۲-۴-۴ – بررسی سئوال دوم – اولویت بندی عوامل تاثیر گذار برکنترل تصادفات عابرین پیاده……..۱۲۶
۳-۴-۴- بررسی سئوال سوم – تاثیر هر یک از عوامل تاثیر گذار برکنترل تصادفات عابرین پیاده. .۱۲۸
۴-۴-۴- بررسی سئوال چهارم – نقش مدیریتی پلیس راهور برکنترل تصادفات عابرین پیاده …….۱۳۱
فصل پنجم : نتیجه گیری – پیشنهادها……………………………..۱۳۴
۱-۵- مقدمه……………………………………………………………………………………….. ………………………. …………………….۱۳۵
۲-۵- تجزیه وتحلیل سئوال اول –( شناسایی عوامل تاثیر گذار برکنترل تصادفات عابرین پیاده ) .۱۳۶
۱-۲-۵- نقش سازمان های دخیل در ترافیک……………………………………………………. …………………… ………۱۳۶
۲-۲-۵- ساختار هندسی و طراحی معابر………………………. …. ……………………………………………………………..۱۳۷
۳-۲-۵- تجهیزات کنترل ترافیک………………….. …………………………………………………………… ……………………۱۳۸
۴-۲-۵- ایمنی وسایل نقلیه ………………………………………. …………………………………………… ……………………….۱۳۹
۵-۲-۵- آموزش …………………………………………… ………………………. ………………………………………………………….۱۴۱
۶-۲-۵ – روشنایی معابر…………………………………….. …………………………………………………….. ……………………..۱۴۱
۷-۲-۵- رنگ لباس …………………………………………………….. ………………………………………… ……………….. ……..۱۴۲
۸-۲-۵- سن ……………………………………………………….. ……………………………………………….. ………………. ……….۱۴۲
۹-۲-۵- جنسیت ………………….. …………………………………………………………………………………… …………………….۱۴۳
۱۰-۲-۵- نوع گواهینامه رانندگان…………………………… ………………………….. ……………………….. ……………… ۱۴۳
۱۱-۲-۵- شرایط جوی ………………… ……………. ……………………………………………………………………… ………….۱۴۳
۳-۵- تجزیه و تحلیل س دوم (اولویت بندی عوامل تاثیر گذار برکنترل تصادفات عابرین پیاده)…….۱۴۵
۴-۵- تجزیه و تحلیل س سوم (تاثیر هر یک از عوامل تاثیر گذار برکنترل تصادفات عابرین پیاده…..۱۴۶
۵-۵- تجزیه و تحلیل س چهارم (نقش مدیریتی پلیس راهور برکنترل تصادفات عابرین پیاده ) .. ۱۴۷
۶-۵- پیشنهاد و راهکار ها………………….. …………………… ……………………………………………………………………….۱۴۸
۱-۶-۵- پیشنهاد در خصوص نقش سازمان های دخیل در ترافیک ………………………………………………. ۱۴۸
۶-۵- پیشنهاد در خصوص رنگ لباس…………………………. ………………. ………………………………………………….۱۴۸
۳-۶-۵- پیشنهاد در خصوص گذر گاه عابرین پیاده ………………………… …………………………………………….۱۴۸
۴-۶-۵- پیشنهاد در خصوص گواهینامه رانندگی…………………………. …………………………………… ………….. ۱۴۸
۵-۶-۵- پیشنهاد در خصوص روشنایی محل تصادف ……………………………………………………. …… ………….۱۴۹
۶-۶-۵- پیشنهاد در خصوص شرایط جوی …………………………… ………………………………………………………..۱۴۹
۷-۶-۵- پیشنهاد در خصوص آموزش …………………………………………………………………………………. …………..۱۴۹
۸-۶-۵- پیشنهاد در خصوص ایمنی وسایل نقلیه …………………………………………………………………………….۱۴۹
۹-۶-۵- پیشنهاد در خصوص تجهیزات کنترل ترافیک…………….. ………………………………………………………۱۵۰
۱۰-۶-۵ پیشنهاد در خصوص اصول هندسی معابر….. ……………………………………………………………………….۱۵۰
۱۱-۶-۵- پیشنهاد در خصوص سن عابرین و رانندگان……. ………………………………………….. ………………. ۱۵۰
۱۲-۶-۵- پیشنهاد در خصوص جنسیت ……………………………………………………………………………. ……………۱۵۰
۷-۵- محدودیت های تحقیق ……………………………. …………………………………………………………………………….۱۵۱
۸-۵- فهرست تصاویر ……………………………………. …………. ……………………………………………………………………..۱۵۱
۹-۵- فهرست جداول …………………………………………….. ………………………………………………. ………………………۱۵۲
فهرست منابع و ماخذ……………………………………………………………………………… ……….. ……………………………….۱۵۴
فهرست منابع و ماخذ……………………………………………………………………………… ……….. ……………………………….۱۵۵
