برای ساختن مدل پوششی CCR خروجی محور ، دوگان مدل مضربی CCR خروجی محور را با قرار دادن θ و jλ به عنوان متغیر های دوگان متناظر با محدودیت اول ومحدودیت های دوم به صورت زیر به دست می آوریم:

(۵)
(۶)

هدف ما کسب بیشترین مقدار خروجی است . در این مدل ۱ < θ است و میزان کارایی را نشان می دهد .]۱[

۲-۷-۲- مدل BCC

بنکر، چارنز وکوپر باتغییر درمدل CCR ، مدل جدیدی را عرضه کردند که بر اساس حروف اول نام خانوادگی آنان به مدل BCC شهرت یافت . این مدل از انواع مدل های تحلیل پوششی داده ها است که به ارزیابی کارایی نسبی واحدهایی با بازده متغیر نسبت به مقیاس می پردازد. مدل های بازده به مقیاس ثابت محدود کننده تر از مدل های بازده به مقیاس متغیر هستند، زیرا مدل بازده به مقیاس ثابت واحد های کارای کمتری را در برمی گیرد ومقدار کارایی نیز کمتر می شود.
بازده به مقیاس[۳۷]
بازده به مقیاس مفهومی است بلند مدت ، که منعکس کننده نسبت افزایش درخروجی به ازای افزایش درمیزان ورودی ها است. این نسبت می تواند ثابت ، افزایشی یا کاهشی باشد.
: [۳۸]CRSبازده ثابت به مقیاس: بازده به مقیاس ثابت نسبت بازده ثابت به مقیاس وقتی صادق است که افزایش در ورودی به همان نسبت باعث افزایش درخروجی شود. به عنوان مثال اگر نیرویکار وسرمایه دو برابر شود، میزان محصول هم دو برابر گردد.
IRS [۳۹] بازده افزایشی به مقیاس : بازده افزایشی نسبت به مقیاس آن است که میزان خروجی به نسبتی بیش از میزان افزایش در ورودی ها ، افزایش یابد.
[۴۰]DRS بازده کاهشی به مقیاس : درصورتی که میزان افزایش در خروجی ها کمتر از نسبتی باشد که ورودی ها افزایش می یابند، بازده به مقیاس کاهشی ایجاد می شود.
PPS [۴۱]مجموعۀ امکان تولید : تمامی ترکیب های ممکن ازورودی ها وخروجی هارا مجموعۀ امکان تولید می نامند. به عنوان درشکل زیر نمایش داده y ویک خروجی x مثال منحنی نمایش تابع تولید که برای یک ورودی شده است. ]۶[
۲-۷-۲-۱- مدل نسبت BCC
مدل نسبت BCC برای ارزیابی کارایی واحد تحت بررسی(صفر) به صورت زیر است:

ساختار مدل نسبت BCC همانند مدل نسبت CCR است که در تابع هدف مهم در تمامی قیود به صورت کسر یک متغیر آزاد در علامت w افزوده می شود .
۲-۷-۲-۲- مدل مضربی BCC ورودی محور [۴۲]
مدل مضربی BCC ورودی محور ، از حداکثر کردن صورت کسر و ثابت نگه داشتن مخرج کسر به وجود می آید .
مدل مضربی BCC ورودی محور به صورت زیر است :

(۱)
(۲)

همانطور که ملاحظه می شود ، تفاوت این مدل با مدل CCR در وجود متغیر آزاد در علامت w است . علامت متغیر w در این مدل نوع بازده به مقیاس را به صورت زیر تعیین می کند :
الف ) هرگاه w<0 باشد ف نوع بازده به مقیاس ف کاهشی است .
ب ) هرگاه w=0 باشد ، نوع بازده به مقیاس ، ثابت است .
ج ) هرگاه w>0 باشد ، نوع بازده به مقیاس ، افزایشی است .]۱[
۲-۷-۲-۳- مدل پوششی BCC ورودی محور
مدل پوششی BCC ورودی محور ، به صورت زیر است :

(۱)
(۲)
(۳)
همان گونه که مشاهده می شود محدودیت متناظر با اضافه شدن متغیر آزاد در علامت w در مسأله اولیه ، محدودیت است . در این مدل ، θ نسبت کاهش ورودی های واحد تحت بررسی را برای بهبود کارایی نشان می دهد.
یک واحد دراین مدل کارا است ، اگر وفقط اگر دوشرط زیر برای آن بر قرار باشد:
الف ) ۱ = *θ
ب ) تمامی متغیرهای کمکی مقدار صفر داشته باشند
۲-۷-۲-۴- مدل مضربی BCC خروجی محور
مدل مضربی BCC خروجی محور ، به صورت زیر است :

(۱)
(۲)
۲-۷-۲-۵- مدل پوششی BCC خروجی محور [۴۳]
مدل پوششی BCC خروجی محور ، به صورت زیر می باشد :

(۱)
(۲)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...