارکنان) و عدم تفاوت بین اعضای جامعه آماری،جهت نمونه گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد.
۳-۴ روش های گردآوری اطلاعات
۱)روش پرسشنامه ای : در این روش داده های گرداوری در ارتباط با جامعه و نمونه اماری از طریق گرداوری پاسخ های مکتوب افراد به سوالت پرسشنامه انجام می شود .بعبارتی پاسخ های افراد داده های خام مورد استفاده در تحقیق است.
۲)روش مصاحبه : عبارت از نوعی از روش نظرسنجی است که نظرات پاسخ دهنده بصورت شفاهی یا در قالب پاسخ های شفاهی پاسخ دهنده گرداوری می شود . مصاحبه نیز مانند پرسشنامه در ارتباط با موارد کیفی قضاوتی مورد استفاده قرار گرفته ولی در مواردی که اصطلاحا ً مصاحبه عمیق یا تخصصی می گویند میتوان از نظرات تخصصی صاحبنظران استفاده کرد.
۳)روش مطالعه کتابخانه ای : عبارت از گرداوری داده ها از طریق اسناد و مدارک مکتوب علمی و پژو هشی مربوط به گذشته شامل کتابها ، مقاله ها ، پایان نامه ها ، گزارش ادبیات تحقیق و … . در تحقیق نظری یا برخی از تحقیقات بنیادی یا برخی از رشته ها مثل ادبیات از روش مطالعه کتابخانه ای استفاده می شود ، ضمن اینکه در همه تحقیقات بخشی از تحقیق (بررسی ادبیات تحقیق ) از این طریق انجام می شود.
۳-۵ ابزار اندازه گیری
پرسشنامه[۱۶] یکی از ابزارهای رایج تحقیق و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است. پرسشنامه مجموعه ای از سوال ها(گویه ها[۱۷]) است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را ارائه می دهد.
به لحاظ اهمیت مدل اورگان دررفتار شهروندی سازمانی، ابعاد این مدل به عنوان ملاک سنجش مؤلفه های تشکیل دهنده رفتار شهروندی سازمانی با ۲۴ گویه در طیف لیکرت با نمره گذاری خیلی زیاد=۵،زیاد=۴،متوسط=۳،کم=۲،خیلی کم=۱ در نظر گرفته شد.
جهت سنجش آموزه های دینی در دوبعد اعتقادی ورفتاری پرسشنامه محقق ساخته ای با مطالعه کتابخانه ای و در خور فرضیات تحقیق با ۱۵ گویه تهیه شد.
۳-۶ روایی وپایایی پرسشنامه ها
منظور از روایی این است که مقیاس و محتوای ابزار یا سوالات مندرج در ابزار گردآوری اطلاعات دقیقا متغیر ها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد؛ یعنی این که داده های گردآوری شده عین واقعیت را نشان دهد (حافظ نیا،۱۳۸۹، ص ۱۸۲)
برای اطمینان در مورد روایی پرسشنامه های تحقیق، از نظرات اساتید استفاده شد و اصلاحات لازم پس از اعمال نظارات ایشان لحاظ گردید.
همچنین جهت تایید قبل از پخش پرسشنامه ،روایی پرسشنامه توسط مدیران ومهندسین شهرداری،اساتید دانشگاه و همچنین توزیع ابتدایی پرسشنامه بین تعدادی از کارکنان و مصاحبه با آنها و اعمال نظرات اصلاحی، ارائه توضیحات لازم همراه باتحویل پرسشنامه به پاسخگویان بررسی و تایید شد.
مقصود از قابلیت اعتماد این است که ابزار اندازه گیری تا چه حد در شرایط یکسان نتایج مشابهای را بدست میدهد.در این تحقیق برای اندازه گیری پایائی از روش آلفای کرونباخ استفاده میشود.
جهت سنجش پایایی از دو روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شده است که به تفصیل مورد بحث قرار گرفته اند. در ابتدا ۱۰ نفر از جامعه آماری به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه برای اولین مرتبه میان آنان توزیع می شود. سپس ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS محاسبه شد که درجدول مشاهده می شود. از آنجایی که ضریب آلفا از ۶۰% بیشتر می باشد میتوان اعتماد قابل قبولی برای پرسشنامه ها باشد.
جدول۳-۱.پایایی پرسشنامه هابااستفاده ازآلفا کرونباخ

پرسشنامه

α

رفتار شهروندی سازمانی
آموزه های دینی

۷۴%
۶۸%

جدول۳-۲.نحوه توزیع سوالات پرسشنامه شهروندی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...