۳-۲-۲ تحقیقات علمی بر اساس چگونگی به دست آوردن داده‌ها
تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی به دست آوردن داده‌های مورد نیاز (طرح تحقیق) می‌توان به دسته‌ه ای ذیل تقسیم‌بندی نمود:
۳-۲-۲-۱ تحقیق توصیفی
تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش‌هایی است که هدف آن‌ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است.
۳-۲-۲-۲ تحقیق آزمایشی
به منظور برقراری رابطه علت-معلولی میان دو یا چند متغیر از طرح‌های آزمایشی استفاده می‌شود. ویژگی‌های این نوع تحقیق آن است که:

    1. متغیرهای مستقل دست‌کاری می‌شوند
    1. سایر متغیرها بجز متغیر وابسته ثابت نگه داشته شده و کنترل می‌شود.
    1. تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته مشاهده می‌شود.
      1. برای این منظور گروه‌های آزمایشی و گواه مورد نظر قرار می‌گیرند و از طریق آن‌ها تفاوت‌های میان آزمودنی‌ها کنترل می‌شود (مقیمی، ۳۷:۱۳۹۰-۳۹).
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

پژوهش حاضر به دلیل اینکه به بررسی اثر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر رضایت مشتریان و اولویت بندی ابعاد آن با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی(AHP) پرداخته است، یک تحقیق توصیفی محسوب می‌شود و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده‌شده است، لذا این تحقیق را می‌توان در زمره تحقیق‌های میدانی قرارداد.
۳-۳ جامعه آماری
جامعه آماری عبارت است از مجموعه‌ای از افراد، اشیاء و . . . . (واحد) که حداقل در یک صفت، مشترک باشند (خاکی، ۱۳۸۷: ۲۵۰).
جامعه ی مورد بررسی در این پژوهش شامل کارکنان و مشتریان سازمان امور مالیاتی استان گیلان و به تعداد ۴۰۰ نفر می باشد.
۳-۴ نمونه آماری
در مرحله نمونه‌گیری بدان سبب آمار ضرورت پیدا می‌کند که امکان مطالعه تمام افراد در خصوص پدیده مورد مطالعه وجود ندارد. بنابراین محقق ناچار است قلمرو مطالعه خود را درباره افراد جامعه محدود کند و به جای تمام افراد جامعه، تعدادی را که معرف کل جامعه باشد، انتخاب کند. نمونه‌گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و یا اشیاء که از یک جامعه تعریف‌شده و به عنوان نماینده آن جامعه انتخاب می‌شود (دلاور، ۱۳۸۰: ۱۱۱).
۳-۴-۱ روش نمونه‌گیری
یکی از جنبه‌های مورد نظر در گزینش روش نمونه‌گیری آن است که چارچوب نمونه‌گیری در دسترس باشد. به طور کلی در پژوهش‌های علوم رفتاری متداول‌ترین روش‌های نمونه‌گیری عبارت‌اند از: الف) نمونه‌گیری تصادفی ساده، ب) نمونه‌گیری نظام‌یافته، ج) نمونه‌گیری طبقه‌ای، د) نمونه‌گیری خوشه‌ای، ه) نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (مقیمی، ۳۶:۱۳۹۰) در تحقیق حاضر از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده می‌شود.
۳-۴-۲ برآورد حجم نمونه
با توجه به اینکه در پژوهش حاضر مقیاس‌های کیفی مد نظر بوده، در سطح اطمینان ۹۵ درصد و دقت برآورد ۷ درصد از طریق فرمول به شرح زیر مبادرت به تعیین اندازه نمونه گردید.
عناصر فرمول:
n= حجم نمونه
z= عدد مورد نظر در جدول z برای رسیدن به اطمینان مورد نظر
P= احتمال وجود صفت
q= عدم احتمال وجود صفت
d= دقت برآورد
N= جامعه آماری
با توجه به اینکه امکان برآورد مناسبی از p وجود نداشت در این تحقیقp مساوی ۵۰ درصد در نظر گرفته شد تا n حداکثر مقدار خود را پیدا کند. با توجه به اینکه جامعه آماری در این تحقیق ۴۰۰ نفر می‌باشد. نمونه آماری با توجه به فرمول فوق ۱۳۰ نفر می‌باشد.

۳-۵ فرایند اجرایی پژوهش
در راستای بررسی اثر مدیریت کیفیت جامع (TQM) بر رضایت مشتریان و اولویت بندی ابعاد آن با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، ابتدا با مطالعه ادبیات تحقیق در باب مدیریت کیفیت جامع و تمرکز بر تاثیر آن بر رضایت مشتریان مولفه هایی برای این بررسی، انتخاب گردیده و زیر مولفه‌هایی برای آن شناسایی شده و در گام بعدی جهت جمع‌ آوری داده‌های لازم برای سنجش هر یک از مولفه ها و زیر مولفه‎ها از پرسشنامه (آراواتن و زافاری، ۲۰۱۱) استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها در گام نهایی با بهره گرفتن از تکنیک فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، بحث و نتیجه‌گیری لازم صورت پذیرفته است که در شکل ۳-۱ مشاهده می‌شود.
شکل۳-۱ فرایند اجرای تحقیق
۳-۶ روش‌های گردآوری اطلاعات
مهم‌ترین روش‌های گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
۳-۶-۱ مطالعات کتابخانه‌ای
در این تحقیق، به منظور شناخت ادبیات و سوابق موضوع و بررسی روند مقوله مورد بحث از روش کتابخانه‌ای استفاده گردیده است؛ در روش کتابخانه‌ای از منابع و مطالعات کتابخانه‌ای، مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی اسناد و مدارک علمی داخلی و خارجی ونیز مقالات موجود استفاده گردید.
۳-۶-۲ تحقیقات میدانی
روش‌های میدانی به روش‌هایی اطلاق می‌شود که محقق برای گردآوری اطلاعات ناگزیراست به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط ونیز برقراری ارتباط مستقیم با واحد تحلیلی عینی افراد، اعم از انسان، مؤسسات، سکونتگاه‌ها، موردها و غیره اطلاعات مورد نظر خود را گردآوری کند. روش‌های متداول و معروف گردآوری اطلاعات میدانی عبارت‌اند از:
۱) پرسشنامه‌ای ۲) مصاحبه‌ای ۳) مشاهده‌ای ۴) آزمون ۵) تصویربرداری ۶) ترکیبی
۳-۶-۲-۱ روش پرسشنامه‌ای
یکی از روش‌های بسیار متداول در گردآوری اطلاعات میدانی روش پرسشنامه‌ای است که امر گردآوری اطلاعات را در سطوح وسیع، امکان‌پذیر می‌سازد. توصیفی ونیز تحقیقاتی که از گستره جغرافیایی زیادی برخوردار باشد یا افراد جامعه آماری و نمونه آن زیاد باشد، معمولاً از روش پرسشنامه‌ای استفاده می‌شود (حافظ نیا، ۱۷۹:۱۳۸۲). در این تحقیق به منظور جمع‌ آوری اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه (آراواتن و زافاری، ۲۰۱۱) استفاده گردیده است که در بخش عملیاتی کردن متغیرهای بدان اشاره شده است.
۳-۷ اعتبار پرسشنامه
پس از تدوین طرح مقدماتی پرسشنامه تلاش گردید تا میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین شود.
۳-۷-۱ تعیین پایایی پرسشنامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...