فهرست منابع و ماخذ……………………………………………………………………………… ……….. ……………………………….۱۵۷
ضمائم …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..۱۵۹
چکیده به زبان انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………….۱۶۹
عنوان پایان نامه انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………۱۷۰
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه:
انسان موجودی است اجتماعی که از معاشرت با دیگران لذت می برد. مردم برای گفتگو، دیدار و تعاملات اجتماعی با دوستان یا غریبه های آشنا به مکانهایی امن غیر از خانه و محل کار در فضاهای شهری نیازمندند خیابانها از عمدترین فضاهای عمومی هستند که نبایستی تنها بعنوان ” کانالی عبوری” بدان نگریست چرا که از دیر باز خیابانها برای دیدار، مراوده ، گذران اوقات فراغت ، باهم بودن، داد و ستد و همچنین تردد مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . با رشد جمعیت و گسترش شهرها در دنیا، تعاملات اجتماعی بسیاری از مردم بر اثر دوری کار از محل زندگی ، هزینه های جابجایی ، آلودگی هوا، کمی وقت فراغت و گرفتاریهای روزمره دیگر نسبت به گذشته کاهش یافته است بدین جهت بسیاری از شهرها برای افزایش سر زندگی فضاهای شهری ، پویایی اقتصاد شهری و افزایش تعاملات اجتمایی مردم فضاهایی بعنوان “مکانهای سوم” درسیمای برخی خیابانها پدید آوردند که آنها را از دیگر خیابانها متمایز می کند. اینگونه خیابانها علاوه بر سر زنده بودن ، معاشرپذیرند.از خصوصیات مهم اینگونه خیابانها، مکانهای امن آن می باشند که دارای سطح دسترسی ایمن، آسان و راحت برای عموم مردم اعم از پیر، جوان، خردسال، فقیر و غنی را فراهم می اورند مکانهایی که افزایش تعاملات اجتماعی در شهرهای بزرگ و شلوغ را برای همگان با کمترین هزینه امکان پذیر کرده است. شهرها در گذشته از قابلیت پیاده مداری بالایی برخوردار بوده و پیاده روی به دلیل کم هزینه بودن یا در دسترس بودن به عنوان اصلی ترین الگوی جابجایی مردم در داخل کانونهای زیستی به شمار می رفت. به دنبال انقلاب صنعتی و سلطه ی اتومبیل در شهرهاسواره بر حقوق پیاده در شهرتعرض و مسئله عابرین پیاده به تدریج به دست فراموشی سپرده شد. در عصر حاضر و با طرح مفهوم توسعه پایدار، تشویق به حرکت پیاده و ایجاد پیاده راه ها و تسهیلات مرتبط با آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در بسیاری از کشورها پیاده روی به عنوان یکی از مولفه های مهم پایداری مطرح و به شکلی جدی مورد توجه قرار گرفته است، تا جائیکه ” طرح جامعه پیاده رو ی” در بسیاری از شهرها در دست تهیه قرار گرفت.در شکل گیری اولیه شهرها ،عبور ومرور وترددعابرین پیاده نقش اصلی را ایفا می کرد . زیرا مسافت پیاده روی مطلوب ،محل استقرار کاربریها و نهایتا ساختار کلی شهر را مشخص می ساخت .استقرارمحل کسب وکار ومحل عبادت روزانه ومناطق مسکونی در طرح ریزی شهرهای قدیمی به خوبی نمایانگر نقش وهویت عابر پیاده در شکل گیری شبکه ارتباطی شهرها بوده است .با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون آمدوشد در خیابان ها و جاده ها در نیم قرن اخیر، در مقابل فواید اقتصادی و رفاهی ناشی از گسترش ارتباطات و سرعت جابه جایی کالا و مسافر، متأسفانه بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی علی الخصوص بر خورد با عابرین پیاده افزوده شده و خسارات جانی و مالی ناشی از این تصادفات، بار سنگینی بر جامعه بشری تحمیل می کند.( ذوقی،حاج علی -۱۳۸۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اگر چه یک سوم حجم وسایل نقلیه در کشور های در حال توسعه وجود داردلیکن بیش از دو سوم قربانیان تصادفات، در این کشورها )کشورهای با سطح درآمد کم تا متوسط( بوقوع می پیوند .در کشورهای پیشرفته، تحقیقات وسیعی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی راجع به علل وقوع تصادفات و روش های جلوگیری از آن که باعث کاهش تصادفات شده است.انجام گرفته است اما در کشور های درحال توسعه، علی رغم روند افزاینده تعداد وسایل نقلیه و رشد بی رویه جمعیت که ضرورت این افزایش را تشدید می نماید، میزان و کیفیت تسهیلات درون شهری و برونشهری به طور متناسب بهبود نیافته و استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه در حد مطلوبی رشدنکرده درنتیجه آمار متوفیان ناشی از تصادفات در کشور ما، بسیار زیاد است.(آمار تصادفات پلیس راهور ۱۳۹۲)
امروزه در ایران با افزایش رشد تولید وسایل نقلیه ازیک طرف و افزایش جمعیت شهرها وروستاها از طرف دیگر، توجه کافی به بحث عابران پیاده به خصوص از بعد ایمنی آن،بسیار مهم و قابل توجه است. ایمنی عابرین پیاده در شبکه های شهری طی سالهای اخیر تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های مدیران ترافیکی شهرهای بزرگ شده است. تصادفات عابرین پیاده تهدیدی درزمینه سلامتی و جان انسان ها و همچنین لطمات اقتصادی را در پی دارد همچنین این تصادفات باعث خسارات غیر مستقیمی از قبیل کاهش محبوبیت شهرها از دید گردشگران و نظایر آن می شود که اثرات آن میتواند از خود تصادفات مخربتر باشد بررسی هانشان می دهدکه شاخص های مختلف از قبیل ریسک سوانح ترافیکی و تلفات ناشی از ان در کشور مادر سطح بسیار بالایی قرار دارد .(آمارتصادفات پلیس راهور) به عنوان شاهدی بر این ادعا شاخص ریسک سلامت وشاخص ریسک ترافیک در سال ۱۳۹۰به ترتیب ۷/۳۸و۷/۲۲بوده است .( مومنی ،شجاعی -۱۳۹۱).در تصادفات رانندگی عابرین پیاده از کمترین سطح حفاظت برخوردارنداز این رو در تصادفات بیشترین آسیب را متحمل می شوندو در صدجراحات و تلفات بسیار بالایی را به خود اختصاص می دهند (ذوقی ،ملک محمد -۱۳۸۳) بنابراین با توجه به مطالب فوق می توان به اهمیت ایمنی عابران پیاده در راه ها و به خصوص معابر شهری پی برد. یکی از عوامل مهم درمهندسی ترافیک، افزایش ایمنی عبور و مرور عابرین پیاده می باشد. در کشور ما با توجه به افزایش تردد وسایل نقلیه و نامناسب بودن طرح هندسی راه ها، وجود کاربری های مختلف در حاشیه راه ها و همچنین عدم وجود تسهیلات ایمنی مناسب و کافی در انها، تعداد تلفات ناشی از تصادفات شهری در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته است. پارامترهای رفتاری عابرین پیاده، همچنین خصوصیات ترافیکی و طرح هندسی شبکه خیابان های درون شهر ی در شناسایی عوامل موثر در بروز تصادفات عابرین پیاده نقش مهمی دارند. لذا بر اساس آمار نصادفات عابرین پیاده، ووضعیت عابرین پیاده در حین تصادف،. همچنین عوامل موثر در تصادفات عابرین پیاده در معابرشهری شناسایی و مطالعه گردیده است از این رو در این تحقیق ومطالعه سعی بر آن است تا با بررسی سوانح ترافیکی مربوط به این گروه آسیب پذیر از کاربران راه ،عوامل موثر بر ایمنی عابرین پیاده شناسایی شده وعوامل تاثیر گذار در کنترل تصادفات عابرین پیاده و همچنین راهکارهایی جهت ارتقای ایمنی این گروه از کابران اراِئه گردد.
۲-۱-بیان مسئله :

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...